(Koppelrondsel?) pull out lever screw probleem, afgebroken?

Beste leden,

Ik heb een vraag over deze Pontiac. Ik heb hem gedemonteerd, geolied en tot zo ver in elkaar gezet, maar loop nu vast. De opwindstift zit erin en heb de onderdelen op de foto geplaatst, maar het lukt me niet om de pull out lever screw erin te draaien. Hij kan gewoon niet verder en steekt ook boven het uurwerk uit. Het lijkt wel alsof de diameter te groot is terwijl hij wel bij dit uurwerk hoort. Iemand enig idee? Het lijkt er niet op dat ie is afgebroken, maar hij past niet in het gaatje van het driehoekig ding (excuus, weet de benaming niet) wat over de stift valt. Hieronder foto’s zodat jullie weten waar ik het over heb,

Voor demontage: (het gaat om de bovenste schroef die je een paar slagen moet draaien om de kroon+stift eruit te kunnen trekken)

Bij montage: (waar ik vast loop, onderdeel steekt iets uit)

Hier zie je dat de schroef niet helemaal in het gaatje van het driehoekig onderdeeltje zit.

(onderdeel steekt iets uit, waarvan de diameter te groot is?)

Voor duidelijkheid, deze 2 dingen:

Het ging allemaal zo goed, maar het lijkt net of het niet past :confused:

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Groeten,

SwissJaguar

1 like

Demonteer de veertonkloof maar eens.
Zet dan de tiretteschroef op zijn plaats en monteer het geheel weer.

6 likes

Ja, schroefje moet er eerst in, daarna de veerton brug er op.

7 likes

Dat is een bekend probleem voor mij… en uitermate frustrerend! :confounded: Ik liep tegen hetzelfde probleem aan- bleef eerst dagen klooien- en postte toen ten einde raad ook de vraag hier. Zelfde advies toen gekregen als jij nu van @Inca en @Scudo en daarna kon ik het oplossen. Dan is het HF toch echt weer fantastisch mooi! :relaxed:

Succes! :+1:

6 likes

Heren! Ontzettend bedankt!!! :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: :smiley: Ik snap het mechanisme nu ook iets beter. Het is me gelukt dankzij jullie! Ik had deze vraag eerder moeten stellen want ik heb het een tijdje weggelegd omdat het me zo frustreerde. Deze fout ga ik nooit meer opnieuw maken. Ik hoop dat ik hem vanavond up en running krijg. Ik laat het weten!!

2 likes

Ik deed exact hetzelfde…:joy:

Ik heb hem in elkaar gezet. Balans er mooi op en vastgeschroefd, opgewonden maar wil niet lopen. Toen ik de raderen net voor de veerton had geplaatst liepen die alle 4 mooi en was er geen probleem. Nadat ik de veerton en brug etc had geplaatst en het horloge opwond liepen de raderen weer niet. Nu met alles in elkaar loopt ie nog steeds niet. Moet ik alles weer uit elkaar halen? Hoe komt het dat de raderen niet gaan lopen terwijl ze allemaal wel in de stenen vallen?

Had jij ook dat je de raderbrug 100x heb bekrast voordat die eindelijk goed op de raderen viel? Gelukkig is deze pontiac mijn eerste projectje :stuck_out_tongue:

1 like

https://www.ah.nl/producten/product/wi413922/ah-cocktailprikkers-200-stuks?gclid=EAIaIQobChMI6ZO25YuA2AIVxZ3tCh3REQTXEAQYASABEgKO0fD_BwE

Daar heb ik ook mee geworsteld. Op een gegeven moment klopte het. Dan valt de boel op zijn plaats, je hoort en voelt het klikken, en dan draait het goed… Bij mij was het eerlijk gezegd meer geluk dan wijsheid… maar ik denk dat mensen als @Inca en @Scudo (en nog een stel anderen) hier je het beste advies kunnen geven. :grimacing: :relaxed:

Je moet omgekeerd plaatsen : van de veerton tot de escapement wiel, een na de andere en aan elke stap (wiel) proberen :wink:
Waarom gaat het niet ? Een haar, de veerton tegen de center wiel, een as die krom in de steen is, een gebroken steen… en nog, en nog…

3 likes

Ik heb hem weer uit elkaar gehaald. Morgen maar is proberen, bedabkt voor de tip! Ik laat het weten als de raderen weer lopen!

1 like

Even de veer weer ontspannen en dan eerst alleen de balans en het anker wegnemen.
Dan de kroon weer draaien. De wielentrein moet dan goed gaan draaien. Als het gaat draaien, zou het zo kunnen zijn dat het anker een tapje mist.

Met vriendelijke groet,
Inca

2 likes

Hoe ik de wheel train probeer na schoonmaken : De veer helemaal los laten, en dan de kroon één keer draaien… (De veer heb ik eerder los gelaten; hier zo duwen op de veer klik doe ik alleen maar om te laten zien dat de veer helemaal los is, anders kan men dingen breken !)

https://youtu.be/IQjzI0qHX4M

3 likes

Goed, heb hem uit elkaar gehaald, schoongemaakt, weer in elkaar gezet, geolied en de raderen er weer op geplaatst. Het enige wat nog moet is het anker en de balansbrug. Alles loopt, maar als ik de kroon draai, bewegen alle raderen maar blijft het horloge niet lopen. De veer is niet kapot dus daar ligt het niet aan. Het lijkt net of de veer niet wilt opwinden, veerton zit er goed in en beweegt ook mee. Moet ik toch eerst het anker en balans plaatsen?

1 like

Zonder anker is het om te kijken of alles goed draait.
Maar de horloge kan niet opgewonden worden als de anker niet op zijn plaats is.

1 like

hmm, ik ga het proberen, ik merk wel dat de theorie nog niet helemaal goed zit bij me. Bedankt voor je reactie!

Stuur mij een pb met je emailadres dan stuur ik je wat documentatie toe.

3 likes

Kijk eens hier :

2 likes

Yes!!! Hij doet het (half), anker geolied en erin, steen geolied en balans erin en hij begint te lopen. Het onderste en derde rad beginnen mooi te draaien, maar de minutenrad en seconderad niet. Terwijl alle raderen hiervoor nog wel mooi begonnen met lopen. Hoe kan dit?

1 like