Korte introductie en een aantal vragen over mijn ELKA!

Beste,

Ik zal mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is Manuel Janssen, ik ben 26 jaar oud en woonachtig in Zuid-Limburg (NL).

Ik heb al sinds jonge leeftijd het probleem, dat ik word aangetrokken door vitrines die gevuld zijn met horloges. Voor alsnog had ik toen geen voorkeur, maar vond ik wel veel modellen stoer en chique. Een van mijn eerste serieus horloge, heb ik voor m’n communie gekregen van mijn oma. Dit horloge heb ik nog steeds en heeft voor mij een grote emotionele waarde. Rond de leeftijd van 13 à 14 jaar heb ik mijzelf van mijn zuur verdiende krantenwijkje een Seiko cadeau gedaan. Foto’s van deze twee horloges zal ik later plaatsen. De Seiko word op dit moment namelijk voorzien van een nieuw glaasje en evt. opnieuw ge-relumed.

Echter, een ruim aantal maanden geleden, was ik met familie een weekendje weg in de omgeving van Voldendam, toen ik in de etalage en vitrines van (volgens mij de enige) juwelier op de dijk in Volendam horloges zag liggen van Officina Del Tempo.
Sterk aangetrokken door de stoere, hoekige lijnen heb ik toen getwijfeld of ik me een model zou aanschaffen. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan, en ben thuis gekomen nog eens gaan nadenken waarom niet en wat ik dan misschien wel zou willen hebben… ik ben uiteindelijk bij een Omega Seamster Planet Ocean uitgekomen (de 22015000). Het enige “probleem” is dat de prijs hiervan ongeveer tien keer zo hoog is dan die van Officina Del Tempo…dus ik zal nog even moeten sparen!

Mij realiserende dat een mechanisch horloges veel “echter” is dan een quartz, ben ik mezelf gaan verdiepen in wat alles een beetje inhoud. Tijdens deze zoektoch veel Marktplaats afgestruind naar klassieke Omega modellen (liefst oude Seamaster… :sunglasses: ) kwam ik een horloge tegen van het merk ELKA. Omdat ik al verschillende berichten hier had gelezen wist ik ietsie pietsie iets af van ELKA. Toen ben ik met deze vriendelijke meneer in onderhandeling gegaan en hebben we het geld en het horloge kunnen ruilen.

Het horloge heb ik om twee hoofdredenen gekocht, namelijk dat het een stukje Nederlandse geschiedenis is van een mechanisch uurwerk en ten tweede omdat het horloge is uitgegeven door de Staatsmijnen. En laat mijn nieuwe werkgever nu juist het vroegere Staatsmijnen zijn geweest. Toeval, of niet…?
Het betreft een handopwinder met (zo heb ik me laten vertellen) een zwitsers ETA uurwerk. Voor de rest heb ik er nog geen verstand van! Ik weet wel dat dhr. Kiek dergelijke uurwerken zelf assembleerde met diverse verschillende kwaliteitsuurwerken en onderdelen.

Enige foto’s zijn nu wel op z’n plaats:

Hier de achterkant van het horloge, tevens met serienr.??? En hierop is ook te zien dat het horloge een cadeau is van de Staatsmijnen.

Op deze foto is goed te zien dat de kast wat diverse kleine beschadigingen heeft, oa. aan de lugs en aan de kroon is “wat lak af”.

Deze foto is gemaakt met niet al te best licht. Tevens is op deze foto te zien dat het glaasje zeker z’n gebruikerssporen heeft. Zoals wellicht ook duidelijk wordt op de foto, is de wijzerplaat nog in een heel aardige staat.

Nu had ik graag wat meer informatie van jullie hier willen ontvangen. Ik heb een aantal vragen, waar ik zelf nog geen antwoord op heb kunnen vinden.

1. Weet iemand hoe oud dit horloge is? Of is het te schatten, wellicht adv het serienr.?

2. Wie hier in de omgeving van Limburg (mag zowel Nederland alsook België zijn) heeft zin en tijd om tegen vergoeding dit horloge eens na te kijken en evt. te servicen??

3. Wie kan me meer vertellen over het evt. “oplappen” al dan niet restaureren van dit horloge?? Het gaat mij voornamelijk om de beschadigingen aan de kast en een nieuw glaasje. De wijzerplaat is in dusdanige staat, dat het mooier is om deze origineel te laten, vind ik althans.

4. Ik zou graag een nieuw bandje monteren voor niet al te veel geld (zeg maximaal €25,- a €30,-) en ik zou graag van jullie advies willen ontvangen wat jullie zelf het mooiste vinden qua kleur en dergelijke. Ik ben zelf namelijk nogal een twijfelaar… Ohja, mijn voorkeur gaat uit naar leder.

Ik heb nu wel genoeg gespamd! Alle reacties zijn welkom en alvast bedankt voor de moeite van het lezen en reageren.

Mijn beste,

Manuel, van harte welkom op dit misschien wel meest informatieve horlogeforum binnen onze contreien.

Voor wat betreft jou Elka horloge laat ik alle adviezen omtrent technische zaken graag over aan de deskundigen die hier ook aanwezig zijn op het forum.
Wel kan ik zeggen dat na een servicebeurt een nieuw glas, een poetsbeurt en een nieuw lederen bandje,
deze Elka zich nog meer zal verheugen in jou warme belangstelling.

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Beste mlmjwj,

Welkom op dit forum. Leuk dat je een horloge met een ‘Nederlandse’ touch op de kop hebt getikt.
Volgens mij woon je in Zuid Limburg zo’n beetje in het Walhalla op horloge gebied. Er zitten aardig wat forum leden en ook nog een respectabel aantal goede horloge handelaren en herstellers.
De ‘inboorlingen’ van jou regio zullen zich wel melden en advies kunnen geven.
Voor een bandje kan je ook eens op Uhrenbandversand.de kijken. Ruime keuze, snelle verzending en lage verzendkosten (en nee, ik heb verder geen banden met deze firma:D)
Ik zou de wijzerplaat ook origineel houden, je mag best zien dat hij er al een aantal jaren op heeft zitten.

Hoi Manuel,

Van harte welkom en leuk dat je ook op een Elka bent gevallen zie:
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,231812
http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,226284,235444#msg-235444

Mijn Elka heeft een AS 1123 uurwerkje dat met zijn 16 jewels afwijkend is t.o.v. de 1123 op Ranfft: http://www.ranfft.de/cgi-bin/bidfun-db.cgi?10&ranfft&0&2uswk&AS_1123
misschien in opdracht gedaan?

Mooie Elka heb je in ieder geval die ik ff gemist heb op MP, aan de hand van het uurwerkje zou je haar redelijk kunnen dateren dus een foto zou mooi zijn.
Mocht je het juiste gereedschap niet hebben laat het achterdeksel dan door iemand met het goede gereedschap verwijderen voordat je een foto maakt.
Een beschadiging heb je zo gemaakt en dat zou zonde zijn.

Ik wens je heel veel post,lees en kijk plezier en denk dat Tom wel een mooi voorzetje heeft gegeven over de gezellige Limburgers op dit forum :wink:

mvg, Frans

Wat betreft de banden; ik heb ook al eens vaker op de banner geklikt die hier het forum sponsert. En daar zitten genoeg mooie banden bij die zich ook tevens in mijn gewenste prijscategorie bevinden.
Ik weet zelf alleen niet goed wat mooi en goed te combineren is qua kleur en model. Vandaar vraag ik jullie om advies.

Zoiets had ik al in de gaten ja! Aan sommige reacties denk ik zelfs te merken, dat het bijkans mijn buren kunnen zijn! Ik heb ook een groot gedeelte van het topic: “Sheila Hayek meets Limbo-watchchapter” gelezen en vind het zeer spijtig dat ik hier niet eerder vanaf heb geweten. Niet alleen vanwege m’n interesse voor Omega, maar ook omdat ik al meerdere verhalen heb gehoord over de Co-Axiaal techniek met z’n nukken!!

Ik kan beter in een ander topic hier mijn vragen over stellen :slight_smile:

Frans53 Schreef:

Ik wens je heel veel post,lees en kijk plezier en
denk dat Tom wel een mooi voorzetje heeft gegeven
over de gezellige Limburgers op dit forum :wink:

mvg, Frans

Net ff genoten van je Omega’s wat de laatste tijd ook een passie van me is geworden.
De Seamaster date is werkelijk prachtig in deze staat, je ziet ze zelden voor een redelijke prijs (met de datum op 6) :frowning:
De Speedy cal. 321 is jammer genoeg ook boven mijn budget ik doe het met een 861 :wink:

Bedankt voor het delen van de foto’s (tu)

mvg, Frans

mlmjwj Schreef:

Zoiets had ik al in de gaten ja! Aan sommige
reacties denk ik zelfs te merken, dat het bijkans
mijn buren kunnen zijn! Ik heb ook een groot
gedeelte van het topic: “Sheila Hayek meets
Limbo-watchchapter” gelezen en vind het zeer
spijtig dat ik hier niet eerder vanaf heb geweten.
Niet alleen vanwege m’n interesse voor Omega, maar
ook omdat ik al meerdere verhalen heb gehoord over
de Co-Axiaal techniek met z’n nukken!!

Ik kan beter in een ander topic hier mijn vragen
over stellen :slight_smile:

Frans53 Schreef:

Ik wens je heel veel post,lees en kijk plezier
en
denk dat Tom wel een mooi voorzetje heeft
gegeven
over de gezellige Limburgers op dit forum :wink:

mvg, Frans

? Ik heb zelf (nog) geen Omega’s. Er staat wel een Planet Ocean op m’n verlanglijst en een oude Seamster automaat, liefst zo’n klassiek ogend model. Maar zelf heb ik er nog geen, dus ik snap de post van de foto’s niet zo goed…?

Ik denk dat Frans53 zich vergist met de topic van en ander lid dat zich net heeft ingeschreven op dit forum, nl Brutus http://www.horlogeforum.nl/read.php?19,236829,236874#msg-236874

Welkom op het forum mede limburger!

Veel lees en kijk en hopelijk post plezier…

Ik heb heel goede ervaringen met John van scorpione in maastricht!

Qua band zou ik persoonlijk kiezen voor een mooie donker bruine met een kroko print…

Heel erg mooi horloge trouwens…zeker voor iemand die naar ik aanneem bij de dsm werkt?

Groet, Justin

Excuus, Tom heeft gelijk ik was ook even in de ban van de foto’s van een andere nieuwkomer en heb jullie gemakshalve samengevoegd :S
Aan dit soort dingen kun je echt merken dat ik oud word :frowning:
Neem het me maar niet kwalijk alstjeblieft.

mvg, Frans

mlmjwj Schreef:

? Ik heb zelf (nog) geen Omega’s. Er staat wel een
Planet Ocean op m’n verlanglijst en een oude
Seamster automaat, liefst zo’n klassiek ogend
model. Maar zelf heb ik er nog geen, dus ik snap
de post van de foto’s niet zo goed…?

landrover110 Schreef:

Ik heb heel goede ervaringen met John van
scorpione in maastricht!

Oké. Ik zal eens kijken of ik wat informatie kan vinden over die persoon/ dat bedrijf. Bedankt voor de reactie! Heb je wellicht wat foto’s van resultaten van die meneer??

landrover110 Schreef:

Qua band zou ik persoonlijk kiezen voor een mooie
donker bruine met een kroko print…

Ik heb zelf inderdaad ook al aan een bruine band gedacht. Hoewel een zwart nylon bandje misschien ook wel erbij past. Er is zoveel mooi! Dat is ook juist het probleem…

landrover110 Schreef:

Heel erg mooi horloge trouwens…zeker voor
iemand die naar ik aanneem bij de dsm werkt?

Juist ja! Goed opgelet. Volgens mij wonen we trouwens in dezelfde gemeente als ik alles goed heb gelezen en heb onthouden. Alleen jammer van die fusie een paar jaar geleden… :wink:

Maakt niks! Als we niet meer ouder worden, klopt er iets niet :wink:

Beste Manuel Janssen, ik kom zojuist thuis van horlogerie Lisette te Amstenrade die mijn elka horloge (exact hetzelfde als het horloge van jou!) heeft gereinigd en een tirette veer heeft geplaatst. Ook heb ik daar een nieuw bandje gekocht.
Het horloge dat ik bezit is van mijn vader geweest die als houwer gewerkt heeft op de staatsmijn Hendrik te brunssum. Hij kreeg dit horloge ter gelegenheid van zijn 25 jarig jubileum. Dit was in 1963. Het horloge is dus al meer dan 50 jaar oud, maar loopt nog perfect. Verder heb ik nog een omega de ville uit 1996 en een kaiserstunde horloge uit 1974.
Groet,
Bart K

2 likes