Beste,
Ik zal mijzelf even kort voorstellen. Mijn naam is Manuel Janssen, ik ben 26 jaar oud en woonachtig in Zuid-Limburg (NL).
Ik heb al sinds jonge leeftijd het probleem, dat ik word aangetrokken door vitrines die gevuld zijn met horloges. Voor alsnog had ik toen geen voorkeur, maar vond ik wel veel modellen stoer en chique. Een van mijn eerste serieus horloge, heb ik voor m’n communie gekregen van mijn oma. Dit horloge heb ik nog steeds en heeft voor mij een grote emotionele waarde. Rond de leeftijd van 13 à 14 jaar heb ik mijzelf van mijn zuur verdiende krantenwijkje een Seiko cadeau gedaan. Foto’s van deze twee horloges zal ik later plaatsen. De Seiko word op dit moment namelijk voorzien van een nieuw glaasje en evt. opnieuw ge-relumed.
Echter, een ruim aantal maanden geleden, was ik met familie een weekendje weg in de omgeving van Voldendam, toen ik in de etalage en vitrines van (volgens mij de enige) juwelier op de dijk in Volendam horloges zag liggen van Officina Del Tempo.
Sterk aangetrokken door de stoere, hoekige lijnen heb ik toen getwijfeld of ik me een model zou aanschaffen. Ik heb dit uiteindelijk niet gedaan, en ben thuis gekomen nog eens gaan nadenken waarom niet en wat ik dan misschien wel zou willen hebben… ik ben uiteindelijk bij een Omega Seamster Planet Ocean uitgekomen (de 22015000). Het enige “probleem” is dat de prijs hiervan ongeveer tien keer zo hoog is dan die van Officina Del Tempo…dus ik zal nog even moeten sparen!
Mij realiserende dat een mechanisch horloges veel “echter” is dan een quartz, ben ik mezelf gaan verdiepen in wat alles een beetje inhoud. Tijdens deze zoektoch veel Marktplaats afgestruind naar klassieke Omega modellen (liefst oude Seamaster… ) kwam ik een horloge tegen van het merk ELKA. Omdat ik al verschillende berichten hier had gelezen wist ik ietsie pietsie iets af van ELKA. Toen ben ik met deze vriendelijke meneer in onderhandeling gegaan en hebben we het geld en het horloge kunnen ruilen.
Het horloge heb ik om twee hoofdredenen gekocht, namelijk dat het een stukje Nederlandse geschiedenis is van een mechanisch uurwerk en ten tweede omdat het horloge is uitgegeven door de Staatsmijnen. En laat mijn nieuwe werkgever nu juist het vroegere Staatsmijnen zijn geweest. Toeval, of niet…?
Het betreft een handopwinder met (zo heb ik me laten vertellen) een zwitsers ETA uurwerk. Voor de rest heb ik er nog geen verstand van! Ik weet wel dat dhr. Kiek dergelijke uurwerken zelf assembleerde met diverse verschillende kwaliteitsuurwerken en onderdelen.
Enige foto’s zijn nu wel op z’n plaats:
Hier de achterkant van het horloge, tevens met serienr.??? En hierop is ook te zien dat het horloge een cadeau is van de Staatsmijnen.
Op deze foto is goed te zien dat de kast wat diverse kleine beschadigingen heeft, oa. aan de lugs en aan de kroon is “wat lak af”.
Deze foto is gemaakt met niet al te best licht. Tevens is op deze foto te zien dat het glaasje zeker z’n gebruikerssporen heeft. Zoals wellicht ook duidelijk wordt op de foto, is de wijzerplaat nog in een heel aardige staat.
Nu had ik graag wat meer informatie van jullie hier willen ontvangen. Ik heb een aantal vragen, waar ik zelf nog geen antwoord op heb kunnen vinden.
-
Weet iemand hoe oud dit horloge is? Of is het te schatten, wellicht adv het serienr.?
-
Wie hier in de omgeving van Limburg (mag zowel Nederland alsook België zijn) heeft zin en tijd om tegen vergoeding dit horloge eens na te kijken en evt. te servicen??
-
Wie kan me meer vertellen over het evt. “oplappen” al dan niet restaureren van dit horloge?? Het gaat mij voornamelijk om de beschadigingen aan de kast en een nieuw glaasje. De wijzerplaat is in dusdanige staat, dat het mooier is om deze origineel te laten, vind ik althans.
-
Ik zou graag een nieuw bandje monteren voor niet al te veel geld (zeg maximaal €25,- a €30,-) en ik zou graag van jullie advies willen ontvangen wat jullie zelf het mooiste vinden qua kleur en dergelijke. Ik ben zelf namelijk nogal een twijfelaar… Ohja, mijn voorkeur gaat uit naar leder.
Ik heb nu wel genoeg gespamd! Alle reacties zijn welkom en alvast bedankt voor de moeite van het lezen en reageren.