Korte review van de Mako USA

Zoals wellicht gelezen heb ik de Mako Usa uitvoering gekregen en na een poosje dragen is het tijd om mijn ervaring met jullie te delen.
De Oriënt Mako is al een aantal jaren te verkrijgen en ook hier op het forum getoond en beschreven.
Ik zelf heb er eens een gekocht hier op het forum, deze had wat gebruikssporen wat niet zo’n probleem was.
De prijs was er naar en een goede kans om te zien of het mij ook zou bevallen.
Wel deze is nog steeds in mijn bezit en wordt regelmatig gedragen.


Na het lezen van een topic over de nieuwe Mako en de verwijzing naar een review over de Mako USA leek het mij aardig om ook de nieuwe versie aan te schaffen.
De manier hoe dat uiteindelijk gelukt is staat in een ander topic.
Nu de verschillen ten opzichte van de oorspronkelijke versie.
De kast is nog dezelfde alleen zijn de lugs nu doorboord zodat bandenwissel makkelijker zal gaan.

De stalen band is ook nog dezelfde alleen zijn de endlinks nu massief uitgevoerd.
Door de andere endlinks is de aansluiting op de kast ook iets gewijzigd.

Wat niet veranderd is zijn de schroefkroon en de kroon om de dag te wijzigen.

En daar vind ik dan een minpuntje, de schroefdraad van deze laatste kroon is dermate kort dat het lijkt alsof deze niet goed pakt,
De grootste wijzigingen zijn zichtbaar aan de voorkant.
De wijzerplaat is niet meer voorzien van Arabische cijfers, alleen nog forse indices.
Ikzelf vind het een geslaagde wijziging.

Het glas wat voorheen mineral crystal was is nu sapphire crystal.
Het glas ligt nu ook iets lager dan de bezelring,welke ook gewijzigd is en lijkt door zijn matte glans wel van keramisch materiaal.
Ik kan hier niets over terugvinden en heb niet de behoefte om uit te testen of deze goed krasbestendig is, de tijd zal het wel leren.
Wat verder erg opvallend is , had de bestaande zwarte uitvoering een grijzige tint op de zwarte wijzerplaat welnu de nieuwe is echt zwart.

Het horloge is er in 3 wijzerplaatkleuren dus ook de witte maar tonen.

Zoals nu ook zichtbaar zijn de wijzers bij de zwarte ook anders gekleurd dan op de zwarte en de blauwe uitvoering, de dag-en datumschijf is bij alle uitvoeringen wit.
Het is ten opzichte van de oorspronkelijke uitvoering toch een horloge geworden met een eigen gezicht en kan ( voor zo lang als dat zal duren ) zeggen dat ik wellicht een van de weinige ben die er al een heeft. :smile:

13 likes

Mooi vergelijkende review Aad, bedankt! :+1: Hou verhouden de prijzen zich tot elkaar?

Bij de USA versie lijk je de kast wel meer te zien dan de normale versie. Jammer. Of komt dat door de foto?
De lume zou ook verbeterd zijn, heb je dat al getest?
Ik vind het verder wel een goeie update en jammer dat ie alleen voor de USA is.

Dank je hier voor.
Ben druk aan het kijken voor een xl uitvoering in het blauw.

Bedankt voor deze review! :+1:

Op veel punten een verbetering zo te lezen. Jammer van de day, heeft toch een impact op de balans van de wijzerplaat vind ik.

Ik vind de Orietr Ray toch echt de mooiste van allemaal. De Mako USA vind ik echt niet mooi. De wijzers vind ik helemaal niks. De gewone Mako blijft een klassieker.

Thanks voor de review! Lijken me goeie upgrades, allemaal. Vind 'm ook qua looks vooruit gegaan. Alleen die ‘uitsparingen’ in de bezel blijf ik een misser(tje) vinden. Maar da’s waarschijnlijk persoonlijk. Gefeliciteerd, trouwens nog.

Mooie review, bedankt voor het delen.

Nog even een aanvulling op deze review.
Lume, schijnt wat krachtiger te zijn geworden maar ik zie geen verschil.


Volgens de site van Oriënt is de USA versie 225 dollar en de reguliere Oriënt 285 dollar.
Deze laatste wordt via diverse kanalen tegen een lagere prijs aangeboden en dat zal waarschijnlijk met de USA versie ook wel gaan gebeuren.
Een vroege aanschaf betekent dus het volle pond betalen en dat is 225 dollar ex tax en verzendkosten.
Wat heeft het mij gekost?
Ik heb mijn vrouw op vakantie laten gaan naar de VS, ze kon gebruik maken van de CC en ga zo maar door. :grin:
Maar de totaalkosten voor de 3 horloges waren 3x 225 ex tax en verzendkosten kwam op een totaal van omgerekend naar euro’s op 250 euro per horloge.
Let wel dit is verzenden binnen de VS,bij verzenden naar NL of B komen er naar alle waarschijnlijkheid kosten bij

1 like

Mooi horloge, leuke revieuw :+1:

Bedankt voor de review & proficiat met de USA uitvoeringen. Ze hebben inderdaad een eigen karakter.
Smaak is altijd persoonlijk, maar ik blijf de voorkeur geven aan de originele Mako. Moet kunnen :wink:

Bedankt voor het delen .

Dank voor de review!

ik heb afgelopen weekend een witte besteld, ben benieuwd! Hij is alleen voor de Amerikaanse markt en wordt niet daarbuiten verscheept. Mijn zwager woont aldaar, dus naar hem opgestuurd en hij neemt m mee, beter!

Volgens mij is bij deze de prijs bewust lager gehouden (225 USD) en vast.
De prijzen op de Orient USA website zijn voor de andere modellen namelijk de MSRPs en wordt vaak tot 50% korting op gegeven.