Korting bedingen

Beste horloge liefhebbers,

Nu ik al een aantal keer een horloge heb gekocht valt het mij op dat ik altijd (ook ongevraagd) korting krijg.
Zeker als ik korting krijg aangeboden heb ik altijd het gevoel dat ik nog steeds te veel betaal. De laatste keren ben ik dan ook direct gaan onderhandelen met de verkoper met als resultaat dat ik zeker een kwart tot een derde van de prijs af heb weten te krijgen. Dit niet direct als harde cash, maar wel heel duidelijk met extra’s er bij vragen zoals, extra bandjes, garantie verlenging en een verzekering.
Zo werd mijn IWC (normaal € 4600) € 4000 inclusief 2x rubber bandje (a.151 euro), uitbreiding garantie van 2 naar 5 jaar en 2 jaar verzekering van normaal 1% vervangingswaarde per jaar.
Ongeveer hetzelfde gebeurde met mijn Fortis Flieger waarbij ik 1 extra bandje en vouw sluiting kreeg en waarbij ook nog 15 procent korting kwam.

Ik krijg dus het idee dat vooral op de luxe horloges enorme marges zitten.
Heeft iemand van jullie een idee hoeveel dit ongeveer is, en wat er dus te onderhandelen valt. Liefst met voorbeelden.

dat weet ik wel zeker.
als ik een mooi klokje in de winkel zie onthoud ik hem en als ik thuis kom gelijk even bij ebay kijken en daar zijn de horloges toch wel een stuk goedkoper.
maar ja die hebben de kosten van een winkel en het personeel niet.
gr magnepan

Over het algemeen zit er een marge van 2 op die merken, soms nog minder.
Daarbij meegenomen dat men die horloges moet inkopen en niet gelijk verkocht worden, de verkoper betaald moet worden, de winkel, de beveiliging, etc. etc.

Juweliers met een slechte omzet en voorraad kun je vaak zo’n 30% korting korting krijgen, juweliers die het snappen doen niet aan korting.

Juweliers die niet aan korting doen prijzen zichzelf uit de markt. Het is nu eenmaal zo dat je heel eenvoudig een horloge goekoper elders kunt halen.

Ben ik niet met je eens. Wat betreft horloges durven veel mensen nog niet op internet te kopen.
Sprak vorige week iemand die een Breguet kocht. Toen ik vroeg hoeveel korting die had gehad zei die: Korting, ik betaal gewoon de adviesprijs

1 like

Onderhandelen vind ik op internet veel lastiger, horloges zijn wel vaak goedkoper, maar in de winkel kan je makkelijker praten met de verkoper. De dag dat ik de adviesprijs betaal voor een horloge is de dag dat ik naakt lachend in de regen mijn volledige bankrekeninginhoud aan zwervers geef.

:slight_smile: :slight_smile: :slight_smile:

Las hierboven ergens 30% - hangt af van een aantal factoren (denk aan je IWC aquatimer vs de Rolex Milgauss GV met groen glas: op die laatste ga je vermoedelijk geen korting krijgen…), maar da’s wel altijd een mooi streefgetal!

Groet
Mark

Mijn beste,

Mijn ervaring met het vragen en krijgen van korting is dat ‘deze’ niet altijd synchroon lopen met elkaar.
Ik heb het hier dan met name over nieuwe horloges in de prijsklasse tot circa € 1750,-.
De hogere prijsklasse is mij veelal niet gepermitteerd, dus hier heb ik weinig of geen relevante ervaring mee.

Het is soms een spel waarbij de verkoper altijd zal blijven denken “ik had misschien nog wel meer kunnen vragen” en de koper altijd het gevoel zal blijven hebben dat hij of zij ‘misschien nog wel minder had kunnen geven’.

Doch is mijn ervaring dat je bij het vragen om korting wel met een leuk verhaal moet komen. Er moet zowaar een wederzijdse band van ‘respect’ ontstaan, de verkoper moet je het horloge als het ware gunnen.
Beide partijen moeten er plezier aan beleven. Dat is voor belang bij de aankoop van een nieuw horloge, maar zeker ook voor de service na aankoop. En dat bereik je niet altijd door als koper het onderste uit de kan te willen hebben.

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

WillemH Schreef:

Onderhandelen vind ik op internet veel lastiger,
horloges zijn wel vaak goedkoper, maar in de
winkel kan je makkelijker praten met de verkoper.
De dag dat ik de adviesprijs betaal voor een
horloge is de dag dat ik naakt lachend in de regen
mijn volledige bankrekeninginhoud aan zwervers
geef.

Geef dan even een seintje, ik zwerf nogal tegenwoordig. :slight_smile:

Ik heb tijdens mijn studie in een hengelsportzaak gewerkt. Klinkt wellicht onrelevant maar het is net als een juwelier detailhandel.

Wat ik tijdens mijn werk het eerste opviel was dat de marges echt tegenvallen. Klanten denken vaak dat je als winkel je artikelen voor een habbekrats kan kopen en er erg veel winst op maakt. Dit valt in de praktijk tegen (in de hengelsport zeker maar wellicht ook bij juweliers) Een artikel dat over de ko gaat is een zeldzaamheid. De meeste producten werden verkocht voor ongeveer 1,7 keer de inkoopprijs.

Kortingen heb ik regelmatig gegeven. Als ex verkoper zou ik iedereen die een leuke korting wil krijgen willen adviseren vooral ‘gewoon’ te blijven doen. Ik heb meegemaaqkt dat mensen in mijn winkel kwamen en het eerste waar ze over begonnen was korting. Als verkoper voel je je dan in je hemd gezet waardoor je eerder geneigd bent om de advies prijs te hanteren. Dat zeg ik heel eerlijk. Als verkoper is het helemaal niet vervelend om een leuke korting te geven aan die ene goede of enthousiaste klant. Kkorting geven aan bullebakken is een heel ander verhaal.

vriendelijke groeten,

Joram Krol.

Ik denk dat je voordat je om korting begint te zeuren, ook moet nadenken over de kosten die een juwelier maakt.
huur, personeel, gas/licht, beveiliging, opslag, administratie, het telt lekker op. Het is niet meer dan logisch dat er dus wat marge moet zitten tussen inkoop en verkoop. Alleen bij de duurdere horloges is er m.i. ruimte om daar wat mee te marchanderen. Als je een paar tientjes van een horloge van 300 euro afpeutert is dat knap, maar ook knap stom van de juwelier (of hij moet er gewoon van af willen).

Korting is iets wat je je klant moet willen gunnen, een klant die alleen maar om korting komt, is in mijn ogen niet iemand waar je een goede klantrelatie mee zult opbouwen. Dus als die later voor service komt, mag die achteraan aansluiten.

Ik wil bij de duurdere aankopen korting hebben.
Daar vraag ik dus beleefd om. Als iemand geen korting wil geven: best, dat is het goed recht van de verkoper, maar dan zie ik van aanschaf af.

Wel is het zo, dat ik eigenlijk regelmatig terugkwam bij de horlogemakers/juweliers die me korting gaven. Ik had inderdaad een band met die mensen (had, want ik heb inmiddels een verhuizing achter de rug en mijn “vaste” juwelier is ermee gestopt).

De dag dat ik een Breguet o.i.d. koop en géén korting zou kunnen krijgen zou inderdaad zeer memorabel zijn. Voor mij was dat een absolute dealbreker…

Ik neem aan dat je eerst een bepaalde relatie met de juwelier hebt opgebouwd, of dat je er gewoon vaker komt voor een aankoop.
Out of the blue met een kortingsvraag komen lijkt me not done.

Ik kwam er al langer.

Desalniettemin: kom ik ergens voor een dure aankoop, dan wordt de prijs ook besproken.
Er is altijd ruimte om over de prijs te spreken, mits het product maar enige waarde vertegenwoordigd (onderhandelen over de prijs van een zak chips is uiteraard absurd).

Hangt af hoe het eventuele vervolg van de verkoop eruit ziet. Is het een eenmalige gelegenheids aankoop, dan wil ik graag de maximale korting en behoef geen aftersalesservice. Wil ik daarentegen een band opbouwen en is aftersalesservice wel van belang dan ben ik graag bereid om meer te betalen dan de onderkant van de prijsmarkt, dan komen de verkoper en ik meestal in het midden uit, hij tevreden omdat hij weet bij een verkoop dat ondanks dat er een moderate discount is verleend dat hij me vaker zal terugzien voor een aanschaf en dat hij nw klanten kan verwachten wegens het doorverwijzen van mijn kennissen en positieve mond tot mond reclame.:wink: (bv zoals bij Robbie409 en Clockwise)

Genesis