kostbaarhedenverzekering

Vandaag een kostbaarhedenverzekering afgesloten voor mijn rolex.
Na mijn herseninfarct,mijn BMW motor verkocht en daarna flink geflipperd zoals jullie weten.
Mijn vrouw heeft nu een mooie cartier tank en ik uiteindelijk een rolex 116610LN.

Voor de laatste transactie heb ik ook een deel van mijn messenverzameling verkocht.

Ik zat te bedenken dat als er iets zou gebeuren met de rolex ik nooit meer een nieuwe zou kunnen kopen,en dus besloten om dit horloge te verzekeren;een z.g.n. kostbaarheden verzekering,altijd en overal verzekerd tegen verlies diefstal e.d.
Kost €15,- per maand.
Vraag me af hoe jullie daar over denken en of er meerdere forumleden zijn met zo’n verzekering?

gr dirk

Hier is ook al een keer aandacht aan besteed:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?3,290344,291015#msg-291015

Groet
Herman

Een kostbaarhedenverzekering is een nuttig iets. Afhankelijk van de verzekerde waarde kan de maandlast echter behoorlijk oplopen. Aan de andere kant, als je je collectie thuis bewaart en er gebeurt wat mee ben je een stuk duurder uit.

Verder is het van belang dat je een stabiele collectie hebt voor de verzekering wordt afgesloten. Flipper-horloges zullen vrijwel altijd buiten de dekking vallen, omdat deze niet zijn getaxeerd.

Volgens mij is de beste optie nog om een kluisje bij de bank te huren. Tenzij je bank die service niet meer biedt.

Bert1 Schreef:

Een kostbaarhedenverzekering is een nuttig iets.
Afhankelijk van de verzekerde waarde kan de
maandlast echter behoorlijk oplopen. Aan de andere
kant, als je je collectie thuis bewaart en er
gebeurt wat mee ben je een stuk duurder uit.

Verder is het van belang dat je een stabiele
collectie hebt voor de verzekering wordt
afgesloten. Flipper-horloges zullen vrijwel altijd
buiten de dekking vallen, omdat deze niet zijn
getaxeerd.

Volgens mij is de beste optie nog om een kluisje
bij de bank te huren. Tenzij je bank die service
niet meer biedt.

In mijn geval is het horloge nieuw gekocht en daarom geen probleem,ik draag het elke dag,en het is meer voor als ik het verlies of als ik beroofd wordt.

Het mooie van een kostbaarhedenverzekering is juist dat de horloges niet in een kluis bewaart hoeven te worden;het zijn gebruiksvoorwerpen en mogen op het nachtkastje;)

Ik heb er in ieder geval wel een goed gevoel over!
gr dirk

Ik heb overigens van een schade-expert in de winkel vernomen dat alleen een taxatierapport voor het geen aanleiding is om bij “verlies” zonder meer uit te keren. Iedereen kan namelijk met het horloge van je buurman een taxatie laten opmaken en daarna aangeven dat het “weg” is… Men wil ook graag dat het slachtoffer kan laten zien, of aannemelijk maken, hoe hij het horloge heeft betaald. Dat kan een overmaking zijn of zelfs een “ongewone” opname bij de bank.

Hans

Er moest zelfs op de rekening het polisnummer van je verzekerng staan en stempel van de bank om te voorkomen dat je met een rekening naar diverse verzekeringen stapt om steeds hetzelfde horloge te verzekeren :wink:

er lopen wat creatievelingen rond volgens mij!

Vaak blijken die creatievelingen achteraf bij de verzekeraar te werken als je ze nodig hebt!:sunglasses:

Lijkt me ook een heel gedoe. Misschien haalbaar voor 1 klokje. Maar als je een hele verzameling hebt, wordt dat toch wat lastiger en kostbaarder.

Dat geld steek ik liever in een grote kluis bij de bank. Daar zitten ook al m’n papieren veilig. Tenminste, dat hoop ik dan maar…

Ik heb ook een kostbaarhedenverzekering voor mijn JLC. Kost een aardige duit maar het gevoel dat “in principe” wordt uitbetaald bij verlies of beroving of zelfs voor reparatie bij beschadiging is onbetaalbaar. Nu loopt mijn vriending regelmatig met het horloge om de pols en hoef ik me niet druk te maken :-). Overigens geloof ik niet dat er nog veel banken zijn die kluisjes verhuren (wat bij meerdere horloges een beter en goedkoper alternatief zou zijn). Rabo iig niet meer meen ik.

marnix.moed Schreef:

Lijkt me ook een heel gedoe. Misschien haalbaar
voor 1 klokje. Maar als je een hele verzameling
hebt, wordt dat toch wat lastiger en kostbaarder.

Dat geld steek ik liever in een grote kluis bij de
bank. Daar zitten ook al m’n papieren veilig.
Tenminste, dat hoop ik dan maar…

een docent film op de kunstacademie waar ik op zat had al zijn films "veilig"opgeborgen in een kluis van het film-museum of zoiets.
Brak daar nou toevallig brand uit en was hij al zijn films kwijt!

Het gaat mij vooral om de risico’s tijdens het normale gebruik;vandaar :slight_smile:
gr dirk

Ik vind dat sommigen het bewaren van een horloge in de kluis ten onrechte vergelijken met de zekerheid die een kostbaaarhedenverzekering biedt.

Als je een horloge in de kluis bewaart, is hij ongetwijfeld veilig voor het dievengilde en goed beschermd tegen brand. Maar je horloge ligt dan wel in de kluis en niet om de pols …

Als je zekerheid wilt hebben voor de horloges die je om de pols hebt, dan is een echte kostbaarhedenverzekering de enige oplossing.

Paul.

Paul Jenner Schreef:

Ik vind dat sommigen het bewaren van een horloge
in de kluis ten onrechte vergelijken met de
zekerheid die een kostbaaarhedenverzekering biedt.

Als je een horloge in de kluis bewaart, is hij
ongetwijfeld veilig voor het dievengilde en goed
beschermd tegen brand. Maar je horloge ligt dan
wel in de kluis en niet om de pols …

Als je zekerheid wilt hebben voor de horloges die
je om de pols hebt, dan is een echte
kostbaarhedenverzekering de enige oplossing.

Paul.

Grotendeels mee eens. Echter als je een collectie hebt met meerdere horloges wordt een kostbaarhedenverzekering best prijzig. De optie om een deel van de horloges op te bergen in een bankkluis biedt dan toch de meeste zekerheid, met inderdaad als nadeel dat je op dat moment niet altijd ‘per direct’ over je horloge kunt beschikken.

DAt de verzekering, met goede dekking, uiteindelijk de meeste zekerheid biedt ben ik met je eens.

Het is dan een idee om bij je verzekeraar of tp te informeren naar een “premier risque” dekking: Van je gehele collectie verzeker je dan een gedeelte. Bijvoorbeeld een bedrag dat je zelf in schat op een dag maximaal aan de pols te hebben. Dan heb je daarvoor je buitenhuis dekking geregeld en de beveiliging van de rest kun je dan verzorgen door die rest in een kluis te bewaren. Houdt de kosten ook binnen de perken.

Overigens blijft het meest zinvolle advies om niet met derden te spreken over alle interessante dingetje die je zoal in je bezit hebt. Een (te groot) deel van de gepleegde inbraken is helaas doelgericht en na “mond tot mond reclame”. Mensen vinden het nu eenmaal interessant om te babbelen over iemand uit de kennissenkring die allerlei imposante bezittingen heeft. Allemaal onschuldig en zonder bijbedoelingen, maar het is maar 1 of 2 stapjes voordat zo’n verhaal aan de verkeerde ter ore komt.

Paul.

Paul Jenner Schreef:

Het is dan een idee om bij je verzekeraar of tp te
informeren naar een “premier risque” dekking: Van
je gehele collectie verzeker je dan een gedeelte.

Goeie tip! Wist niet dat dat bestond :~.

Werd / wordt ook weleens een “stop loss” dekking genoemd,
maar die term is meer gebruikelijk internationaal in bijvoorbeeld de scheepvaart. “Premier risque” is zoals het in NL doorgaans wordt genoemd. Kijk maar hoe jouw verzekeraar het beestje noemt …

Paul.

Bert1 Schreef:

Paul Jenner Schreef:

Het is dan een idee om bij je verzekeraar of tp
te
informeren naar een “premier risque” dekking:
Van
je gehele collectie verzeker je dan een
gedeelte.

Goeie tip! Wist niet dat dat bestond :~.

+1

flieger63 Schreef:

marnix.moed Schreef:

Lijkt me ook een heel gedoe. Misschien haalbaar
voor 1 klokje. Maar als je een hele verzameling
hebt, wordt dat toch wat lastiger en
kostbaarder.

Dat geld steek ik liever in een grote kluis bij
de

een docent film op de kunstacademie waar ik op zat
had al zijn films "veilig"opgeborgen in een kluis
van het film-museum of zoiets.
Brak daar nou toevallig brand uit en was hij al
zijn films kwijt!

Het gaat mij vooral om de risico’s tijdens het
normale gebruik;vandaar :slight_smile:
gr dirk

Voor m’n foto’s en films heb ik alles digitaal en op 2 fysieke opslagplaatsen liggen en 1 online.

Helaas werkt dit truukje niet voor m’n horloges :frowning:

Dit is één van de vele redenen waarvan ik vind dat het bezitten van één goed horloge en het non-stop dragen ervan, het beste is. Gewoon zo’n verzekering afsluiten en je kan zonder angst leven.

Tenminste, zo ga ik het wel doen.

Goede oplossing. Zelf zou ik het waarschijnlijk ook doen met mijn grails.

marnix.moed Schreef:

flieger63 Schreef:

marnix.moed Schreef:

Lijkt me ook een heel gedoe. Misschien
haalbaar

voor 1 klokje. Maar als je een hele
verzameling

hebt, wordt dat toch wat lastiger en
kostbaarder.

Dat geld steek ik liever in een grote kluis
bij
de

een docent film op de kunstacademie waar ik op
zat
had al zijn films "veilig"opgeborgen in een
kluis
van het film-museum of zoiets.
Brak daar nou toevallig brand uit en was hij al
zijn films kwijt!

Het gaat mij vooral om de risico’s tijdens het
normale gebruik;vandaar :slight_smile:
gr dirk

Voor m’n foto’s en films heb ik alles digitaal en
op 2 fysieke opslagplaatsen liggen en 1 online.

Helaas werkt dit truukje niet voor m’n horloges :frowning:

Ik ben al een ouwe man :);toen ik op de academie zat bestond digitaal nog niet,alleen magneetstrippen betamax video 2000 e.d.
Ik moest toen trouwens al wel naar brussel om mijn 8mm zwart/wit filmpjes nog te kunnen laten ontwikkelen;het liep al wel op zijn eind toen :slight_smile:

misschien komt er nog eens een tijd dat mensen genoegen nemen met het digitaal bezitten en dragen van een horloge :smiley: