Kosten/onderhoud mechanisch uurwerk/chronograaf

Beste medeliefhebbers,

Eigenlijk spreekt de titel van dit draadje al boekdelen. Tot nu toe heb ik vooral quartzhorloges gehad en mijn huidige ‘topper’ is de Seiko Velatura SRH005. Voor zover ik weet zijn de uurwerken die in deze horloges zitten redelijk onderhouds en schokongevoelig.

Nu heb ik het plan opgevat om een mooie automatische chronograaf te kopen, bijv een 7750, Valgranges of een variant daarop. Het zal voor mij hoogstwaarschijnlijk een Hamilton, Tissot of Certina worden qua prijs.

Mijn vraag is nu, hoe kwetsbaar zijn dit soort uurwerken? Kan je er bijvoorbeeld risicoloos mee hardlopen?
Mijn 2e vraag is, wat is het algemene kostenplaatje qua onderhoud of als zo’n uurwerk onverhoopt toch kapot gaat? Niet dat het voor iemand leuk is natuurlijk maar als student van 19 zit ik absoluut niet te wachten op honderden euro’s onkosten aan mijn horloge.

Iemand die me wat info kan geven?

Alvast bedankt!

gr Martjan

Tja, ze zijn over het algemeen wat kwetsbaarder dan quartz-uurwerken. Aan de andere kant, de meest robuste horloges zijn ook automaat of handopwinder. Denk aan de Seiko duikers in Vietnam, de Speedmaster in de ruimte, de Seiko chrono en Sinn chrono in de ruimte etc.

Kosten zijn verschillend. Om je een paar voorbeelden te geven: Richard Askham servicet automaten voor een bedrag dat iets boven de 100 euro ligt (versturen niet meegerekend). Seiko chronografen doet hij niet meer: te veel werk voor dat geld/onderdelen worden heel schaars.

Een 7750 is een werkpaard. Stevig, goed te servicen en ruim verkrijgbaar. Veel ligt aan de wijze waarop de fabrikant aandacht besteed aan de afwerking: hoe zit het uurwerk in de kast, welke kwaliteit 7750 is er gekozen (afwerkingsniveau) etc. Ongetwijfeld kunnen Hamilton, Tissot en Certina-eigenaren je precies vertellen hoe het met hun horloges gaat.

Een laatste tip: een gemiddelde horlogezaak servicet de horloges niet zelf; ze sturen ze vaak naar de horlogemakers waar wij op een andere plek op het forum ook goede ervaringen mee hebben!

Menno

Je hebt momenteel een Velantura. Ik zou nog een Seiko aanschaffen. Een Seiko Sumo welteverstaan. Als je het mij vraagt één van de mooiste horloges die je momenteel kan krijgen. Je zal misschien wel denken ze zijn niet Zwitsers, Seiko-automaten zijn schaars in NL, etc. maar dit model van Seiko is wat betreft kwaliteit zo goed dat hij zich zonder problemen kan meten met de groten merken, zoals Tissot en Hamilton.

Het gaat om de volgende horloges:

  • Seiko SBDC001
  • Seiko SBDC003
  • Seiko SBDC005

“Sumo” is de bijnaam van dit horloge.

De Sumo kan je voor €540,- hier halen:
http://www.monsterwatches.nl/index.php/duikers-start/sumo/sumoprijzen

Het horloge biedt ook veel meer dan andere horloges die soms zelfs het dubbele bedrag kosten dan het bedrag van de Sumo. Hij heeft bijvoorbeeld een automatisch uurwerk dat je ook zelf kunt opwinden, hij is 200M water resistant, hij is oerdegelijk en volgens eigenaren van de Sumo zit het horloge werkelijkwaar als gegoten om de pols. Maar bovenal biedt hij een klassiek en prachtig design. Real value for money. :wink:

Het is wel een model dat origineel alleen in Japan is uitgebracht, dus onderhoud wordt wel moeilijk. Echter, via dit forum kan je wel goede horlogemakers vinden die dat kunnen doen.

Gr,

Aldin

Rob (monsterwatches) verleent gewoon garantie op zijn Seiko’s
dus ik denk dat onderhoud dan ook geen enkel probleem zal zijn?

Kijk, in dat geval is het plaatje compleet. Een perfecte keus dan. :slight_smile:

Ik zou geen €500,- voor een Seiko neertellen

volgens mij is jmr op zoek naar een automatische chronograaf…

Onderhoudskosten van een mechanische chronograaf zullen ongetwijfeld varieren.
Ik was laatst voor een servicebeurt inclusief een nieuw glas voor mijn Glycine Stratoforte met 7750 uurwerk 250 euro kwijt.
Is gedaan bij een zelfstandig werkend horlogemaker,wellicht dat het bij een horlogemaker in het alternatieve circuit minder kost.

thieuster Schreef:

Tja, ze zijn over het algemeen wat kwetsbaarder
dan quartz-uurwerken. Aan de andere kant, de meest
robuste horloges zijn ook automaat of
handopwinder. Denk aan de Seiko duikers in
Vietnam, de Speedmaster in de ruimte, de Seiko
chrono en Sinn chrono in de ruimte etc.

Kosten zijn verschillend. Om je een paar
voorbeelden te geven: Richard Askham servicet
automaten voor een bedrag dat iets boven de 100
euro ligt (versturen niet meegerekend). Seiko
chronografen doet hij niet meer: te veel werk voor
dat geld/onderdelen worden heel schaars.

Hartelijk dank voor de reacties! Wat bedoel je precies met kwaliteit van de 7750? De afwerking heeft toch niks te maken met hoe het uurwerk functioneert? Dacht dat de afwerking enkel relevant was voor de schoonheid van het uurwerk als je door het achterdeksel kijkt.

Ik ben bekend met de Seiko Sumo’s ja. Ik ben eigenlijk op zoek naar een aut. chronograaf dus de Sumo is op dit moment voor mij niet interessan. Seiko maakt overigens nauwelijks automatische chronografen toch?
Ik snap trouwens niet waarom je niet 500 euro aan een Seiko zou uitgeven?

gr

Een 7750 is een werkpaard. Stevig, goed te
servicen en ruim verkrijgbaar. Veel ligt aan de
wijze waarop de fabrikant aandacht besteed aan de
afwerking: hoe zit het uurwerk in de kast, welke
kwaliteit 7750 is er gekozen (afwerkingsniveau)
etc. Ongetwijfeld kunnen Hamilton, Tissot en
Certina-eigenaren je precies vertellen hoe het met
hun horloges gaat.

Een laatste tip: een gemiddelde horlogezaak
servicet de horloges niet zelf; ze sturen ze vaak
naar de horlogemakers waar wij op een andere plek
op het forum ook goede ervaringen mee hebben!

Menno

Onderhoud / kosten zou ik me niet teveel zorgen om maken. Mocht het werk te zwaar worden, gewoon je horloge afdoen.
Ben je meer op zoek naar zoiets(stijltechnisch):

http://www.chrono24.com/nl/hamilton/khaki-x-copter-h76616333--id1663241.htm?dosearch=true&watchTypeId=U&searchexplain=false&manufacturerIds=112&query=x+copter&STARTSEARCH=Zoeken&caseMaterials=&countryIds=&SEARCH_REGION_ID=&braceletMaterial=&maxAgeInDays=&priceFrom=&priceTo=&sortorder=0&SEARCHSTATS_BRAND_ID=&SEARCHSTATS_MATERIAL_ID=&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm&searchResultIndex=0

of:

http://guinand-watch.com/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=390

Zoiets?

Komt goed! Succes.

Raar: als je het voorbeeld bij chrono 24 aankilkt kom je bij de Hamilton x copter:
volgens de omschrijving een “quartz” maar volgens mij is de x copter toch echt een automaat. (ook volgens de door chrono24 bijgeplakte foto’s):S

Groet

Orisfan Schreef:

Raar: als je het voorbeeld bij chrono 24 aankilkt
kom je bij de Hamilton x copter:
volgens de omschrijving een “quartz” maar volgens
mij is de x copter toch echt een automaat. (ook
volgens de door chrono24 bijgeplakte foto’s):S

Groet

Klopt, er heeft iemand een foutje gemaakt.

Orisfan Schreef:

Raar: als je het voorbeeld bij chrono 24 aankilkt
kom je bij de Hamilton x copter:
volgens de omschrijving een “quartz” maar volgens
mij is de x copter toch echt een automaat. (ook
volgens de door chrono24 bijgeplakte foto’s):S

Groet

Ja inderdaad dat viel mij ook op! Qua stijl is dat overigens wel wat ik zoek, misschien een tikje netter nog. Zo heft Certina volgens mij ook een mooi model automatische chronograaf en spreekt de Hamilton Riva chrono mij ook aan.

Je vroeg meer info over mijn opmerking over verschillende niveau’s van de 7750. Ik denk dat Wikipedia het makkelijkst te lezen antwoord heeft:

[b]The movement is an automatic winding, twenty-five (25) jewel movement, which can be fitted with a variety of features including the triple date (day, date, month and moon phase) or a variety of two and three register models with totalizers or counters for minutes, seconds and hours. It is available in three executions or grades: Elaborated, Top and Chronometer. The key components which differ at the line of demarcation between Elaborated and Top are the pallet stones, balance wheel & hairspring and the regulator mechanism. To illustrate the differences in accuracy garnered by the successive grades, consider the following specifications:

* the Elaborated grade is adjusted in three positions with an average rate of +/-5 seconds/day with a maximum daily variation of +/-15 seconds/day;
* the Top grade is adjusted in five positions with an average rate of +/-4 seconds/day with a maximum daily variation of +/-10 seconds/day.
* The Chronometer grade must meet strict standards prescribed by the [cosc]: an average rate of -4/+6 with a maximum daily variation of +/-5 seconds/day.[/b]

Menno

thieuster Schreef:

Je vroeg meer info over mijn opmerking over
verschillende niveau’s van de 7750. Ik denk dat
Wikipedia het makkelijkst te lezen antwoord
heeft:

The movement is an automatic winding, twenty-five
(25) jewel movement, which can be fitted with a
variety of features including the triple date
(day, date, month and moon phase) or a variety of
two and three register models with totalizers or
counters for minutes, seconds and hours. It is
available in three executions or grades:
Elaborated, Top and Chronometer. The key
components which differ at the line of demarcation
between Elaborated and Top are the pallet stones,
balance wheel & hairspring and the regulator
mechanism. To illustrate the differences in
accuracy garnered by the successive grades,
consider the following specifications:

* the Elaborated grade is adjusted in three

positions with an average rate of +/-5 seconds/day
with a maximum daily variation of +/-15
seconds/day;
* the Top grade is adjusted in five positions
with an average rate of +/-4 seconds/day with a
maximum daily variation of +/-10 seconds/day.
* The Chronometer grade must meet strict
standards prescribed by the : an average rate of
-4/+6 with a maximum daily variation of +/-5
seconds/day.

Menno

Wat gek, toen ik valjoux 7750 in de zoekmachine gooide bij Wikipedia kreeg ik alleen te lezen dat het een populair uurwerk was een een opsomming van merken die het gebruiken.
Toch bedankt voor de info!

Nou dat is uiteraard een keuze,maar een velatura is zo nauwkeurig als een kwartz,geen batterij verwisselen,saffierglas,10 bar enz.
Dus ieder zijn smaak kortom veel horloge voor weinig geld.:wink: