Kosten

Stel dat ik een horloge wil kopen van buiten de EU bijv. de USA. Met welke kosten moet ik rekening houden in het geval dat de douane zich ermee gaat bemoeien.

Ik neem aan btw en invoerrechten? De BTW zal wel uitkomen op de standaard 19% maar hoe bereken ik de invoerrechten? Zijn hier vaste tarieven voor?

Zoek even op importeren, douane, accijns en dat soort termen. Hier is al vaak over geschreven, bijv.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,171238,171389#msg-171389

hans

Btw 19%
Douanerechten 0,80 cent (bron: belastingtelefoon)
Handlingkosten verbvoerder weet ik niet zeker, dacht ca. 30 euro

Reken maar op een procent of 20 in totaal! Het is dus vaker handig om te zoeken naar een horloge dat al in Europa is! De verwachtingen zijn dat de dollarkoers in 2010 zal dalen van nu 1,44 naar zo’n 1,28 euro. Koffiedikkijkerij? Ja, maar de kans dat’ie door de 1,50 zal stijgen is nog kleiner. Dus je kunt beter het zekere voor het onzekere kiezen en nu kopen.

Menno

thieuster Schreef:

Reken maar op een procent of 20 in totaal! Het is
dus vaker handig om te zoeken naar een horloge dat
al in Europa is! De verwachtingen zijn dat de
dollarkoers in 2010 zal dalen van nu 1,44 naar
zo’n 1,28 euro. Koffiedikkijkerij? Ja, maar de
kans dat’ie door de 1,50 zal stijgen is nog
kleiner. Dus je kunt beter het zekere voor het
onzekere kiezen en nu kopen.

Menno

Je bedoeld denk ik dat 1 euro ipv 1.44$ richting de 1.30$ zal gaan? Dan stijgt de dollar koers toch? :stuck_out_tongue: (je krijgt minder $ voor 1 euro).

dollarkoers zal stijgen bedoel je waarschijnlijk (ik denk dit ook, maar dat is een interessante discussie, die niet specifiek hier thuishoort)

Weet de precieze percentages en bedragen niet meer, maar kan me nog wel herinneren dat de boven een bepaalde aangegeven waarde, over het gehele bedragn gaan heffen. Inclusief de verzendkosten. En dat kan nog best een aardig paar duiten kosten als ie via een koeriersdienst met hoge waardeverzekering wordt verzonden.

Ligt er ook aan wat het horloge kost. Ik heb een horloge uit Hong Kong en een uit de VS besteld, en had bij beiden geen extra kosten. Elk was onder de 150 Eu.

ik weet even niet waar die grens ligt bij de douane.

Max Kool Schreef:

Ligt er ook aan wat het horloge kost. Ik heb een
horloge uit Hong Kong en een uit de VS besteld, en
had bij beiden geen extra kosten. Elk was onder de
150 Eu.

ik weet even niet waar die grens ligt bij de
douane.

Grens ligt voor de BTW op EUR 22, voor de invoerrechten op EUR 150.
Je bebt dus geluk gehad! Overigens hangt het een beeje van de vervoerder af of je enige kans hebt dat het door de douane glipt, met UPS en Fedex hangt je vrijwel altijd.

Dit is zeker niet eenvoudig kan ik je vertellen.
Want plm. 3 jaar geleden, had ik nooit problemen met extra kosten uit de USA.
Vorig jaar was ik diverse malen flink de pineut.
En kwamen en toch wel veel kosten bij.
B.v. iets gekocht voor omgerekend 285,00 euro.
Kwamen er wel even 75,00 euro aan douanekosten bij. Was het toch niet meer zo goedkoop.
Uit diverse andere landen zoals Australie, Taiwan heb je dit nooi.
Tenmsinste die ervaring heb ik niet.
Alleen dus met de USA en dat is toch wel raar.
Zelfs paketten gestuurd als gift en zelfs met felicitatiekaarten erbij ingesloten(ja, ze maken het echt open!!) ben je de pineut.
Je wilt je spul uiteraard verzekerd verzonden hebben.
Dit staat n.l. op de buitenzijde van het pakket aangegeven door de verzender.
Maar ook dat maakt niets meer uit.
Oppassen geblazen dus met horloges laten overkomen uit de USA.