Bij een aantal horloges vraag ik me wel eens af
waarom ze zulke waardeloze lume gebruiken
is het nu echt zo’n kostbare toestand om ook op
een wat eenvoudiger horloge goede lume aan te brengen ?
die paar centen extra voor een likje verf hebben ze er
zo weer uit zodra je daardoor meer tevreden consumenten
bereikt ?
m.a.w. is goede lume nu net als printer-inkt
erg kostbaar door bijvoorbeeld prijsafspraken
of is er een andere reden ?
Ik weet dat bij b.v. Vostok de lume, handmatig wordt aangebracht (door vrouwen). Dit zijn hele mooie “bolletjes”, maar ze geven niet lang licht, de werkzame stof zal met beperkte mate worden gebruikt, om de kostprijs laag te houden.
Ik weet dat bij b.v. Vostok de lume, handmatig
wordt aangebracht (door vrouwen). Dit zijn hele
mooie “bolletjes”, maar ze geven niet lang licht,
de werkzame stof zal met beperkte mate worden
gebruikt, om de kostprijs laag te houden.
Dat is voor mij als n duiker die maar een beetje waterdicht is (TD)
Tja Wing, zo’n ding kost toch geen drol, 't moet
ergens vandaan komen.
waar, maar t moet voor mij dan wel werken. ik bedoel, seiko heeft ook werkende lume. het hoeft geen mega gloeilamp te zijn als op mn monster, maar lume moet t voor mij n dagje/nachtje volhouden.
ik weet het antwoord niet, en ik vind dit zeker geen domme vraag.
Heb al even gegoogled maar ook niet direct het antwoord gevonden.
Ben benieuwd of er iemand meer over weet.
(zoals de jongens achter P1lot One?)
Wij gebruiken Superluminova op de http://www.p1lotone.nl/
(HFLE 2015) en dat kost minimaal € 30 per gram. Afhankelijk van hoe dik je het erop doet (handmatig!) en hoeveel indices (letters/cijfers/wijzers) het betreft, kan dit enkele tientjes per wijzerplaat kosten. Ex BTW en manuren dan welteverstaan.
Jan (Arie Kabaalstra) kan hier meer over vertellen en hem kennende, is het een kwestie van tijd voordat ook hij zijn plasje op deze post achterlaat
Wij gebruiken Superluminova op de http://www.p1lotone.nl/ (HFLE 2015) en dat kost
minimaal € 30 per gram. Afhankelijk van hoe dik je
het erop doet (handmatig!) en hoeveel indices
(letters/cijfers/wijzers) het betreft, kan dit
enkele tientjes per wijzerplaat kosten. Ex BTW en
manuren dan welteverstaan.
dus dat is best prijzig
Maar het is ook zo dat 2 mm dik meer of langer licht geeft dan 1 mm dik ?
de “energie” komt als het ware ook van binnen uit
en is niet alleen afhankelijk van het oppervlak
of de kwaliteit / verdunning van het lumepoeder
en misschien voor Arie wat is de maximale dikte waarbij je nog rendement/lichtgevendheid haalt
uit die dikte,
ik neem aan dat theoretisch een kubusje van 1cm niet meer of langer lichtgevend is dan een laagje van 2mm
Het maakt wel degelijk uit hoe dik je dit spul erop smeert (netjes gezegd: met hoeveel lume je wijzers e.d. “vult”), want bijv. een zwarte wijzer met een dun laagje witte lume is transparanter dan wanneer je er een dikke(re) vulling in doet.
Toch al bedankt voor de info, ik begon al te vermoeden dat het toch wel eens erg dure verf kon zijn, ik geloof dat de beperkte beschikbaarheid van luminescerend pigment daar voor iets tussenzit, dat zou ik nog wel eens kunnen uitzoeken.