Kostprijs luxe horloges

Hier had ik nog niet eerder van gehoord, dank. Interessant!

1 like

Zoals gezegd is het een heel grove schatting gebaseerd op ca. drie seconden in hun boeken neuzen :smile:

Maar het geeft wel enigszins richting aan hoe je de vraag van TS zou kúnnen benaderen

Uiteindelijk zijn dat ook “productiekosten” net als de papadagen van de portier of de rente die ze moeten betalen voor de financiering van hun dak enz

Anders kun je ook wel zeggen dat een kapotte koelkast genoeg materiaal bevat om 1000 horloges van te maken :sweat_smile:

2 likes

Laat ik zeggen dat ik de term gebruik zoals gebruikelijk in de economische wetenschap. Let vooral op direct. Uiteindelijk kun je het wc papier voor personeel productiekosten noemen. Dan kom je niet ver in de studie… :slightly_smiling_face:

2 likes

Daar kom je nooit achter want teveel variabelen.

Inhouse movements,sourced movements
Welke onderdelen worden betrokken van andere fabrikanten en wat maken ze zelf. en hoelang is de productie en assemblagelijn.

Een voorbeeld
Een Rolex …vanaf het moment dat het eerste onderdeeltje uit de vooraadbak gehaald word tot het moment dat die Rolex met dat specifieke onderdeeltje zijn laatste QC krijgt is een tijdspanne van een jaar…hoe reken je dan de kostprijs uit?

Niet.

1 like

Dat is waar… je kan ook niet echt veel verder komen dan de kosten van het geheel en een verdere opsplitsing lijkt mij vrij arbitrair

Je zou ook kunnen zeggen dat de kosten voor een horloge de som is van de kosten van de voorkant en de kosten van de achterkant

(Dit is opzich natuurlijk waar :sweat_smile:)

1 like

Er zijn bedrijven die verliezen rapporteren, waar het geld tegen de muren klotst. Heus. Je moet echt binnen een bedrijf zelf kunnen kijken .

3 likes

Hoe je het ook wil benaderen, ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat een IWC Petit Prince meer dan 150 euro “kost om te maken”

Anders zouden ze hem vast een andere naam hebben gegeven…

IWC Petit Price :smile:

8 likes

Zeker. En veel meer ook. :slightly_smiling_face:

1 like

waar je 10 jaar geleden 4000 euro betaalde voor een sub no date. en nu 10k.

betekend als het 25 procent productiekosten dat het 1000 euro kost om te maken?

1 like

Ik denk dat Ivo Staudt hier meer over kan zeggen.

En binnen een merk zullen ook grote onderlinge verschillen bestaan. Zo zijn er een paar “hardlopers” die voor voldoende cashflow moeten zorgen. Dit zijn modellen met minder marge per eenheid. En daar omheen zijn er de nodige toppers. Die hebben een hoge marge met een lagere omloopsnelheid.

Ik verwacht niet dat de uiteindelijke consumentenprijs met 30% daalt, als de fabrikant de tussenhandel wegstreept. De laatste steekt dan gewoon meer in eigen zak. ‘T is ook niet voor niks dat er de nodige brandstores zijn, da’s gewoon lucratieve business.

Ooit van een bevriende juwelier gehoord dat het bij merken als Longines, Frederique Constant, Tag Heuer, etc. ging om een marge van 30%. Maar dat is dan het verschil tussen de inkoopprijs van de juwelier en de verkoopprijs.
Kostprijs van een horloge in het hogere segment zegt denk ik niet zo gek veel. De materialen kosten vaak niet zoveel, maar het vakmanschap, apparatuur, kwaliteit(scontrole) en marketing kost natuurlijk een stuk meer. Vooral voor dat stukje vakmanschap en kwaliteit betaal je uiteindelijk. Al weet ik niet of dat vakmanschap nog helemaal opgaat. Veelal gewoon lopende bandwerk natuurlijk.

Je vergeet alleen wel inflatie mee te nemen.
Dat is zeg 3% per jaar. Inflatie op inflatie. Dat is als 35% aan inflatie in 10 jaar

dus ruwe schatting komt er nog eens 400 euro bij?

Geen idee…

Sommige beweren dat van een Rolex submariner, de productie kosten zo’n 500,- zijn.

Mmmm… dat ook.
Maar de Sub van 10 jaar geleden is ook niet meer die van nu. Glidelock, laser edged rehaut. Ceramische bezel. Cerachrome hairspring.

Dus ik denk dat het horloge 2k kost om te maken.
De AD 6K kost om in te kopen en die hem voor 10k verkoopt.

Dat geloof jij zelfs niet. Pun intended.

1 like

ik denk zelf dat de rolex submariner minder dan 1000 euro kost om te maken. inclusief marketing kosten en onverkoopbare andere modellen.

qua materiaal is het geen drol waard. qua onwikkeling dat daar flink wat geld in gaat zitten. meer dan het marketing budget. dus ik hou het nog op 1000 euro en gaat het 5 keer over de koop zoals meeste luxe merken.

maar het maakt mij niet uit dat ze er op verdienen. wij betalen er graag voor.

vind alleen wel leuk de filosofie achter dat het altijd waard blijft behouden. maar er komt een punt dat je het horloge niet meer voor die prijs kan verkopen. toch soort van piramidespel is het. tot straks de aanbod zo zal stijgen dat je bijna geen kopers hebt

3 likes

Materiaal kosten zijn niet zo hoog hiervan. Verder is dit allemaal lopende band werk.
2000,- euro is dan wel erg aan de hoge kant.

1 like

Ik zei dat in 2006 al over Rolex. Ik wou dat ik er toen tien had gekocht.

Waar is de 21% BTW? De marge voor een juwelier is lang niet zo groot dan hierboven voorgerekend. In de €4600,- zit bijna €800,- voor de staatskas.

Er zijn “grijze”. Handelaren die een flinke korting geven maar ik vermoed dat die weinig bijdragen aan Den Haag en via een export route terug zijn gekomen ( Canarische eilanden bijvoorbeeld )

En stel dat je exact weet wat het horloge in productie kost, je kunt hem er toch niet voor kopen. Gewoon door de zure appel heen bijten en genieten van de aankoop

2 likes