Wat ik me afvroeg, is wat nou ongeveer de kostprijs is van luxe horloges, bijvoorbeeld als percentage van de consumentenprijs. Bijvoorbeeld de Petit Prince, van IWC, die ongeveer 4.600 euro kost, wat zou daarvan de kostprijs zijn - iets van 150 euro? Dat zou ik extreem weinig vinden, maar ik heb het idee dat het behoorlijke oplagen zijn en dat de kosten neit heel hoog zullen zijn, maar ik hoop dat ik me vergis.
Wat reken je mee in de kostprijs? Alleen materiaal? Uurloon? Logistiek? Marketing incl sponsorships? R&D? Andere opex en capex?
Ik denk welk meer, pak 25% a 30% van het horloge vermoed ik
Het moet een hoop kosten. Anders is het niet interessant, toch? Waarschijnlijk is de daadwerkelijke kostprijs peanuts. Het is allemaal marketing en lifestyle-flauwekul.
Het pure materiaal wat in de horloges gaat zal niet meer zijn dan zo’n €0,50-€1, tenzij je in de kostbare metalen gaat. Wat echt duur is is de bewerking van die materialen (verwerken van ijzererts tot staal, gieten, frezen, etc). Dan is er nog de prijs van assemblage, quality control (eventuele COSC tests) en transport. Dat zijn de echte dure stappen. Het materiaal is peanuts, een afrondingsfout.
Materiaal en uurloon.
Ja, als ik heel rijk was, zou ik daar misschien niet zo’n moeite mee hebben. Wat voor horloges heb jij, als ik vragen mag?
Een vraag wat je letterlijk niet kan beantwoorden zonder alle parameters te weten/hebben…
Hoeveel horloges produceert men? 10? Miljoen? Per maand? Per jaar? Per seconde? Hoeveel werknemers? Wat rekent de leverancier van grondstoffen? Worden ze volledig inhouse gemaakt of leveren derde partijen onderdelen? Etc etc etc
Als we gaan terugzoeken, vinden we heel wat van die discussies. Mijn conclusie was toen dat niemand dat echt weet, behalve de makers.
Veel mensen vragen zich dit af. Als je een beetje Googled zie je dat de consensus is dat ongeveer 20% van de adviesverkoopprijs van een gemiddeld luxe horloge bestaat uit door de fabrikant gemaakte kosten. Hierbij zijn kosten als machines, materialen, assemblage, R&D, personeelskosten, huisvesting en marketing meegenomen.
De gemiddelde AD koopt horloges van de fabrikant voor 60% van de adviesverkoopprijs. De van de 40% marge die de AD maakt gaan alle kosten (huisvesting, personeel e.d.) nog af.
In rekenvoorbeeld met de IWC die je noemt:
Totale door de fabrikant gemaakte kosten: €920
Inkoop voor de dealer: €2.760
Adviesverkoopprijs: €4.600
Hoe de verhoudingen precies liggen scheelt natuurlijk per merk, daarnaast is hier niet in meegenomen hoeveel % van de genoemde €920 wordt besteed aan de daadwerkelijke productie.
Als je naar de marketing kosten kijkt vallen deze eigenlijk wel mee. Rolex verkocht in 2015 800.000 horloges, tegen een marketing budget van 56.000.000 dollar. Dat is 70 dollar, of ongeveer 60 euro aan marketing per verkocht horloge.
Als we er voor het gemak even vanuit gaan dat de verhoudingen bij IWC ongeveer gelijk liggen kom je uit op ongeveer €860 aan kosten die min of meer kunnen worden teruggeleid naar de productie van het horloge (natuurlijk zijn er ook niet marketing gerelateerde kosten die meegerekend worden zoals kantoorpersoneel, onderhoud van gebouwen etc.)
Horloges zijn Veblen goods. Er is geen link met productiekosten, maar er is een omgekeerde prijselasticiteit. De kostprijs is van veel minder belang voor de uiteindelijke prijs. Ik verschil dus van mening, al heb ik veertig jaar geleden mijn kandidaats economie gehaald, en ben ik alles vergeten.
Dat begrijp ik niet helemaal. Waarom lopen ze naar IWC wanneer je naar Rolex vraagt?
Stalen Rolex modellen zijn nagenoeg niet leverbaar.
IWC is onderdeel van de Richemont Group
Je kan de financiële gegevens daarvan makkelijk op internet vinden
De winst voor het afgelopen kwartaal kwam uit op ca. 15%
Dus grosso modo “kost” een gemiddeld product van dit concern 87% van de verkoopprijs
Dit is heel grof berekend want dit concern voert veel meer merken dan IWC alleen en ook andere producten dan horloges
Daarnaast moet je natuurlijk de verkoopprijs weten die zij zelf aan juweliers in rekening brengen en dat is minder dan de winkelprijs incl BTW die je uiteindelijk als consument betaalt
Nee, nooit
Veel meer
Ik ben benieuwd hoeveel van die kosten marketing is, en salaris voor de directie. Dat zijn geen directe productiekosten. De totale kosten zijn heel wat meer dan alleen productie. Om een veel hogere prijs dan productiekosten te handhaven is veel marketing nodig. Het zijn immers Veblen goederen, door mij al eerder opgemerkt. Googlen om de cijfers te begrijpen is echt veel te simpel. Ik zou wel eens een belastingopgave willen zien.
Vergeet de dikke management fees niet