Krachtbron extra complicatie

Wie kan mij uitleggen hoe bijvoorbeeld een horloge met een repetitiewerk of bijvoorbeeld de Gerard Perregaux 1945 Jackpot aan zijn krachtbron komen om de complicatie te laten werken?
is het zo dat er slechts 1 ton in het uurwerk zit? Verdeeld deze dan zijn kracht zonder het uurwerk ondergeschikt te maken?

Wellicht heeft iemand foto’s van hoe het werkt???

alvast bedankt.

Erik

Hij ontleent zijn krachtbron aan de hefboom van de jackpotarm. Wanneer je die naar beneden trekt wordt er een veer opgewonden die daarna weer los springt en de rollen laat draaien. Zo werkt het bij oude eenarmige bandieten dus dit zal hier ook zo zijn toegepast.

Hoi Dreski, bedankt voor je antwoord.

Weet je toevallig ook waar er foto’s van dat uurwerk te zien zijn op het net?

En hoe werkt het bij een repetitie uurwerk dan? heeft die ook een eigen krachtbron?

Erik

pocketwatch123 Schreef:

Hoi Dreski, bedankt voor je antwoord.

Weet je toevallig ook waar er foto’s van dat
uurwerk te zien zijn op het net?

En hoe werkt het bij een repetitie uurwerk dan?
heeft die ook een eigen krachtbron?

Erik

Hoe het bij een repetitie uurwerk zit kan ik je niet vertellen helaas. Maar dat zal iemand anders wel uitleggen denk ik.
Hier is een link naar een foto.
http://images.search.yahoo.com/images/view?back=http%3A%2F%2Fimages.search.yahoo.com%2Fsearch%2Fimages%3Fp%3Djackpot%2Bwatch%26ei%3DUTF-8%26fr%3Dyfp-t-701%26fr2%3Dtab-web&w=500&h=500&imgurl=farm2.static.flickr.com%2F1049%2F1061341084_8c9613e467.jpg&rurl=http%3A%2F%2Fwww.flickr.com%2Fphotos%2Fyggg%2F1061341084%2F&size=141k&name=inside+GIRARD+PE…&p=jackpot+watch&oid=79b5f4261b0d7f62&fr2=tab-web&fusr=%E2%99%A5+China+%E2%99%A5+gu…&lic=2&no=3&tt=880&sigr=11dsso6ir&sigi=11mvh2flm&sigb=12uk13rp2

pocketwatch123 Schreef:

Hoi Dreski, bedankt voor je antwoord.

Weet je toevallig ook waar er foto’s van dat
uurwerk te zien zijn op het net?

En hoe werkt het bij een repetitie uurwerk dan?
heeft die ook een eigen krachtbron?

Erik

Dat ligt eraan.
Men kan kiezen voor een gezamelijke (of meerdere in serie geschakelde) veerton, of voor aparte veertonnen.

Bij JLC’s handopgewonden chronograaf is een tweetal aparte veertonnen gebruikt, een voor de chronograaf en een voor de gewone tijdsaanduiding. Ze worden in verschillende richtingen opgewonden.

Veel complicaties worden aangesloten op een basisuurwerk, zoals bijv. bij de chronograaf in de Omega Speedmaster reduced: ETA 2892-A2 met een DD-module erop. Die gebruikt rechtstreeks de energie van de gewone, enkele, veerton van de 2892-A2.

Gevolg is wel een daling in de amplitude bij inschakeling en ook een afname van de gangreserve als de chronograaf loopt. De 2892-A2 is sterk genoeg om desondanks te kunnen blijven lopen.

Kortom: het ligt aan de fabrikant en wat die “op het schap” heeft liggen, danwel bereid is aan ontwikkeling te spenderen.

Hoi dreski,

bedankt voor de foto.
Ik ben benieuwd of er mensen zijn die dit kunnen uitleggen…

Hoi Bernard,

hoe wordt er gebruik gemaakt dan van de veerton? wordt het palrad dan gekoppeld aan de complicatie?

Erik

Bij de Speedmaster reduced?
Zou ik je zo niet kunnen zeggen.
Er circuleren op internet wel bouwtekeningen. Daarop zou het te zien moeten zijn!

Hallo,

kijk even op youtube. Zoeken naar: IWC Skeleton Portuguese Minute Repeater
(ik heb geprobeerd een link te maken, dit lukte niet…)

Het is goed kijken, maar wellicht heeft u er iets aan.

m.v.g.

Bij m’n bellmatic alarmhorloge is het makkelijk. Voor gebruik moet je een aparte veer opwinden die voor het rinkelen van je alarm zorgt.

Weet eigenlijk niet hoe 't met m’n memomatic zit. Iemand een idee?

Ik heb inderdaad even op youtube gekeken en daar is veel te vinden.

Ik wil namelijk zelf een mechanisme maken waarbij, zoals bij de Gerard Perregaux 1945 Jackpot, de roterende cilinders gaan draaien als men de hendel overhaalt. Vervolgens moeten de cilinders na elkaar stoppen. Mocht iemand tips hebben over hoe ik er voor kan zorgen dat de 3 cilindertjes vlak na elkaar stoppen dan hoor ik die graag.

Mvgr Erik

Ik zou genegen zijn te denken aan iets wat frictie veroorzaakt, een rem die ineens ingrijpt. Maar hoe je voor elkaar wilt krijgen dat het op een “vol” cijfer is en niet ergens halverwege, dat lijkt mij moeilijk…

Klopt, dat is ook mijn probleem, ik weet nog niet hoe ik dat ga bedenken. Misschien met een extra rad per cilinder, met 5 inkepingen waar een ander rad (met verhoging) in grijpt.
maar hoe krijg ik deze na een “sessie” weer terug???