Wie kan mij uitleggen hoe bijvoorbeeld een horloge met een repetitiewerk of bijvoorbeeld de Gerard Perregaux 1945 Jackpot aan zijn krachtbron komen om de complicatie te laten werken?
is het zo dat er slechts 1 ton in het uurwerk zit? Verdeeld deze dan zijn kracht zonder het uurwerk ondergeschikt te maken?
Hij ontleent zijn krachtbron aan de hefboom van de jackpotarm. Wanneer je die naar beneden trekt wordt er een veer opgewonden die daarna weer los springt en de rollen laat draaien. Zo werkt het bij oude eenarmige bandieten dus dit zal hier ook zo zijn toegepast.
Weet je toevallig ook waar er foto’s van dat
uurwerk te zien zijn op het net?
En hoe werkt het bij een repetitie uurwerk dan?
heeft die ook een eigen krachtbron?
Erik
Dat ligt eraan.
Men kan kiezen voor een gezamelijke (of meerdere in serie geschakelde) veerton, of voor aparte veertonnen.
Bij JLC’s handopgewonden chronograaf is een tweetal aparte veertonnen gebruikt, een voor de chronograaf en een voor de gewone tijdsaanduiding. Ze worden in verschillende richtingen opgewonden.
Veel complicaties worden aangesloten op een basisuurwerk, zoals bijv. bij de chronograaf in de Omega Speedmaster reduced: ETA 2892-A2 met een DD-module erop. Die gebruikt rechtstreeks de energie van de gewone, enkele, veerton van de 2892-A2.
Gevolg is wel een daling in de amplitude bij inschakeling en ook een afname van de gangreserve als de chronograaf loopt. De 2892-A2 is sterk genoeg om desondanks te kunnen blijven lopen.
Kortom: het ligt aan de fabrikant en wat die “op het schap” heeft liggen, danwel bereid is aan ontwikkeling te spenderen.
Ik heb inderdaad even op youtube gekeken en daar is veel te vinden.
Ik wil namelijk zelf een mechanisme maken waarbij, zoals bij de Gerard Perregaux 1945 Jackpot, de roterende cilinders gaan draaien als men de hendel overhaalt. Vervolgens moeten de cilinders na elkaar stoppen. Mocht iemand tips hebben over hoe ik er voor kan zorgen dat de 3 cilindertjes vlak na elkaar stoppen dan hoor ik die graag.
Ik zou genegen zijn te denken aan iets wat frictie veroorzaakt, een rem die ineens ingrijpt. Maar hoe je voor elkaar wilt krijgen dat het op een “vol” cijfer is en niet ergens halverwege, dat lijkt mij moeilijk…
Klopt, dat is ook mijn probleem, ik weet nog niet hoe ik dat ga bedenken. Misschien met een extra rad per cilinder, met 5 inkepingen waar een ander rad (met verhoging) in grijpt.
maar hoe krijg ik deze na een “sessie” weer terug???