Krachtig uurwerk voor planetarium?

Geinspireerd door het planetariumhorloge van Van der Klaauw, ben ik bezig geweest om voor mezelf een planetarium te ontwikkelen dat min of meer op hetzelfde principe berust (6 ringen die met de juiste omwentelingstijden van de hemellichamen ronddraaien). Het ontwerp is klaar en ik ben momenteel aan het kijken hoe klein ik het geheel kan maken met behulp van 3D printen. Zo klein als bij het horloge van Van der Klaauw zal het zeker niet worden; bij het model dat ik nu probeer, heeft de buitenste ring een buitendiameter van 9 centimeter.

Ik wil dit planetarium uiteindelijk gaan aandrijven met een quartz klokuurwerk. Aangezien het ontwerp echter uit een behoorlijk aantal tandwielparen bestaat, met elk natuurlijk wrijving, verwacht ik dat het in gang zetten van het geheel een stukje lastiger zal zijn dan het ronddraaien van 2 wijzers. Het uurwerk zal dan denk ik ook meer kracht moeten kunnen leveren dan de standaard uurwerkjes die ik bijvoorbeeld bij Conrad tegenkom.

Heeft iemand een idee waar ik een relatief krachtig, maar toch klein klokuurwerk kan vinden? Op netstroom zou helemaal mooi zijn, want dan hoef ik me niet druk te maken over het controleren van batterijen.

Voor de geinteresseerden: Mijn huidige ontwerp geeft de volgende omlooptijden. Het kan nog wel beter, maar dan wordt het wel erg lastig om het geheel compact en ā€˜simpelā€™ te houden. Maar goed, dat is misschien iets voor een volgende versie.

1 like

beste Jer,

Een geweldig idee om uit te werken, waarvoor hulde!
Ik meen wel dat Christiaan ooit een klok heeft gemaakt op basis van een elektrisch of quartz uurwerk voor het aandrijven van een complicatie, maar welke dit wasā€¦
Wellicht dat je bij hem deze vraag eens voor kan leggen voor advies?

Het resultaat zie ik natuurlijk ook graag ter zijner tijd!

JeR Schreef:

Geinspireerd door het planetariumhorloge van Van
der Klaauw, ben ik bezig geweest om voor mezelf
een planetarium te ontwikkelen dat min of meer op
hetzelfde principe berust (6 ringen die met de
juiste omwentelingstijden van de hemellichamen
ronddraaien). Het ontwerp is klaar en ik ben
momenteel aan het kijken hoe klein ik het geheel
kan maken met behulp van 3D printen. Zo klein als
bij het horloge van Van der Klaauw zal het zeker
niet worden; bij het model dat ik nu probeer,
heeft de buitenste ring een buitendiameter van 9
centimeter.

Ik wil dit planetarium uiteindelijk gaan
aandrijven met een quartz klokuurwerk. Aangezien
het ontwerp echter uit een behoorlijk aantal
tandwielparen bestaat, met elk natuurlijk
wrijving, verwacht ik dat het in gang zetten van
het geheel een stukje lastiger zal zijn dan het
ronddraaien van 2 wijzers. Het uurwerk zal dan
denk ik ook meer kracht moeten kunnen leveren dan
de standaard uurwerkjes die ik bijvoorbeeld bij
Conrad tegenkom.

Heeft iemand een idee waar ik een relatief
krachtig, maar toch klein klokuurwerk kan vinden?
Op netstroom zou helemaal mooi zijn, want dan hoef
ik me niet druk te maken over het controleren van
batterijen.

Voor de geinteresseerden: Mijn huidige ontwerp
geeft de volgende omlooptijden. Het kan nog wel
beter, maar dan wordt het wel erg lastig om het
geheel compact en ā€˜simpelā€™ te houden. Maar goed,
dat is misschien iets voor een volgende versie.

http://farm3.staticflickr.com/2828/8977243458_1c16
44f148_o.jpg

voor de mooie vloeiende beweging zou ik een seiko ā€œquiet stepā€ uurwerk aanraden, geen idee of die krachtig genoeg is trouwens.

MartijnV Schreef:

voor de mooie vloeiende beweging zou ik een seiko
"quiet step" uurwerk aanraden, geen idee of die
krachtig genoeg is trouwens.

Bedankt, ik zal eens kijken of ik er wat over kan vinden.

De aandrijving zal overigens via de urenwijzer plaats gaan vinden. Qua vloeiendheid van de beweging moet het qua aandrijving dus wel goed zitten met een gewoon uurwerk denk ik.

Er staat High Torque bijā€¦ maar hoe krachtig die dan daadwerkelijk is? geen ideeā€¦

http://www.klockit.com/products/dept-157__sku-10045.html

Erg leuk idee! Ik ben benieuwd naar het resultaat, en mocht je hulp willen, wil ik je wel proberen te helpen:P

Misschien een oud netstroom uurwerk uit bv een schoolklok? NUFA is een merk dat dit soort uurwerken maakte. Je ziet ze ook in van die jaren vijftig/ zestig mantelklokjes.

Gaaf idee trouwens. Succes!

Groet,
Niels

tja, als je toch aan het ontwerpen bent kun je er ook iedere motor inklussen natuurlijk.
steppermotors kun je krijgen tot forse vermogens, en doen meestal 200 - soms 400 stappen per omwenteling. driver en een klokpuls erbij en hij doet 't.

Bedankt voor de tip. Dat is inderdaad misschien wel een goed idee.

Over een week of twee krijg ik als het goed is de eerste onderdelen binnen. Dan krijg ik dus hopelijk ook een beter idee over het moment dat ik nodig ga hebben om het geheel aan te drijven. Misschien valt het allemaal wel mee, maar anders is een steppenmotor misschien wel de oplossing.

Wat is de huidige stand van zaken ?

Goh, dat is al weer een tijd geleden zeg :slight_smile: Ik heb alle onderdelen een paar jaar geleden laten printen, maar toen bleek toch dat de materialen die hiervoor gebruikt worden te korrelig zijn. Vooral het draaien van asjes in gaten, maar ook de interactie tussen tandwielen, zorgt daarvoor voor te veel wrijving. Op de schaal waarop ik werkte (kleinste tandwielen een diameter van ongeveer een halve centimeter) was de resolutie voor de tandjes ook niet voldoende. Helemaal geassembleerd kon je het eigenlijk niet eens met de hand ronddraaien, laat staan met een motortje.

Het geheel staat dus al weer een tijd in de ijskast. Ik denk niet dat 3d printen momenteel verfijnd genoeg is om iets op deze schaal te maken, tenzij je misschien gebruik maakt van andere materialen waardoor het geheel erg prijzig wordt. Maar om het echt goed te laten draaien, ook voor langere tijd, heb je waarschijnlijk toch metalen tandwielen en gelagerde asjes nodig.

1 like