Kras in saffierglas!

Heb een balmain horloge, en hierin zit saffierglas. Er zit zowaar een krasje op het glas. Volgens mij kan dat niet, aangezien ik niet met diamant erop heb zitten krassen. Juwelier stuurt mij weer weg met de mededeling dat er best een kras in kan komen, door bijvoorbeeld granol…Volgens mij wordt ik belazerd. Kan iemand professioneel advies geven.
Groet, TT

Ik kan weliswaar niet kwalificeren als professioneel, maar kreeg een tijdje terug van lid cmejewellery de tip dat juweliers dit middels een diamanttester kunnen verifiëren.

De juwelier heeft gelijk; granol, baksteen, zand. Er zitten kleine diamantdeeltjes in en verder kan saffier ook door andere materialen bekrast worden.

Ligt aan de kracht, de hoek, het materiaal.

Je kunt het glas laten vervangen. Ook heeft ooit iemand met diamantpasta zijn glas weer gepolijst tot de kras weg was.

Jur heeft de diamantpasta inderdaad uitgeprobeerd, maar dit maakte het juist alleen maar erger.http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,80630
Zover ik weet hebben alle balmain horloge’s saffierglas, maar ik kan me vergissen.
Inderdaad slaat een diamanttester uit bij saffierglas, dus is zo te testen, maar ik heb pas een vrouw in de winkel gehad met een ongelooflijk diepe kras in het glas van haar omega. Ze deed er zelf een beetje laconiek over, maar wij vragen os nog steeds af hoe ze het voor elkaar heeft gekregen.
Ook was er eens een man die na 3 dagen zijn glas al gebarstn had.

Dus het is echt mogelijk, helaas…

In steen zitten vaak stukjes kiezel, of ander gemeen spul. Als je er maar hard genoeg tegenaan komt krijs je een kras in je saffier.

Om te kijken of het echt saffier is:
Als het horloge niet om is, voel aan het glas. Saffier voelt koel aan. Mineraal glas lauw.

Allereerst, welkom,

Maar wat doet je denken dat Saffierglas niet zou kunnen krassen ?

De enige die je belazerd heeft is diegene die beweert dat Saffierglas “onkrasbaar” is (de "marketing"jongens en -meisjes dus…).

Het is gewoonweg krasbestendiger dan mineraal glas… maar ook niks meer of minder…

Met Vriendelijke Groeten,

Morse.

Mag ik ook een duit in het zakje doen? Ik heb altijd begrepen dat saffierglas één- of tweezijdig kan worden ontspiegeld. Wanneer er een krasje in het laagje komt dat verantwoordelijk is voor het ontspiegelen, is dat erg vervelend. Maar strikt genomen zit er dan geen glas in het saffierglas, maar in de coating (en glas?). De coating schijn je met ieder willekeurig puntig voorwerp te kunnen bekrassen.

Wellicht een idee om na te gaan of het glas is beschadigd of dat de coating is beschadigd.

Groeten, Gerwin

Gershwin Schreef:

Mag ik ook een duit in het zakje doen? Ik heb
altijd begrepen dat saffierglas één- of tweezijdig
kan worden ontspiegeld. Wanneer er een krasje in
het laagje komt dat verantwoordelijk is voor het
ontspiegelen, is dat erg vervelend. Maar strikt
genomen zit er dan geen glas in het saffierglas,
maar in de coating (en glas?). De coating schijn
je met ieder willekeurig puntig voorwerp te kunnen
bekrassen.

Wellicht een idee om na te gaan of het glas is
beschadigd of dat de coating is beschadigd.

Groeten, Gerwin

Het verschil zie je direct hoor, “krasjes” in de coating lijken niet op krasjes in het saffierglas.

barsten kan juist heel goed cmejewellery, want saffier glas is hard en afghankelijk van de geslepen vorm kan er een grote spanning in het glas ontstaan bij een botsing m et een vorwerp, waarop het glas dus zal barsten. Beter is dan hesallite, of gewoon plexi glas, das krast snel, maar bart minder snel als het een nieuw glas is. Uitgeharde oude plexi glazen kunnen wel weer snel barsten.

En plexi is goedkoop te vervangen, daarnaast geeft het minder hinderlijke reflecties.

In de ruimtevaart mocht geen saffierglas gebruikt worden: risico van saffierstof bij breuk was te groot: dat kon allerlei apparaten ernstig beschadigen. Met plexi bestond dat risico niet!

Vandaar dat de Speedmaster pro plexiglas heeft!

Die coating is sowieso een akelig spulletje. Moet je alleen aan de binnenkant nemen, want aan de buitenkant zorgt het altijd voor problemen.

Er is 1 uitzondering: nieuwe Sinns hebben een coating die nagenoeg even hard is als het saffierglas.

Verder: helemaal met je eens. Met name met de Omega PO is het beroerd, de buitenkant heeft een coating die onherroepelijk beschadigen zal…
Daar had de SMP geen last van, die had enkel coating aan de onderzijde.

Reden van mijn zorg is dat ik zelf een Seiko Kinetic Arctura heb met saffier. Ik ben redelijk onvoorzichtig en heb hem altijd om. Er zit geen enkel krasje op het glas, wel op het staal rondom.
Mijn vrouw heeft de balmain, is juist heel voorzichtig, en nu na een paar maanden heeft zij een krasje.
Als ik alles zo lees op een rijtje, moet het te maken hebben met een coating die is beschadigd, of een ongelukkige botsing met een muur of steen.

Allen bedankt voor jullie reacties.

Courage and efforts are nothing without purpose and direction…

Ga er maar vanuit dat de kras in het glas zit, de Balmains die ik in handen heb gehad hadden geen coating aan de bovenkant.

En tsja, sommigen doen erg lomp met hun horloge en hebben niets, terwijl een ander direct overal krassen op heeft.

Het is grotendeels een kwestie van pech hebben!

Overigens, de oplossing voor je probleem kan ook dit zijn:

http://forums.timezone.com/index.php?t=tree&goto=1932539&rid=0

Inderdaad, er bestaat geen materiaal dat niet onkrasbaar is. En het is zowat een regel in de materiaalkunde dat hoe harder het materiaal des te brozer het is. Een zout(mineraal) is nogal hard, maar breekt vrij makkelijk. Ook bij duikhorloges zie je vaker perspex glazen omdat hit iets meer kan uitzetten. Saffier heeft deze tolerantie niet en kan dus ook dan barsten…

Ik was altijd voor gehard mineraal glas of saffier, maar sinds mijn speedy met perspex vind ik het eigenlijk best relax!:smiley: