Kras op plexiglas

Hoi iedereen,

ik heb v/d week een leuke vintage Ancre gekocht welke ik binnenkort zal presenteren, maar nu wilde ik wat krasjes van het glas verwijderen. Iemand adviseerde mij dit met een Dremel zachtjes te doen, scheelt heel wat uurtjes poetsen met de hand.

Ik dus ijverig naar m’n Vader hollen om de Dremel te lenen, uitgelegd gekregen hoe alles werkt en wat wat is en meteen meegenomen naar m’n kamer, Dremelen maar!

Eerst uitgeprobeerd op wat oudere versleten horloge’s van de markt en ander oud spul, hielp niet veel, maar toch. Even proberen op het goede horloge, maar helaas, het dingetje waarmee ik poetste schoot van de Dremel en nu zit er een soort gaatje in de wijzerplaat (waarschijnlijk erin geboord) en een kras!

Nou heb ik al de hele avond zitten poetsen, maar dat helpt ook niet. Nu zit ik dus te denken om het glas te vervangen, maar wat is wijs. Gaan voor een origineel plexiglaasje (lekker vintage), of gaan voor krasvrij, dus saffier/mineraal. En wat kost zoiets, en waar te halen en in te laten zetten?

Hartelijk dank alvast. :slight_smile:

Iedere horlogemaker zet zo een nieuw glaasje in een vintage horloge. Hier in Purmerend heb ik dat al verschillende keren laten doen, zo’n 12,50 per glaasje. (plexiglas)

Tegenwoordig kan ik het zelf, bestel ik gewoon een glaasje van de goede diameter bij de lokale horlogemaker. (tot nu toe 1 keer gedaan…)

Okay dank je. Prijs valt me dan nog wel mee, laat ik het misschien meteen morgen doen.

Is het een ‘one hour’ service of ben ik 'm dan ook weer meteen een week kwijt. Anders ga ik morgen meteen lagns waar ik hem eest ook heb toegebracht, is die meteen klaar als het nieuwe bandje binnen is. :smiley:

Hoe gaat ie overigens met jou vintage projecten? Ook veel schade met de Dremel aangericht of… :wink:

Het ligt er waarschijnlijk aan of je horlogemaker een glas van die maat op voorraad heeft. Als hij dat heeft is het een kwestie van een paar minuten voor het erin zit.

Mijn vintage projecten… Mijn Omega ligt bij de horlogemaker, vond ik nog iets te “eng” om zelf te doen. Heb wel de wijzerplaat schoon gekregen en wijzers gepolijst.
Zenith ligt nog hier, als ik er geld voor heb en het op dat moment waard vind gaat die naar AWCo, wijzerplaat vind ik te beschadigt om zo te laten dus die moet opnieuw opgemaakt worden. Totale kosten van die reparatie zijn bijna 400 euro volgens AWCo… Twijfel nog steeds, voor 400 euro kan ik ook iets anders moois kopen natuurlijk…

Stowa is af, heb nu alleen mijn horlogemaker gevraagd of hij goede passende wijzers kan vinden. Heb verder nog een “Zardax”, die gebruik ik om een beetje te oefenen met het prutsen aan een uurwerk… Hij loopt nog steeds! (na 2 keer uit elkaar halen :P)

JW die kras op plexiglas had je nooit met de dremel moeten doen.
En dremel draait veels te snel rond waardoor je kans hebt dat plexiglas smelt door de hitte.
Je hebt ook niet zoveel controle over je bewegingen.
Je had het met dit kunnen doen : http://www.selvatime.nl/product_info.php?cPath=Werkstatt&sPath=Uhrenreparatur&products_id=Polierpaste%20090078
Gewoon met een doekje.

En Brasso (koperpoets) met gewoon een doekje? Werd toch ook wel gebruikt?

Groeten, Tom.

Brasso werkt zeker prima (tu) ,

idd , ik gebruik het ook altijd…

Ik gebruik hiervoor: http://www.polijstservice.nl/polywatch.htm

Hallo allemaal,

Om krasjes weg te polijsten kan je ook Flintoline gebruiken. Dit is een fijner, qua korrel, polijstmiddel dan Brasso. Bij Brasso kan je onder een bepaalde hoek en licht de hele fijne polijst krasjes nog zien. Je kan Brasso wel gebruiken als een “voor” polijstmiddel en daarna een fijner middel (b.v. Flintoline). Ik poets altijd met de hand en nooit met een machine.