Kras wegpoetsen

Ik heb een horloge liggen waarvan ik de achterkant verziekt heb met een paar diepe krassen omdat ik m zonodig open moest maken.
Ik heb het altijd geaccepteerd maar ik wil nu toch eigenlijk iets doen.

Ik weet dat de kras nooit helemaal weg zal gaan maar iets minder zou plezierig zijn. Ik heb ooit een ander horloge naar een horlogemaker gebracht en die heeft dat toen ook voor me gedaan. Maar ik wil het zelf eens proberen.

Heeft er iemand ervaring met het wegpoetsen? En kan dit goed met een Dremel? Welk opzetstuk heb ik hiervoor nodig? En heb ik nog een speciaal middeltje nodig?

Heb je een foto dan kunnen we meer zien.

1 like

Dremels zijn ondingen, krijg je alleen maar hobbelig resultaat van. Beter een schuurpapier op een vlakke ondergrond leggen en daar je achterdeksel netjes vlak overheen trekken, eventueel langs een lat om een mooie rechte borsteling te krijgen. Beginnend met een grove korrel en dan steeds fijner.

Maar een foto zou inderdaad helpen, is je achterdeksel gepolijst of geborsteld? En is hij vlak of bol?

3 likes

Als je dat nu niet wilt doen (en dat proef ik een beetje uit deze quote), zorg dan dat je in ieder geval hitte door poetsen/polijsten vermijdt.
Zou hem dan toch nog een keertje openmaken en alleen met de caseback in de weer gaan.

3 likes

Ik heb even geen foto. Maar t is geborsteld staal.

Ik zal het inderdaad met schuurpapier proberen. Heb ik van grof tot fijn.
Maar ik hoopte dat ik met een dremel mooier kon poetsen.

1 like

Niet met een Dremel doen. Groot vlak schuurpapier, niet te vlot, aflopende korrelgrootte, geen hitte. Doorgaan tot gewenste glans. :blush:

1 like

Dan zeker met schuurpapier. Eventueel daarna nog een keer met scotchbrite.

1 like

Ik ben even bezig geweest. Helaas krast dat fijne schuurpapier ook. Waarschijnlijk is de korrel niet fijn genoeg. Maar ik heb nog flink met Cape Cod gepoetst en het is aardig weg. Minder erg dan het was in ieder geval.

2 likes

Hangt af van hoe fijn je deksel geborsteld is, wat voor schuurpapier heb je gebruikt?

P400. Fijner heb ik niet.

1 like

Nee weet ik.
Ik moet maar eens wat aanschaffen voor een volgende keer.

400 gebruik ik ook vaak voor borstelen van vintage horloges, mogelijk dat modernere horloges wat fijner geborsteld zijn :thinking:

Dat zou best kunnen.

Ik zag dat er P5000 is zelfs. Das wel heel fijn.

1 like

Gewoon van alles wat kopen, altijd handig om in huis te hebben :+1: :grin:
5000 neigt wel naar polijsten inderdaad :sunglasses:

1 like

Ja ik ga wat bestellen inderdaad.

1 like

Anders het horloge permanent dragen, dan zie je het niet zitten. :see_no_evil:

1 like

Hhahaha. Ach t zit op de binnenkant dus het is geen grote ramp. Maar ik wilde het proberen.

Dit is met een gewoon groen keukensponsje gedaan.

14 likes

Dremel kan prima, mits je de juiste borstels gebruikt. En met beleid en niet teveel druk.

De linker voor het grovere werk satineren en met de rechter na behandelen. Kun je het mooi netjes mee maken.

Type nummer staat op de verpakking.

2 likes

Minimaal P1000 beter nog P2000 of P3000 gebruiken :wink:

2 likes