Krasjes glas Speedmaster

Hallo luitjes,

Ik ben net nieuw hier op het forum en ik heb meteen een vraag:
Ik heb sind 3 weken een Omega Speedmaster prof en nu zit het glas al vol krasjes en met namen onder kunstlicht valt het erg op.Kun je iets aan die krasjes doen?

Groeten,Marco

Heb je de versie met het hesalite-glas? (kunststof dus)
Dat mag inderdaad snel krassen, weet ik ook uit eigen ervaring. Er is een fraai middel in de handel, genaamd Polywatch. Dat schijnt goed te werken. Je polijst er dan als het ware de krasjes uit.
Een tip die ik hier op dit forum kreeg, is tandpasta. Tandpasta is immers ook een polijstmiddel! Met witte tandpasta gaat het 't beste, heb ik gemerkt. :wink:
Probeer maar; de krasjes verdwijnen als sneeuw voor de zon!

Enne… welkom hier op dit forum! (tu)

Als je diepe krassen hebt kan je het ook eerst schuren met een heel fijn schuurpapiertje en daarna polywatch.

Dank je wel,

Inderdaad het gaat om de Speedmaster met het hesalit glas. Klinkt logisch met tandpasta. Ik ga het eens voorzichtig uitproberen…

Groeten,Marco

Let er wel op dat de Speedmaster niet super waterdicht is. Tandpasta is mijns inziens te vloeibaar. Gaat overal tussen zitten. Afspoelen is dan noodzakelijk.
Ik adviseer om voor 5 euro een tubetje Displex/Polywatch (zelfde spul) te halen bij de Halfords…
Heeft een meer vast structuur en is makkelijker weg te vegen.

Is hij niet super waterdicht? Eerst snel krasjes op het glas en nu dit ik heb er bijna spijt van dat ik het horloge gekocht heb. Ik poets al mijn horloges een maal per maand met schampoo!!! dat moet ik dus bij deze niet doen.Volgens Omega is hij 50 meter waterdicht.

Groeten,Marco

Mocht je per ongeluk in het water vallen dan zal hij het vast niet begeven, maar structureel er mee zwemmen zou ik niet doen.

50 meter waterdicht is in ieder geval niet geschikt om mee te gaan zwemmen, zeker omdat ie geen schroefkroon heeft. Dat bedoelde ik met niet heel erg waterdicht.
Je horloge met shampoo afspoelen is sowieso niet goed, aangezien de zeepstoffen de rubbers kunnen aantasten die de kast waterdicht houden.

Daarnaast moet je ook het volgende in de gaten houden. Als je het horloge omhebt en je spoelt hem af met koud water en zeep ‘krimpt’ het staal doordat het in een keer erg afkoelt. Je kunt dan condensvorming aan de binnenkant van het glas krijgen.
Schoonmaken met shampoo raad ik dus sowieso af, een keer nat worden is niet erg maar hij is er niet voor gemaakt om mee te gaan zwemmen of douchen.

Afspoelen met shampoo werd mij verteld door een juwelier jaren geleden,moet zeggen dat het tot op heden niet is fout gegaan. Wat moet je anders doen om je horloge schoon te houden?

Maar je hebt wel een punt…

Groeten,Marco

Kan iemand mij misschien uitleggen waarom Omega kunststof gebruikt als glas? Ik ben heel nieuwsgierig naar de reden hier achter.

Goed punt. Hoe hou ik eigenlijk mijn horloge fris en fruitig?
Nu heb ik wel zon hypertril apparaat maar daar heb ik niks aan met croco bandje. Hoe kan ik dit het beste bijhouden? En het glas/staal?

René

Zo’n ultrasoon bad wordt sowieso niet aangeraden voor automaten. Is slecht voor het uurwerk, dat wil je niet weten.
Gewoon met een vochtige tandenborstel met kleine beetje zeep en met een vochtige doek afdoen.
Duikhorloges laat ik altijd even in het water liggen zonder zeep. Kun je vaak het vuil er makkelijk afhalen (als je iedere dag met een doekje even overheen gaat hoef je dit zelfs nooit te doen)
Stalen band gewoon wel in ultrasoon of onder water met flink wat zeep.

De reden dat de Speedmaster een kunststof glaasje heeft is vanuit historisch perspectief. Heel lang verhaal vanwege het feit dat hesalite niet splintert en dus niet voor gevaar kan zorgen in de ruimte (moonwatch)
Tegenwoordig is er ook een saffieren uitvoering. 3573.50.00 voor de niet-ruimte reizigers.

Geweldig deze reacties,

Ik wist dat het horloge een kunstof glas had en ook de reden maar het valt/viel mij tegen dat het zo snel krassen krijgt. BDW ik heb het toch geprobeerd met tandpasta en hij blinkt weer ik zou er bijna een sticker op plakken Dank je wel Paul. Maar ik denk dat ik het bij deze ene keer laat het is best veel werk om alles er vanaf te poetsen.

Groeten,Marco

Bedankt voor de uitleg Tom. :wink:

Gewoon volgende keer displex.
Klein beetje erop doen (druppeltje) en dan uitwrijven.
Daarna vochtig doekje en je wrijft het er zo af. Geen restjes of niks.

Ja,displex heb ik nooit geprobeerd, maar voor die 5 euro moet ik misschien ook maar eens een tube gaan halen. Tot nu toe heb ik met tandpasta geen verkeerde ervaringen gehad; ook mijn vintage horloges heb ik zo allemaal al een keer probleemloos bewerkt.

Je kunt het een tegenvaller vinden, Marco, maar persoonlijk ben ik dol op het hesalite van de Speedmaster. Het geeft het horloge smoel, vind ik. Maar ik realiseer me dat dat heel persoonlijk is en vooral een kwestie van smaak. En daarover valt nu eenmaal niet te twisten.
Heb je trouwens al gezien dat het Omega-teken piepklein in het middelpunt van het hesalite-glaasje staat? Mooi detail.

Oh, en neem het welgemeende advies van Tom ter harte en poets je Speedmaster niet geregeld met shampo! Zo goed kan-ie daar nou ook weer niet tegen.

Jazeker is mij het Omega teken in het glas opgevallen en ik vind het ook een zeer mooi detail net zo als de rest van het horloge.

Zo vind ik ook de Rolex Submariner van voor 1977 super alleen al het glas is veel mooier dan de nieuwe…

Maar ik had tot op heden geen ervaring met kunstof glas.

En ja Tom heeft er zeker wel verstand van geloof ik gezien zijn vele reacties op het forum. Dus Tom ik neem zeker jouw advies ter harte.

Groet,Marco

Hoi naamgenoot :slight_smile:

Welkom op het forum en nog gefeliciteerd met je Speedmaster, zijn mooie horloges. Alleen dus wat uitkijken voor het glas.

Post er nog maar een keertje een foto van :wink:

Niet al te fanatiek poetsen dus :wink:

Waarom heb je trouwens voor de Speedmaster Pro gekozen? Was dat een bewuste keuze?
Voor mij was de Pro in ieder geval een bewuste keuze. Niet alleen vanwege de roemruchte historie van het horloge, maar ook vanwege zijn krachtige uitstraling.

Wat voor horloges heb je nog meer in huis? Voel je vooral vrij genoeg om hier foto’s te posten!! (tu) Daar is hier iedereen dol op!! :slight_smile: