Krassen op kast wegwerken

Hallo allen,
Ik overweeg een horloge te kopen dat wel wat krassen heeft. De verkoper heeft die ook netjes op de foto gezet. Ik vrees dat ze nogal diep zijn, maar vraag me af of dit toch nog (deels) weg te werken is. Iemand tips?

1 like

Als het een duur horloge is zou ik er niet aan beginnen, laat dat door een pro doen. Bij een wat goedkopere variant kun je het wel zelf doen. als het tenminste staal is.

  • Delen die je wilt beschermen en het glas plak je af
  • Diepe krassen schuur je weg met schuurpapier, 400 en dan opwerken naar 1000 of hoger. Elke volgende stap moet de krassen van de vorige stap wegschuren.
  • Daarna polijsten met een polijstschijf en polijstpasta op bijvoorbeeld een dremel

Er is op youtube genoeg te vinden voor inspiratie:

Dit is geen horloge, maar ook interessant, hij begint ook met 400 en werkt daarna met steeds fijner schuurpapier: 400-600-1200-polijsten

2 likes

Kost wat tijd en veel geduld

Gisteren deze gerestaureerd

Elk schakeltje apart met een dremel
:slight_smile:️
3 keer volledig polijsten en ontvetten
Ongeveer 4 a 5 uren werk

23 likes

Wauw, dat is echt netjes geworden!

1 like

Laatste maanden ongeveer 30 stuks gedaan

Werkt zeer verslavend hoor :scream:

18 likes

Sow! Dat is goed gelukt, wow… :ok_hand:

1 like

Het lijkt wel of jij iets met de Seiko Arctura hebt…:wink:

4 likes

Allemaal via Mp naar een nieuwe eigenaar gegaan
:blush:

Mooi model Arctura’s

Heb ook enkele premiers gedaan

Rare hobby
Maar to the point , als de krassen niet te diep zijn is er nog wel iets van te maken
Good Luck :ok_hand:

2 likes

Hee! IK moest drie keer kijken of ik de mijne niet onbewust te koop had gezet. :slight_smile:

Kortom: Die bezels worden zo. Of het nu m’n SARB, Nomos of GS is, allemaal hebben ze putten en voren over de bezel. :slight_smile: En ook butsjes. :slight_smile:

Doe het af als Wabi-Sabi.

Als het polieren ein Problem wordt kun je altijd ook nog een nieuw bezeltje scoren. Fluted zelfs, heb ik vernomen.

1 like

Zijn redelijk oppervlakkige krasjes, alles afplakken wat je niet wilt opschuren en dan postzegels knippen van schuurpapier 400-1000-2000-3000 en gewoon met de hand weer glad schuren. Eventueel daarna nog met wat polijstpasta voor wat shine. Is echt geen uitdaging.

Je zou kunnen beginnen met Cape cod doekjes, heb daar goede ervaringen mee en is minder risicovol dan schuren. Wel ff doorbijten met poetsen :muscle:

Met Cape Cod doekjes haal je geen krassen weg, je maakt ze alleen minder zichtbaar. Ze werken hoogstens op wat zeer oppervlakkige veegjes.
Je zult hier echt moeten schuren, zoals hier boven beschreven

1 like

Die ervaring heb ik niet, lichte krasjes verdwijnen met cape cod, diepere worden idd minder zichtbaar, vaak voor het blote oog zeer acceptabel (TS geeft ook aan dat minder zichtbaar al mooi zou zijn)

Hey,

Heb deze net gekocht en zou dit graag wegkrijgen. Iemand hier tips of iemand waarbij ik langs kan komen die dit eventueel wegkrijgt? Ze is van 2017 dus wat vroeg voor een service.

@Dik misschien! Al oogt de kras/veeg op de bezel vrij diep/grof.

1 like

Oogt wel diep maar is niet zo erg in het echt, krijg je er normaal wel af denk ik. Ik ben alleen bekend met auto’s polieren…

Zou dit een startersset kunnen zijn?

1 like

Zeker en vast !
Lego blokje als schuurpad en een vaste hand in combinatie met een goede bril doen de rest :sunglasses:

1 like