Ik heb al een tijd een Tag Heuer Aquaracer caf 2112, de blauwe, waar ik op zich erg over te spreken ben. Uitgevoerd met safierglas valt mij vanuit een bepaalde lichtinval op dat er best veel krasjes op het safierglas zit. Echter, het saffier is verder helemaal prima, en deze krassen vallen bijna niet op, toch vind ik het soms wel irritant. Iemand hetzelfde probleem met daarbij een mogelijke oplossing? Vervanging is volgens mij de meest logische stap…
Krassen of krasjes op saffier? Dan is het geen saffier imho.
Ik begrijp het ook niet helemaal… nog niet eerder krasjes op saffier gezien. Heb je er foto’s van?
Logischerwijs klink het makkelijkste om het glas dan gewoon te vervangen.
Of zit er AR coating op, die beschadigd is
Is het wel volgens mij. Het is ook echt alleen zichtbaar met fel licht. Saffier voelt toch koud aan? Dat doet dit wel.
Kan je de krasjes met je nagel voelen…?
De krasjes zitten waarschijnlijk in de coating. Saffier is erg krasvast, hoewel er op Timezone een lullig verhaal stond van een enorme kras in iemands Rolex.
Duurde even voordat de oorzaak was gevonden, bleek hij bij aanschaf ook een enorme diamanten ring te hebben gekocht voor zijn vrouw.
Diamant wint van saffier.
Daar dacht ik ook nog aan… Hoe kom ik daarachter?
Nee, ik kan het niet voelen. Het glas is helemaal glad.
Je geeft het antwoord zelf al, als je niets voelt zal het de coating zijn
Dank Dan is het de coating. Blijf ik mij daar gewoon lekker aan storen, want met nieuw saffier (vervanging) bestaat dus de mogelijkheid dat dit weer gaat plaatsvinden neem ik aan?
Je kan eventueel de coating ook wegpoetsen.
Waarmee kan dat? Is dit verstandig ? Het is uiteraard een soort extra beschermlaag denk ik?
Zoals het woord het al aangeeft waarschijnlijk AR😉
De coating zit er (vooral) op voor ontspiegeling.
Hij zit normaliter aan de buiten en binnenzijde.
(Soms ook alleen aan de binnenzijde van het glas)
Ik zoek het even op, maar ben er zeker van dat in het verleden nog topics hier hebben gestaan over hoe wegpoetsen.
http://forum.tz-uk.com/showthread.php?204001-Removing-AR-coating-from-sapphire-crystals
Thanks. Zal het bekijken.
AR = Anti Reflective