Krediet Crisis: prijzen gebruikte horloges omlaag?

De redenering: door de crisis hebben mensen geld nodig en daarom zullen zij luxe artikelen zoals exclusieve merkhorloges te koop aanbieden. Tegelijkertijd zal de vraag naar dit soort uurwerken dalen, omdat potentiele kopers geen geld hebben of dit liever in hun zak houden. Het aanbod neemt dus toe en de vraag daalt, gevolg: de prijzen dalen.

Wat denken jullie: werkt het zo? Zullen de prijzen van gebruikte exclusieve horloges dalen als gevolg van de krediet crisis?

Ik ben benieuwd naar jullie ideen…Het zou vooral interessant zijn als iemand zijn mening/opvatting kan onderbouwen met gegevens uit het verleden, bijvoorbeeld met informatie over de prijsontwikkeling van gebruikte Rolexen na de Dotcom-crash van 2001.

Groeten,

Bart

ik zag vandaag nog een “oude” rolex de deur uitgaan voor 9000

sorry hans :smiley:

De kans dat men waardevolle horloges vast houdt is misschien zelfs groter, veiliger en waardevaster dan abn-amro, fortis, Madoff enz.

Hopelijk dalen ze. Ik heb nog wel wat op mijn wishlist staan :smiley:

Er gebeurt waarschijnlijk zeer weinig met de horlogeprijzen. Daarbij is het begrip ‘exclusieve horloges’ nogal een behouden begrip. Hebben we het hier dan over AP, JLC en PP? Deze prijzen zullen des te minder dalen, want mensen met echt genoeg geld, zullen die klokken toch wel blijven kopen.

Helaas, maar het zal voor de meesten flink sparen blijven…:wink:

MP

Mijn beste,

Ik ben van mening dat het zo’n vaart niet zal lopen.

Natuurlijk wereldwijd zakt de economie. Er vallen ontslagen en in bepaalde delen van de wereld, de VS met name, verhoudingsgewijs meer dan elders in de wereld. Maar een echte ineenstorting van het westerse economische / monetaire stelsel is bij lange na niet het geval.
Er vind nu een schifting plaats. Een schifting naar een gezonde economie. Een economie die niet is gebaseerd op luchtkastelen, een economie welke niet bepaald wordt door ongegeneerd graaien in de geest van “na ons komt de zondvloed”.
Als deze graaicultuur en niet onbelangrijk ‘de beleving van de consument hiervan’ is vervangen door een meer resistente economie en de beleving hiervan, dan zijn we over circa een anderhalf jaar weer op het goede spoor. Een spoor van blijvende waarde, van misschien wel hogere waarde.

Afgezien nog van externe factoren en het milieu / energie vraagstuk zal “alles van waarde weerloos blijven”, tenzij wij er op een respectabele en zorgzame wijze mee omgaan.

Derhalve zullen de prijzen van gebruikte horloges niet desastreus kelderen.
Doch ken ik ook de woorden: “wat een gek er voor geeft”.
Dus de volgende link regelmatig blijven volgen is mijn devies dan ook.

http://www.horlogeforum.nl/list.php?15

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

Eén verschil tussen deze crisis en vorige is dat er (nog) geen sprake is van een sterke inflatie. Als die er wel komt, wat volgens veel economen overigens niet gaat gebeuren, zullen alle prijzen, dus ook die van dure en goedkope horloges stijgen. Verder hangt alles af van de diepte en de duur van de crisis. Als het erg genoeg wordt, kun je misschien een halfje bruin ruilen voor een Rolex. Maar ja, dat halfje bruin is dan ook niet meer te betalen…
Maar genoeg somberpraat, de omzetten zullen dalen dus juweliers zullen gaan stunten en er zullen faillissementsverkopen komen. Maar die verschijnselen komen altijd al voor, het zal alleen iets vaker gebeuren. Als de crisis na één of twee jaar langzaam uitsukkelt, zullen we er achteraf weinig van gemerkt hebben.

Als door de crisis het dagelijks leven duurder zou worden,houden we minder over voor onze passie/hobby, stel je eens voor dat je voor een Alpha al moet gaan sparen!!!

Brrrrrr::o::o

gr Ron (:smiley:

Toch zeker in Rolex vintage land zijn de prijzen dalende en zijn de horloges een stuk lastiger te verkopen .

Bij de wat nieuwere modellen zul je hier weinig van merken denk ik … alleen het aanbod zal langzaam wat groter worden .

Maarja het blijft in de grote glazen bol kijken .

Denk dat dat wel mee zal vallen (hangt er wel vanaf natuurlijk hoe lang de crisis duurt). Wel worden misschien minder en minder snel nieuwe modellen op de markt gebracht (kost immers zeer veel aan ontwikkeling en marketing). Men zal mogelijk daarom modellijnen langer voeren en bezuinigen op marketing.

Wat denk ik wel iets meer zal voorkomen is het failliet gaan van juweliers, met name juweliers die veel modemerken verkopen en een te smal assortiment hebben en voor het meerendeel afhankelijk zijn van een doelgroep. De doelgroep voor die horloges zullen (doorgaans) eerder bezuinigen op luxe artikelen. Dan krijg je dat her en der restpartijen uit dat soort faillisementen worden aangeboden. Prijzen liggen dan wat lager dan bij de juwelier.

De wat duurdere vintage horloges worden op dit moment nauwelijks verkocht. Dat is niet alleen mijn ervaring, maar hoor ik ook van ‘zij die het weten kunnen’. De prijzen daarvoor (neem nou een Rode 1680 bijvoorbeeld) waren 6 maanden geleden, pakweg 12K. Als je nu 8K krijgt heb je geluk. Op de grote horlogebeurs in Munchen bleven relatief goedkope vintage horloges gewoon liggen. Ze werden niet verkocht terwijl ze 'vroeger’al voor aanvang de beurs verkocht zouden zijn geweest aan mede standhouders.

Ik denk (imho) dat “we” door de kredietcrisis niet zo zeer om geld verlegen zullen zitten (tenzij je misschien ontslagen zal worden) maar eerder het gewoon niet zo snel uitgeven.

Oudere horloges zullen misschien minder worden verkocht maar ook minder worden aangeboden, die zijn veel waardevaster dan de meeste nieuwe horloges. En waardevaste dingen zijn in een tijd waarin je aandelen en banken niet kunt vertrouwen juist dingen die je wilt houden.

Ik denk dat juist de markt voor nieuwe horloges, en dan als eerste de duurdere merken (2000 plus), flink zal lijden en dat er zelfs merken kunnen omvallen, vooral de merken die geen goede reserves hebben kunnen opbouwen of hebben opgebouwd. Dat zijn dan de nieuwere merken of merken die zichzelf erg hebben lopen upgraden (lees: al de nieuwe manufactures).

Merken uit groepen zoals de Swatch Group en Richemont zullen meer weerstand hebben omdat ze voordeel hebben bij positie als speler op en in alle segmenten. Maar op de langere termijn kunnen ook daar best wel eens wat klappen gaan vallen.

Mijn advies: hou je vintage horloges vast en koop zoveel nieuwe horloges als je je kunt veroorloven, misschien dat Horlogeforum.nl, in navolging op Nicolas Hayek, dan als nieuwe redder van de horlogebranche in de boeken zal komen :smiley:

Henrik Schreef:

Ik denk (imho) dat “we” door de kredietcrisis niet
zo zeer om geld verlegen zullen zitten (tenzij je
misschien ontslagen zal worden) maar eerder het
gewoon niet zo snel uitgeven.

Geld moet rollen! Als diegenen met een vast loon het niet meer uitgeven gaat de rest vanzelf kapot.
Dit is wat er nu gebeurd.

Waarom geven we minder uit? ANGST! Onzekerheid. Je job kunnen verliezen…
Zolang er geen zekerheid komt zitten we in een vicieuze cirkel.

Henrik Schreef:

Ik denk (imho) dat “we” door de kredietcrisis niet
zo zeer om geld verlegen zullen zitten (tenzij je
misschien ontslagen zal worden) maar eerder het
gewoon niet zo snel uitgeven.

Oudere horloges zullen misschien minder worden
verkocht maar ook minder worden aangeboden, die
zijn veel waardevaster dan de meeste nieuwe
horloges. En waardevaste dingen zijn in een tijd
waarin je aandelen en banken niet kunt vertrouwen
juist dingen die je wilt houden.

Ik denk dat juist de markt voor nieuwe horloges,
en dan als eerste de duurdere merken (2000 plus),
flink zal lijden en dat er zelfs merken kunnen
omvallen, vooral de merken die geen goede reserves
hebben kunnen opbouwen of hebben opgebouwd. Dat
zijn dan de nieuwere merken of merken die zichzelf
erg hebben lopen upgraden (lees: al de nieuwe
manufactures).

Merken uit groepen zoals de Swatch Group en
Richemont zullen meer weerstand hebben omdat ze
voordeel hebben bij positie als speler op en in
alle segmenten. Maar op de langere termijn kunnen
ook daar best wel eens wat klappen gaan vallen.

Mijn advies: hou je vintage horloges vast en koop
zoveel nieuwe horloges als je je kunt veroorloven,
misschien dat Horlogeforum.nl, in navolging op
Nicolas Hayek, dan als nieuwe redder van de
horlogebranche in de boeken zal komen :smiley:

Off-Topic, maar toch even reageren op deze post.

Ik denk (weet?) dan Henrik hier gelijk heeft.
Er gaan al een aantal geruchten rond m.b.t. overnames en/of verkopen van gerenommeerde merken.
Het komende jaar zullen er “grote” (zelfstandige) merken van eigenaar wisselen of zullen merken gaan verdwijnen.(en dan heb ik het natuurlijk niet over Rolex)
Voor zover ik het heb begrepen heeft b.v. de Grisogogno de deuren al gesloten.

Rolex : Één van de topmannen van Rolex is ontslagen omdat hij vanuit de stichting geld had belegd bij Maddof.( toch ook Krediet-crisis gerelateerd )

markt in problemen ?
dan gaat vintage dus ook Leiden
3 jaar geleden zou ik onmiddellijk 3tot5k van de beleggingsrekening halen voor een mooi horloge op mijn wish list
Nu niet
& dat geldt voor 80% van 2a 3 Keer modaal
skieeen gaat wel door en dat doet al zeer
I x alleen met clubje I x gezin
maar ik moet wel er ligt dit jaar Sneeuw

horloge:even wachten (smelt niet )