Krijg de klikkast van mijn Fossil JR9749 niet dicht

Help. Ik krijg de klikdeksel van mijn Fossil JR9749 niet meer dicht. Het horloge was moeilijk te openen. Het lukte niet met een kastopener of mesje. Uiteindelijk met een horlogeschroevendraaier en een horlogehamertje is het gelukt. Nu zit er een nieuwe batterij in, maar nu wil de deksel niet meer op de kast. Ik heb zo’n persapparaat met verschillende hulp “schijven” maar ondanks diverse keren proberen wil de deksel er niet op. Ik heb al meerdere horloges gedaan en nooit eerder problemen gehad.

Voor zover ik kan zien is de kast en de deksel niet beschadigd.

Wie kan mij verder helpen?

Beste,

Ik heb een horloge met klik-deksel en deze kan alleen maar dicht als ik eerst de bovenkant op zijn plaats duw en daarna kan ik de onderkant dicht persen. Dit lukt gewoon met mijn handen, een pers zou toch niet op de kromme kast passen. Maar wellicht moet jouw Fossil ook eerst aan 1 kant worden vast gezet.
Foto’s kunnen ons, forumgebruikers, wel vaak helpen met het analyseren van problemen.

Succes,
Arvid

zit er toevallig geen inkeping in het deksel dat precies over het kroonasje moet vallen of dat het deksel zowiezo richtingsgevoelig is ? ( zoals bij Timex die ook in een bepaalde stand teruggeplaatst moeten worden ?

:innocent:

4 likes

Gisteren nog eens met mijn zwager geprobeerd om de kast dicht te krijgen. Op de manier zoals hier voorgesteld werd. Maar helaas is het niet gelukt. Ik heb nu een paar foto’s er bij gedaan en hoop op nog wat adviezen.

Op de pers inpersen en op het punt dat je spanning voelt en hij toch niet klikt met een hamer op het handvat op de pers slaan om hem te doen ´schrikken´

Vreemd hoor dat soort deksels zou toch redelijk eenvoudig af te dichten moeten zijn,
misschien heb je toch een krakkemikkige pers waarmee je niet genoeg kracht kunt zetten,
misschien kan je daar als het zo’n knijp ding is de handgrepen wat verlengen met een buisje ofzo, dan krijg je meer hefboomwerking.

ik gebruik i.p.v. een knijper ook liever een pers met schroefdraad … dat gaat veel geleidelijker.

wat je misschien nog kunt proberen is je kast met deksel op de normale manier op zo’n schijfje leggen, maar als extra op het dekseltje nog een 15 of 20 cm houten balkje leggen, vervolgens de boel vastklemmen en tegelijk dat houten balkje als hefboom gebruiken,

Ook ooit eens een Fossil open gehad. Kreeg hem inderdaad ook zo niet dicht.

Zorg ten eerste dat de uitkeping op de plaats van de stift zit! Vervolgens heb ik een vuren houten plankje en latje gepakt, en het plankje aan de glaszijde en het latje aan de dekselzijde gehouden.
En dan tussen de bankschroef bij mij in de schuur gezet. En dat was gelukt. Geen garantie op eventuele schade zeg ik er bij voorbaat bij, maar bij mij ging het perfect.

Vurenhout is vrij zacht, en destijds was de afdruk van het horloge gewoon te zien in het hout.

Ik heb een knijppers. Tot nu toe kreeg ik hiermee alle horloges dicht.
Ik heb het gevoel dat ik met deze pers die nog bijna nieuw is wel veel kracht kan zetten. Ik durf op de pers eigenlijk geen pijpje te zetten om nog meer kracht te zetten. Ik zit er over te denken om hem maar naar een juwelier te brengen en die te vragen de kast dicht te maken.

Over die bankschroef twijfel ik nog. Ik zou dat kunnen proberen met de hulpstukken van de pers.

Naar de juwelier brengen is best een goeie optie
ik heb weinig vertrouwen in zo’n knijp-pers
ik zou me zo kunnen voorstellen dat dat zeker bij goedkopere modellen weinig stabiel is en de druk mogelijk niet gelijkmatig verdeeld is.

niet lachen … ik gebruik zelf dit en het ziet er komisch of zelfs schrikbarend uit, maar het werkt als een tierelier ik kan de druk door de schroefdraad goed doseren en tot op heden nog nooit iets gesloopt :grinning:

Uiteindelijk heb ik het horloge naar de juwelier gebracht. Deze heeft met 3 verschillende persen geprobeerd het horloge te sluiten, maar dat is hem niet gelukt. Hij vertelde dat hij met 1 op de 100 kasten het probleem had dat hij ze niet meer dicht krijgt. Hij stuurt het horloge door naar de horlogemaker. Helaas is die pas op 2 april weer bereikbaar. Ik zal dus even geduld moeten hebben.

Jullie allemaal bedankt voor de adviezen. Ik zal laten weten of het de horlogemaker wel is gelukt.

1 like

Jammer dat ik dit nu pas zie. Het kan namelijk zo zijn dat door de druk het deksel iets naar buiten is gebogen. Als je dan met een klein rond iets de binnenkant iets bewerkt hij weer iets boller gaat staan waardoor je hem makkelijk erop zou kunnen krijgen.

ik heb het wel eens geprobeerd met een hamer, deksel goed plaatsen en dan op het gedeelte wat niet sluit even met een hamer op tikken, succes
mika

Volgens mij is het helemaal niet de bedoelig dat ie open en weer dicht gaat bij zo’n wegwerphorloge :smile:

Zelfde opmerking van deze kant… Even de deksel iets tegen buigen en dan valt hij er netjes in.

Bedankt voor jullie reacties en opmerking om de deksel te buigen. Het horloge ligt nu bij de juwelier, dus ik kan het nu niet proberen. Overigens is het mij een raadsel waarom de deksel verbogen zou zijn. De volgende keer zal ik er zeker naar kijken.

Als de deksel aan de dunne kant is en je drukt in het midden dan druk je er een lichte holling in.
Hierdoor gaat de rand op een bepaald punt naar buiten buigen en past dan niet meer op het horloge.

Door met de achterzijde van een schroevendraaiert de binnenkant weer iets naar buiten te wrijven(schroevendraaier over de hele oppervlakte van de deksel bewegen) duw je de deksel weer recht en past het weer.

Ik heb hetzelfde gehad bij een tissot.
De juwelier kreeg het deksel er niet meer op en moest wachten tot zijn horlogemaker langs kwam, die lukte het ook niet en deze heeft vervolgens het horloge naar een andere horlogemaker moeten sturen. Uiteindelijk had ik na 2 weken het horloge weer terug
(Gelukkig was ik naar de juwelier gegaan om het batterijtje te vervangen, zodat alle kosten voor hem waren)
In december moest het zelfde horloge weer een nieuw batterijtje. Ik ben direct naar een andere juwelier gegaan en deze was met 5 minuten klaar.
Moraal van het verhaal. Loop nog even langs een andere juwelier.

Dat dus. :smile: