Ik loop regelmatig eens binnen bij de kringloop hier in de buurt. Ze krijgen erg veel spullen binnen en soms dus ook wel eens leuke horloges. Ik heb er al meer leuke horloges gevonden, dus het loont zich om daar langs te gaan.
En vandaag liep ik er weer binnen. Een grote bak met horloges, de meeste zijn niet meer waard dan het bandje. Maar tot mijn verbazing zaten er deze keer twee leuke horloges in.
De eerste, die me opviel was deze Prisma met een ETA 2402 uurwerkje erin. Zag er echt heel erg smerig uit, het bandje was in verre staat van ontbinding en heb ik dan ook meteen ter plekke ontzorgd…(Kon het er zo af trekken…)
En al direct begon deze leuke handwinder te lopen. Die mocht dus mee. Eenmaal thuis heb ik het uurwerkje eruit gehaald, de ergste rotzooi met een tandenstoker weg gepeuterd en daarna de kast in de ultrasoon gedaan. En het verschil is aanzienlijk. Een foto van voor het zuivermaken heb ik niet gemaakt, ik wil niemand een smerige smaak bezorgen…
maar dit is het nu:
Dit is zeker weer toonbaar! Nog geen idee, wat ik ermee ga doen, ik heb al zoveel horloges, maar dit kon ik niet laten liggen…
En dan nog deze Raketa GMT. Deze is werkelijk nog in zeer goede staat, liep al bij de eerste slag van de kroon en op de timer geeft hij nog een zeer goede amplitude. Helaas heeft het glaasje wel een scheurtje, daar zal ik een ander voor moeten zoeken. Maar de kast, de bezel en het uurwerkje zijn in zeer goede staat. Het is mijn eerste 24-uurs horloge, zal wel even wennen worden. Maar deze vind ik leuk genoeg om in mijn verzameling op te nemen…
De zwarte bezel heeft niet eens een krasje, wat ik wel apart vind, omdat de lugs wel krasjes hebben. Het uurwerkje is een Raketa 2623H en loopt als een trein. De combinatie met deze band vind ik erg goed (en had ik toevallig nog liggen).
Net even op truefork gekeken en inderdaad, size 362. Raar, ik had in mijn hoofd dat die Raketas een pak groter waren. Ik kijk morgen of ik zo eentje liggen heb. Is dat met of zonder spanring?
Vandaag twee kringloop klokjes onderhanden genomen. Een glas gepolijst en het andere vervangen. Kasten schoongemaakt en nieuwe bandjes er aan.
Ik weet eigenlijk niet veel van deze merken. Misschien kunnen jullie me er wat over vertellen?
GUB staat voor GlashĂĽtter Uhrenbetriebe uit GlashĂĽtte Duitsland.
Het caliber is een automaat 67.1, zoals het er ook op is ingeslagen.
BWC staat voor Buttes Watch Company uit Buttes Zwitserland.
Het caliber is de handopwinder AS 1130 (een zgn. Wehrmachtswerk), een betrouwbaar werkpaard met een incablok voor schokbescherming.