Kringloopvondst SEIKO MESSAGE WATCH

Goede avond,

dit kon ik ook weer niet laten liggen werkte niet, was dus een gokje, maar heb hier nog een voorraad batterijtjes liggen, nieuwe erin , en hij doet het nog. Is voorlopig niet draagbaar want de originele band is volledig versleten , het rubber valt er gewoon af, dus gebruik hem voorlopig als bureelhorloge :slight_smile: Nu de foto’s

Bedankt voor het kijken groetjes

13 likes

Dit horloge heeft veel meegemaakt… Dus doe wel rustig aan met hem.

Cool! Die heb ik ook nog ergens. De eerste smartwatch :smile:. Die rubberen band was inderdaad ruk en toen ze ergens in 2000 of zo stopten met het uitzenden van de timesync (en de rest van de functies) liep het ding gelijk minuten per dag achter…

Toen heb ik maar een Junghans Mega gekocht :smile:

Dit roept vragen op! Wat was dat voor timesync die gestopt is? En minuten per dag… was dat exemplarisch of hadden ze dat allemaal…?

1 like

Het was 2001: https://tweakers.net/nieuws/14414/seiko-stopt-met-messagewatch-service.html

Ze werden gesynchroniseerd via een tijdsignaal dat met de RDS info op de FM radiozenders meekwam (ik heb ergens een precieze technische beschrijving gehad, maar kan die niet meer terugvinden). Het kan zijn dat de enorme afwijking van de mijne exemplarisch was, maar dramatisch was 'ie wel.

Voor z’n tijd (1995-2001) een enorm gaaf ding waarmee je messages kon ontvangen en allerlei info kon laten zien. Ik had op m’n Linuxbak in die tijd zelfs een scriptje gefrot waarmee ik de headers van m’n nieuwe emails naar het ding liet forwarden. Een smartwatch avant la lettre waarvoor je geen smartphone nodig had (want die waren er nog niet :smile:)

8 likes

Found it: https://markephillips.files.wordpress.com/2013/04/seiko-hsds-whitepaper1.pdf

1 like

Wat gaaf! Zit even te lezen wat het klokkie allemaal kan/kon.

Maar dat was voor die tijd echt gaaf! :sunglasses:

Leuke kringloop vondst!

Hallo bedankt voor de reacties :thumbsup: Horloge loopt nu 24 uur, en er zijn tot nu toe geen noemenswaardige afwijkingen in de tijdsweergave, dus dat valt al mee, Staat nu in een display op men bureau hier, tot ik eens op de een of andere rommelmarkt misschien eens een geschikt bandje kan vinden, maar dat zal niet zo simpel zijn, In ieder geval gaat ie een rustige oude dag tegemoet :smile: groetjes Luce

1 like

Ik heb een zelfde message watch en ook van deze is het bandje niet meer bruikbaar. De band is van een soort plaatstaal, waar een soort van rubberen coating omheen zit. Zat in mijn geval, want het rubber is helemaal verteerd. Die stalen binnenkant fungeerde als antenne.

Het klokje werkt prima met een nieuw batterijtje (muv die speciale functies natuurlijk). Helaas is het door de bijzondere wijze van bevestiging niet mogelijk om zomaar een ander bandje aan te zetten. De standaard bandjes zijn beperkt beschikbaar, maar de prijs staat niet in verhouding tot de waarde van het horloge.

Ik zal eens op een regenachtige dag een beetje klooien om zo te proberen een standaard rubberen Seiko strap om te bouwen. Maar als iemand een handige oplossing heeft, dan hoor ik dat graag natuurlijk.

1 like

hallo, ben nieuw hier… even en reactie… wel laat maar ok. Zelf heb ik ook nog dit horloge. en ja hij werkt nog alleen niet die extra opties. destijds heb ik hem nieuw gekocht de gouden versie// en ja, er moest een abonnementje voor de service bij. zo kreeg je nieuws en evt sportuitslagen ed ik heb hem nog steeds… klokje loopt normaal en wijkt weinig af. Ook ik zat met de speciale band die stuk was. Heb echter gewoon bij de Hema een lederen band gekocht en deze creatief pasgemaakt. Soms doe ik hem nog wel eens om hhhh en dan die reacties… wat is dat dan hhh
Blijft een apart ding.
Waar ik wel eens op hoop is een digitaaltje aan te treffen met je weet wel die led horloges met een roodglaasje, dat was ook een hype voor deze… ik denk dat die van de jaren zeventig waren. Nou vr groet lezers.

Beste,

bedankt voor de reactie, het klokje doet nog steeds dienst als bureelklokje, heeft dus een rustige oude dag :smile: , heeft inderdaad weinig afwijking in de tijdsweergave. Bandje van de Hema, goede tip, had ik nog niet aan gedacht. . Die digitale klokjes met rood glaasje zijn volgens mij inderdaad op de markt gekomen in de jaren 70, Dat was iets dat we toen als 11- 12 jarigen allemaal moesten hebben :smile:, heel de spaarpot ging der toen aan, ding werkte amper een jaar of zo, en in het daglicht zag je niet hoe laat het was :smile: maar het stond wel " cool " om de pols. Denk dat je ze nu nog amper kan vinden, en zo ja zijn ze heel prijzig. Groetjes Luce

Haha, wat een nostalgie, de commentaren onder dat artikel :smile:

Zelf heb ik ook zo’n Seiko, waarvan ik het minimail-abo een geleden heb opgezet… Vervolgens ging ik over op een Nokia 7110 met WAP…Nu heb ik een Cassiopeia E-125 Pocket PC met email/WAP en internet… Het gaat behoorlijk snel allemaal en ik denk dat WAP over een jaar al dood is en dat we allemaal een de PDA’s zitten inclusief mobiele telefoon + internet… en weer een jaar later Bill G’s Tablet PC… en daarna???

Als je echt een G bent klus je zelf een FM-transmitter die via RDS in ieder geval binnen je huis nog berichtjes stuurt :wink:

Onlangs nog een ongebruikt exemplaar gekocht :grinning:

13 likes

Oooh dat is wel heel gaaf! Ik wilde er destijds ook zo graag eentje. Er staat me iets bij dat je er een kreeg als je een rekening opende bij ABN Amro? Omdat je er vervolgens ook nog een abonnement bij af moest sluiten om de berichten te kunnen ontvangen mocht ik’m uiteindelijk niet van m’n moeder :slight_smile:

Haha leuk he die jeugdherinneringen :sweat_smile:

1 like

Bandje is de antenne wat gaaf

1 like

Ik had er ook een, een blauwe!

Blokker had er ook een, de Euro :roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:
Veel oranje in de dial als ik me goed herinner. Heb hem nog ergens liggen, samen met een wat minder bekende ‘diver’ message watch en nog een die het topic inleidde…

Hallo
Ik ben net nieuw op dit forum, ik heb nl ook een seiko messagewatch. Ik heb er net een batterijtje ingezet
en hij doet het ook nog. Hij staat nu 1-15 1994. Kan je hem nog op de huidige tijd zetten,
Er zitten geen bedienings knoppen aan om dat te doen.
Ik hoop dat het nog kan, zou wel gaaf zijn.

1 like

Goede avond.

u dient het onderste knopje aan de zijkant " lock " in te duwen tot de seconden beginnen te knipperen.
Vervolgens drukt u op " message " en de seconden gaan ofwel terug naar " nul " als u dit doet tussen 0 en 29 seconden, tussen 30 en 59 gaan ze naar de volgende minuut. vervolgens drukt op op " TIME en u zal zien dat nu de minuten beginnen te knipperen, deze kan u dan weer verzetten door op " MESSAGE " te drukken, u drukt weer op TIME en nu knipperen de uren, en zo kan u verder naar de datum en kan u normaal gezien het horloge perfect op tijd zetten. Succes.

5 likes