Lichtjes parafraserend op de titel van een boek uit het verplichte lijstje op school wil ik graag even volgende vragen aan het forum voorleggen.
Waarom lossen de omhulsels en bekleding van zoveel horlogedozen (Breitling-Omega-Cartier enz.) op zonder daarom in slechte omstandigheden bewaard te zijn? Waarom lossen ze op?
Heeft iemand een remedie om dat verval te stoppen?
Hoe gaan de leden om met het bewaren van nieuwe dozen? Neemt iemand bewarende maatregelen van in het begin?
De Omega-dozen uit de vroege jaren negentig (grijs nep-olifantelullenleer) vergaan idd aan de buitenkant. Geen idee hoe dat komt. Slechte materialen? (Van Gogh kon ook niet vermoeden dat het in zijn tijd gloednieuwe cadmiumgeel zou vergaan.) De Cartierdoos uit dezelfde tijd is nog volledig intact.
IK bewaar de dozen gewoon op een kamer zonder verdere maatregelen. Ik ga geen humidor o.i.d. ervoor aanschaffen
Zet de horloge dozen met al die frutsels die erbij zitten gewoon in mijn nachtkastje en kijk er nooit meer naar om.
Een keer een Omega SMP in bezit gehad die zat in een prachtige houten kist maar die paste niet in het nachtkastje
Verder hecht ik er totaal geen waarde aan behalve bij verkoop is het leuk om te vermelden dat alles compleet is. Bewaar zelfs de stickers die ik er af heb mogen pulken.
Nu een 27 jaar oude Sub waar de doos ed al door de jaren heen verdwenen is. En dat is voor mij totaal geen probleem.
Wellicht komt het door de weekmakers in de kunsstoflaag?
Edit: stukje informatie. Weekmakers migreren op den duur uit het materiaal waardoor het afbrokkelt.
WUR eDepot
https://edepot.wur.nl › …PDF
Weekmakers
Je doos vacuüm verpakken, droog, donker bij kamertemperatuur bewaren.
Gaat ie een eeuwigheid mee.
De weekmakers verdampen dan niet of nauwelijks volgens het wereld wijde wachten.
Je kan de doos natuurlijk ook gewoon weg gooien
Die is er niet , hooguit vertragen. Maar uiteindelijk zal alles vergaan ,wij inclusief. Eigenlijk symboliseert een Omega horlogedoos het leven we beginnen allemaal fris en strak maar al snel komen de scheurtjes en drogen we een beetje uit
Nee. Ik flikker ze op zolder.
De enige reden dat ik die rommel bewaar is omdat het anders moeilijk is om hier op het forum iets te flipperen.
Zelf zou ik het plezant vinden als al die merken hun dozen in de stijl van Nomos maakten. Of Apple. Gewoon lekker minimalistisch.
Omdat het cheap-ass verpakkingsmateriaal is. Als jij een koffiezet-apparaat koopt ga je de doos toch ook geen 20 jaar bewaren?
Was het maar zo’n feest.
Ik heb een poosje een doos bewaard door hem strak in vershoudfolie te wikkelen. Ik dacht: dat is het dichtste bij wat ik kom zonder vacumeermachientje en dito zakken. Om op deze manier toch de invloeden zoals zonlicht en luchtvochtigheid buiten te houden. Of het echt helpt weet ik niet, daarvoor duurde het experiment niet lang genoeg (het horloge inc doosje vond uitiendelijk een andere eigenaar)
Je kunt iets ook “vacuüm verpakken” dmv onderdompeling in water. Dan heb je alleen een waterdichte zak nodig.
Zonder weekmakers in het materiaal.
En water