Kroon afgebroken - Breitling Chronometer

Ik heb een Breitling chronometer, waarvan de kroon is afgebroken. Geraamde kosten €800,- pffff.
Ik ben dus opzoek naar iemand die me hiermee kan help voor een wat schappelijker prijs. Ik heb in een andere topic over dit onderwerp gelezen dat forum lid Valjoux 7750 hiermee heeft kunnen helpen.

Iemand enig idee hoe ik met betreffend forum lid in contact kan komen?

Ik hoor het graag
Groet
Rob

@valjoux_7750

Edit: ik heb hem getagd. Nu krijgt hij een berichtje =)

haha zo simpel, thnx!

1 like

Als je de oude kroon nog hebt is het volgens mij gewoon een kwestie van een nieuwe stift. Dan kom je op een paar tientjes.

Disclaimer: ik denk nog wel eens te gemakkelijk.

Klinkt interessant… Wie zou me daarmee kun helpen?

Disclaimer: ik denk nog wel eens te moeilijk :wink:

1 like

Hij moet niet in de kroon afgebroken zijn… Nou ja, de echte die-hards boren 'm dan uit. Moet je alles wel rotsvast opstellen eerst.

Je hebt nog niet verteld wat voor Beitling - alle moderne Breitlings zijn chronometers, maar je bedoelt misschien chronograaf? Wat staat er op de wijzerplaat? Heb je een foto?

Ik heb voor de 2824-2 en de 7750 stiften op voorraad.

2 likes

Vraag het bijvoorbeeld eens aan hem :point_up_2:

Edit: maar welk model is het? Heb je een foto?

1 like

OK! En een foto van de losse kroon…?

Nou die mag ook weleens door de wasstraat :joy:

1 like

Yep… :smile: En hij heeft hour-hand creep; de urenteller van de chrono draait waarschijnlijk permanent rond… Anders stond-ie wel op de 12. Of de wijzer zit los. E.e.a. kan liggen aan afgebroken nylon tandjes op de urenteller-rem, of opgedroogde/afwezige smering in het urenteller-rad. Dat is het meest complexe onderdeel in de 7750, en wordt vaak het slechtst gesmeerd.

Van een andere horlogemaker heb ik gehoord dat je met een alkalische methode de afgebroken stift ook uit de kroon kan halen. Het duurt wel een dag… Ik ga het binnenkort ook proberen :joy:

Oei - afgebroken IN de kroon zo te zien. En dat restantje moet er wel eerst uit. Ik heb daar de machinerie helaas niet voor in huis. Je zou op eBay naar een nieuwe kroon kunnen zoeken, dan heb je het referentienummer achterop het deksel nodig. Staat onderaan, een letter en 5 cijfers meestal.

Is dat met dat spul dat Vissin heet…?

Aluin oplossen met water, opwarmen met een theelichtje. Zo heb ik het in theorie uitgelegd gekregen…

Volgens mij is dit hem.

Edit: maar check dat nog even met het nummer achterop je deksel

1 like

Inderdaad een A13340

Die prijsopgave van 800 euro is natuurlijk voor een volledige servicebeurt; daar is-ie in principe ook wel aan toe in dit geval… Maar het is standaard-procedure bij Breitling. Als er ook maar iets ontbreekt/afgebroken is, meteen verplicht full-service.

Edit - ik zou voor die kroon gaan. Komt wel porto bij, en een paar tientjes invoerrechten. Ik wil 'm er best voor je opzetten, maar er is dus wel meer aan de hand met je horloge. Ik verplicht je niet om alles aan het horloge meteen in orde te laten maken, da’s het verschil. :slight_smile:

2 likes

Kijk, dat is tenminste iets waar we wat mee kunnen :+1: