Kroon afgebroken - Breitling Chronometer

Yep… :smile: En hij heeft hour-hand creep; de urenteller van de chrono draait waarschijnlijk permanent rond… Anders stond-ie wel op de 12. Of de wijzer zit los. E.e.a. kan liggen aan afgebroken nylon tandjes op de urenteller-rem, of opgedroogde/afwezige smering in het urenteller-rad. Dat is het meest complexe onderdeel in de 7750, en wordt vaak het slechtst gesmeerd.

Van een andere horlogemaker heb ik gehoord dat je met een alkalische methode de afgebroken stift ook uit de kroon kan halen. Het duurt wel een dag… Ik ga het binnenkort ook proberen :joy:

Oei - afgebroken IN de kroon zo te zien. En dat restantje moet er wel eerst uit. Ik heb daar de machinerie helaas niet voor in huis. Je zou op eBay naar een nieuwe kroon kunnen zoeken, dan heb je het referentienummer achterop het deksel nodig. Staat onderaan, een letter en 5 cijfers meestal.

Is dat met dat spul dat Vissin heet…?

Aluin oplossen met water, opwarmen met een theelichtje. Zo heb ik het in theorie uitgelegd gekregen…

Volgens mij is dit hem.

Edit: maar check dat nog even met het nummer achterop je deksel

1 like

Inderdaad een A13340

Die prijsopgave van 800 euro is natuurlijk voor een volledige servicebeurt; daar is-ie in principe ook wel aan toe in dit geval… Maar het is standaard-procedure bij Breitling. Als er ook maar iets ontbreekt/afgebroken is, meteen verplicht full-service.

Edit - ik zou voor die kroon gaan. Komt wel porto bij, en een paar tientjes invoerrechten. Ik wil 'm er best voor je opzetten, maar er is dus wel meer aan de hand met je horloge. Ik verplicht je niet om alles aan het horloge meteen in orde te laten maken, da’s het verschil. :slight_smile:

2 likes

Kijk, dat is tenminste iets waar we wat mee kunnen :+1:

Klinkt zeker interessant Peter.
Dus ik bestel de kroon en dan zou jij e.e.a. verder in orde kunnen maken?
Kun je me een idee geven van de kosten?

Alleen de nieuwe stift, op lengte maken en monteren - paar tientjes. Ik adviseer wel…

…om de hele kast te laten reinigen; dan haal ik ook de pushers er uit, check daarvan de pakkingen en vervang ze indien nodig, verwijder de bezel (al die schroeven er uit), alles wat daaronder aan vuil zit wordt dan ook brandschoon, alles weer licht invetten en terugmonteren (alle schroeven met een fractie blauwe Loctite), en na montage van het geheel een wd-test zonder uurwerk; komt-ie er doorheen, dan nog eentje met uurwerk.

E.e.a. enkele tientjes extra nog. Zonder die schoonmaakbeurt test ik 'm niet eens op waterdichtheid. Ik kijk ook meteen of het uurwerk nog een beetje fatsoenlijk loopt; ik kan 'm beperkt afregelen indien nodig, als-ie aan een beurt toe is (denk 't wel) geef ik je vrijblijvend advies daarover.

5 likes

Ok Peter, dan zou ik je dat graag willen laten doen. Hoe spreken we dat verder af?

Liefst per PB, maar die mag je nog niet versturen omdat je te “nieuw” bent. Als jij de komende week/10 dagen (levertijd van de kroon) nou een beetje “meedoet” op het forum, dan herkent de software je al na korte tijd als iemand die PB’s mag versturen. Komt 't helemaal goed. :+1:

Excuseer mijn onwetendheid :wink:

Per PB?

Persoonlijk Bericht. Maar je hebt nu al een aantal posts gemaakt, kijk even of er in je eigen “menu” (even je avatar aanklikken) al een envelop-symbooltje staat; en of je er een bericht mee mag aanmaken. Je kunt ook mijn avatar aanklikken en kijken of je daar die optie al hebt.

:+1:

1 like

In een alkalisch milieu kun je geen Fe (ijzer) metalen oplossen, hooguit Cu (koper) of Al (aluminium).

Dat kan wel met “Vissin”, dat is (een verdunde) oplossing van zwavelzuur. Maar geen “Vissin” a €12.- de 50ml kopen, maar gewoon accuzuur bij de autoshop (€1.50 per liter).
De gebruikte metalen van kroon en stift moeten dan wel van twee verschillende metalen gemaakt zijn. Als beide van b.v. RVS gemaakt zijn, zal de corrosie bij beide even groot zijn. De stift moet van een onedelere metaal zijn. Het zuur verwarmen tot koken zal de corrosie enorm versnellen. Je ziet dan de belletjes (waterstof) opstijgen en het metaal in zwart afbrokkelen. Gebruik van Aluin heeft niet veel zin. Aluin is een kristal waar ook zwavelzuur in zit, echter is aan het molecuul veel water verbonden. Dus nog meer water toevoegen geeft een zeer verdunde zuur oplossing.

2 likes

Beste Peter,

Ik heb ook een probleempje met Breitling Superocean chrono, reference A13340. De kroon krijg ik niet meer dicht gedraaid. Zou ik net zoals Rob mogen vragen of jij mij hier wellicht bij kan helpen? Kom zelf uit omgeving Rotterdam kom graag met je in contact.

Alvast bedankt voor je reactie.

Pascal

1 like

Hoi Pascal, en ook even weer ter algemene info; ga ik je ben ik bang niet mee kunnen helpen - wordt waarschijnlijk een nieuwe kroon of in het ergste geval, een hele nieuwe zgn. middenkast. De kroontube heeft natuurlijk (inwendige) schroefdraad; als die “lam” is is er niets mee te beginnen want die kroontubes worden bij Breitling hardgesoldeerd in de kast.

Ik kan helaas niet aan Breitling onderdelen komen. Je mag wel een keer langskomen om te laten bepalen wat er mis is. PB gestuurd.

3 likes