Een paar jaar geleden kocht ik een Chkalov 3602.7 horloge, een handopwinder van Russische makelij met volgens de gegevens een Molnija 3602 uurwerk. Voor mij als luchtvaartenthouisiast een interessant horloge vanwege de schematische weergave van de eerste vlucht van Moskou naar Vancouver over de Noordpool en het verhaal daarover erbij…
Toen ik het een paar dagen geleden opwond voelde ik een klein ‘knikje’ en heb ik het waarschijnlijk iets te ver door gedraaid. Sindsdien werkt het nog steeds goed en loopt het op tijd, maar kan ik dus niet meer voelen of het voldoende opgewonden is en staat het op willekeurige tijden stil.
Nu zoek ik een horlogemaker of iemand met reparatie-ervaring met dit type horloges, die het zou kunnen nakijken en hopelijk repareren. Als iemand een suggestie heeft hoor ik die graag.
Dat klinkt als een afgebroken opwindveer. Vrij eenvoudig te herstellen en een Molnija is ook verre van een ingewikkeld uurwerk. Elke degelijke hobby-horlogemaker moet dit kunnen, professionals uiteraard ook.
@DirkT misschien, gezien ervaring met Russen? Of @Serge2? Keuze te over
Even een foto opgezocht - bij dit uurwerk lijkt de veerton verwijderd te kunnen worden zonder het raderwerk los te halen. Dat is lang niet altijd zo - scheelt een anders onvermijdelijke volledige service.
Mijn vermoedde is hetzelfde als de collega’s van hierboven. Ik heb zelf onderdelen van de Molnija op voorraad liggen. PM mij maar als je geholpen wilt worden. Woon niet in je buurt maar PostNL is geduldig.