Kroon draait mee bij Valjoux uurwerk?! Klopt dit?

Ik heb onlangs een Horloge gekocht met een Valjoux 7750 uurwerk. Het horloge loopt echt super mooi, maar wat mij opvalt is dat als het horloge opwind de kroon een beetje meedraaid. Is dit normaal? De juwelier waar ik het horloge had het ook nog nooit gezien.

Hoop dat iemand me er meer over kan vertellen

Ik heb diverse klokken met dat uurwerk maar is mij nooit opgevallen.

Ik wacht met spanning andere reacties af.

Groet
Herman

Hoort niet!

Als ie goed loopt… Zou ik er niets aan doen…

Klinkt als een issue met de zogenaamde 'reverser wheels", zou daar zeker even naar laten kijken want dat hoort beslist niet.

Je hebt het horloge onlangs gekocht, de juwelier heeft het ook nog nooit gezien.
Dat is een mooie constatering maar een “magere” garantie.
"Juwelier; hmm…vreemd, heb ik nog nooit gezien…succes ermee."
Het zou moeten zijn; “Vreemd, heb ik nog niet eerder aan de hand gehad, laat u het horloge achter, dan zorg ik dat het wordt opgelost.”

LeenV Schreef:

Je hebt het horloge onlangs gekocht, de juwelier
heeft het ook nog nooit gezien.
Dat is een mooie constatering maar een "magere"
garantie.
"Juwelier; hmm…vreemd, heb ik nog nooit
gezien…succes ermee."
Het zou moeten zijn; “Vreemd, heb ik nog niet
eerder aan de hand gehad, laat u het horloge
achter, dan zorg ik dat het wordt opgelost.”

+1

idd 1+

Ja dit klopt!
Wanneer het uurwerk uit het horloge is en de
kroon gemonteerd is draaien ze allemaal mee.
dit komt doordat de kroon geen weerstand geeft d.m.v.
een schroefkroon of pakkingring/tube.
In normale situaties zit de kroon zo stevig dat
de opwindraderen gaan -klikken- zoals je een kroon
achteruit draait.
waarschijnlijk is dit een geen wd model,
of kroon pakking dient vervangen te worden.

Thanks voor de uitleg. Het horloge is een Le Locle chrono automatic Valjoux en is waterdicht tot 30 meter (wat hetzelfde is al niet waterdicht :-)) Het horloge loopt verder echt perfect. Kroon draait ook niet constant mee rond.

De juwelier waar ik het horloge gekocht heb, ging het met het atelier overleggen wat het kon zijn. Hij gaf ook aan dat het zeker opgelost gaat worden. Hij heeft me ook een jaar garantie gegeven op het horloge dus dat komt zeker goed. Na mijn vakantie ga ik het horloge naar hem toebrengen voor de eventuele reparatie. Ook zou hij daarna, om mij niet op onnodige kosten te jagen, het horloge kosteloos aangetekend aan mij terug sturen. Ikzelf geef toch de voorkeur aan ophalen, heb ik iets meer vertrouwen in.

Ik had deze vraag ook op het forum geplaatst om de bevindingen/ ervaringen van de mede forumleden te vragen. Ben wel blij met al jullie reacties!! Ik laat de afloop nog wel weten t.z.t.

Even een update!! Dat de kroon kan meedraaien bij een horloge met een Valjoux uurwerk klopt dus. Hieronder de reactie van mijn Juwelier:

“Ik heb de Tissot retour ontvangen van onze artelier. Deze hebben contact gehad met Swatch Group NL (imp. Tissot) dat het normaal is bij een Valjoux 7750 dat de kroon mee kan draaien.
Meestal zijn het geschroefde kronen of lopen zwaar in de afdichting dat het blokkeert wordt. Ik heb bij verschillende horloges in de winkel geprobeerd of dat zo is en inderdaad draaien deze ook mee het lopen van de rotor.”

AussieSMagna Schreef:

Even een update!! Dat de kroon kan meedraaien bij
een horloge met een Valjoux uurwerk klopt dus.
Hieronder de reactie van mijn Juwelier:

“Ik heb de Tissot retour ontvangen van onze
artelier. Deze hebben contact gehad met Swatch
Group NL (imp. Tissot) dat het normaal is bij een
Valjoux 7750 dat de kroon mee kan draaien.
Meestal zijn het geschroefde kronen of lopen zwaar
in de afdichting dat het blokkeert wordt. Ik heb
bij verschillende horloges in de winkel geprobeerd
of dat zo is en inderdaad draaien deze ook mee het
lopen van de rotor.”

Ben nog niet overtuigd, puur omdat ik het zelf nooit heb meegemaakt.

Op zich klinkt die uitleg plausibel, de kroon en de rotor hebben mechanisch wel met elkaar te maken…en als de kroon weinig frictie heeft… zou het kunnen dat de rotor ondanks wisselwielen niet vrijkomt… als je de kroon vast houdt, dan zal de rotor nog wel kunnen draaien… zo niet… dan is er WEL wat loos… :slight_smile: