Kroon en as gezocht

Van een collega heb ik een paar jaar terug een oud horloge gekregen wat een imitatie is van een gewild horloge uit het dure segment. De kroon en opwind-as was stuk en hij kon er niks meer mee.
Ik heb horloge, een automatisch caliber zonder zichtbare merktekens destijds kort bekeken en daarna in de la gelegd.
Gisteren toch eens gekeken of ik er wat mee kan en heb ik de wijzerplaat eraf gehaald. Wie weet staat daar de maker van het uurwerkje.
Tot mijn grote verrassing kwam er iets tevoorschijn wat ik niet had verwacht.
Achter deze wat saaie wijzerplaat…

zit dit verborgen…

Een Seagull ST1653 caliber ook wel ST16 of TY2806 caliber genoemd.
Leuk een aardig dat ik dat nu weet, maar wat er ontbreekt aan het geheel is een passende kroon plus opwind-as. Die kan ik maar niet vinden.Ik heb van allerhande zoektermen gebruikt maar er komt niks geschikts naar boven via Google.
Geen artikelnummer zodat ik niet het juiste type kan aanschaffen.

Mijn vraag is dus: Heeft iemand meer informatie over dit caliber en dan met name over het type kroon en as wat ik moet hebben om het uurwerkje weer compleet te krijgen.

Alvast bedankt!

1 like

Op ebay biedt men een opwindstift aan voor €15… excl. verzendkosten.
Bij ali krijg je voor €24.19 plus €1.85 verzendkosten een nieuwe Seagull ST1653.

4 likes

De kroon uitzoeken is een combinatie tussen de schroefdraad diameter van de as en de maar van de tube op de kast, hier zal je dus iets meer voor moeten nameten.

3 likes

Na het meten, een generieke stem en kroon van de juiste afmetingen kopen, stem op maat knippen (die krijg altijd Langer) en gaan met die banaan.

Aanvulling; je had het hele replica/fake verhaal weg kunnen laten.

Ik zoek een stem en kroon voor een Seagull ST1653, waar vind ik die en hoe doe ik dit?

3 likes

Klopt had ik ook gezien. Is me nu nog te duur. Probeer voor minder dit te fixen.

1 like

Had ik al gedaan. Kon in mijn voorraad asjes en kronen geen geschikte vinden die echt past.

2 likes

Dat verhaal had idd korter gekund, maar nu heeft het iets meer achtergrond.
Dat inkorten weet ik, heb ik vaker gedaan, maar dan moet je wel een geschikte as vinden die past in het uurwerkje. Dat is het probleem voor nu. Liefst niet al te duur want is een opknappertje uit china…

2 likes

Was me meer te doen om de forum regels. Wel netjes dat je de merknaam geblurred hebt :+1:.

Succes met de zoektocht!

2 likes

Als je bij AlieExpress zoekt naar “stem st16” dan vindt je een setje van 5 (kan je nog eens misknippen) voor zo’n 6 euro incl verzending.

4 likes

Kom even langs met dat ding,
Ik heb nog wel een aardige voorraad asjes liggen. Eventueel een op maat maken.
Ook voldoende kronen.
Ik hoor het wel
Dixi

2 likes

Klopt, dat was gisteren ook zo, maar toen stond er “niet op voorraad”. Ik had vanochtend een aanbieding van Ali met de gezochte asjes.
De verkoper biedt ze nu weer wel aan…Probleem opgelost!

2 likes

Heel erg aardig, maar ik heb het een half uur geleden via Ali-Express opgelost.
Wel enorm bedankt voor het aanbod.

1 like