Kroon en kroonstift

Ik ben echt net beginnende. En dit horloge is dus ook mijn beginners stuk. Ondanks de roest op het tandwiel loopt het horloge zolang ik de kroon vasthoud ( het is een opwindhorloge) als ik die loslaat, staat ook het anker direct stil maar wat is dat hulsje?? Dat om de stift zit( zie foto)tussen het uurwerk en de kroon. Is dat het probleem?

Het hulsje is een stofbus. In de achterdeksel zit dan een T vormige uitsparing waarin het randje van de stofbus valt en hierdoor kon er minder vuil in het uurwerk komen.

Vasthouden van de kroon betekent net iets extra kracht op een vol opgedraaide veer zetten en hierdoor “loopt” het uurwerk dan eventjes. De stofbus heeft er niets mee van doen.

Bedankt voor de uitleg. Maar als ik het goed begrijp is het probleem dus niet opgelost met het terugzetten van de stofbus. Want het echte probleem zit hem dus in het terugschieten van de kroonstift. Hij blijft inderdaad lopen tot ik die weer loslaat

Je zult beter moeten aangeven wat je doet. Je zegt dat je de kroon vasthoudt, ook heb je het over terugschieten. Dan houdt je de kroon niet vast maar je houdt de kroon vast in uitgetrokken stand? Klopt dat?
Dit uurwerkje moet lopen in beide standen van de kroon. Ook de stift beïnvloedt het tikken niet.

Het klokje is opgewonden. Maar doet het dan niet.
Draai ik het iets verder op, dan begint het spontaan te lopen. (En dan bedoel ik in ingedrukte stand, niet de stand om de wijzers te verzetten.)
Maar laat ik het knopje los, schiet het terug,(wind het zich terug af?) En blijft dan vervolgens stil staan. Draai ik opnieuw het uurwerk een stukje op, dan begint het weer te lopen…maar loslaten kan dus niet

Oké, het lijkt er dus op dat de klik niet werkt of niet aanwezig is. De klik is een halfrong schijfje met twee 'tansen, deze vallen in de tanden van het rachetwiel en deze wordt door de klik geblokkeerd. Maar kan ook in andere vormen voorkomen.
Kun je aanheven welk kaliber het uurwerk heeft. Dat staat meestal in de buurt van de balans en bestaat uit een merknaam plus een getal.