Ik zou vanavond van een vintage van me de tijd instellen en bij het uittrekken van de kroon trok ik deze met stift en al naar buiten.
Volgens mij gaat het om een A Schild 1903 uurwerk.
Kan ik deze als leek zelf weer makkelijk fixeren of vraagt dit om een reparatie?
Hallo Marz,
Volgens mij ,en even voor de duidelijkheid ik ben verre van een horlogemaker maar gewoon een amateur,kan je deze na insteken gewoon vastdraaien middels het kleine schroefje wat zich vlak boven of naast het insteekpunt v d kroon bevind als je het uurwerk met achterkant naar boven situeert.
Is hij met geweld of door defect los dan zal het inderdaad reparatie worden .
Wat mij is bijgebleven van het bijwonenen van een 1 daags horlogeonderricht dat stift/kroon wordt gezekerd door een veer,een tirrette veertje als ik het goed heb.
Dit veertje zal losgeschoten of kapot zijn.
met vriendelijke groet,
Aad
Beste Marz,
Het spontaan losraken van de opwindstift is meestal te wijten aan het ‘kruipen’ van de tiretteschroef in de tirette. Vastdraaien is mogelijk zolang die schroef nog gedeeltelijk in de tirette geschroefd zit, alleen is het dan wel opletten welke positie die (uiteraard onzichtbare) tirette heeft, m.a.w. staat het mechaniek in de opwind- of de wijzerverzetstand! Is dit niet honderd procent duidelijk, dan liever niet zelf proberen (risico tirettebreuk) maar naar de horlogemaker. En dat geldt helemaal wanneer de tiretteschroef compleet uit de tirette gedraaid is, want dan zal toch echt de wijzerplaat gedemonteerd moeten worden. Hij (of zij…) kan dan meteen vaststellen of er tevens sprake is van een gebroken tiretteveer, zeker bij oudere horloges een vaak voorkomend euvel.
In modernere calibers (zeker in kwartswerkjes) wordt de tirette uit één stuk toegepast; die heeft dan ter vervanging van de schroef een aangeklonken asje. Het lossen van de opwindas, die in plaats van een sleufje voor de schroevendraaier meestal een kleine uitholling heeft, geschiedt door het (licht!) indrukken van dat asje. De noodzakelijke tegendruk wordt in die situatie verzorgd door een extra verend gedeelte van de tiretteveer. Sommige fabrikanten (bijvoorbeeld FHF) gaan nóg verder en hebben tirette, tiretteschroef en tiretteveer tot een enkel onderdeel gereduceerd.
Succes en met vriendelijke groeten,
Robbert
Ik ben benieuwd hoe is afgelopen.
Zit alles weer stevig op zijn plek?