Net als ik mijn favoriete vintage horloge weer eens uit mijn kast haal (voor een sollicitatie gesprek morgen) en de tijd wil instellen, trek ik de kroon er helemaal uit.
Ik neem aan ik niet even simpelweg de kroon terug gaan duwen, of wel? Ik ben zo bang dat ik de horloge naar een horlogemaker breng, er beschadigingen in de roodgouden kast zal komen …
Vervelende situatie maar beschadigingen hoeven helemaal niet. Gewoon naar een goede uurwerkmaker. Wat is een goede vakman bij jou in de buurt?
Kijk gewoon even hier:
rustig terug duwen kan altijd, maar zo te horen zal je hem wel even moeten laten vastmaken door iemand, is in principe niet zo moeilijk, heb t zelf ook al wat vaker gedaan. Ik denk dat het bij een horlogemaker niet al te duur zal zijn. In principe is er waarschijnlijk alleen een palletje los
Ik zie tussen de horlogemakers ook Popma en Popma staan; deze is bekend mij. Ik zal eens bij hen binnen lopen en horen of ik dit aan hen kan toevertrouwen.
Tja, dan maar een oude Dugena Sail om bij de sollicitatie. Dankje voor je toewensing.
Ik zal nog eens voorzichtig de kroon terug te duwen. Het is toch wel indrukwekkend om te zien hoe verfijnd een kroon is gemaakt. Ik heb mijn vrouw destijds een oude Breitling witgoud horloge gegeven met een doorsnede van een paar centimeter; ze kunnen dit gewoon vandaag de dag niet meer maken …
Ik heb mijn
vrouw destijds een oude Breitling witgoud horloge
gegeven met een doorsnede van een paar centimeter;
ze kunnen dit gewoon vandaag de dag niet meer
maken …
Alleen terugduwen heeft weinig zin. Als je de kroon (met opwindas) eruit getrokken hebt dan houdt dit vaak in dat de pal waarmee de opwindas in het uurwerk blijft zitten los geraakt is. Terugduwen kan wellicht wel maar het zou jammer zijn als hij verder losraakt en je de opwindas met kroon verliest tijdens het dragen.
Zoek inderdaad een horogemaker die hem weer netjes terugzet en vast zet. Dit is een kleine moeite. Een goede horlogemaker beschadigd de kast niet.