Kroon Eta 2824

Ik heb even het glas aan de binnenkant van een horloge met een ETA2824 uurwerk schoongemaakt en dat ging prima. Alleen als ik de kroon weer terug in het uurwerk steek, dan kan ik alleen de datum verstellen en niet opwinden of de wijzers verzetten.

Wat heb ik fout gedaan? Had ik eerst de kroon uit moeten trekken voordat ik deze uit het uurwerk haal? Hoe krijg ik het nu weer zoals het was?

Ai,ai,ai…

Ron

Bij het er uit halen van de kroon heb je op een punt gedrukt waardoor je de zogenaamde “keyless works” een heel klein beetje indrukt zodat de stift vrij komt en je hem er aan de kroon uit kunt trekken. Dit indrukken van dat punt (weet de naam er niet voor) dien je met minimale kracht te doen. Daarom dien je met de ene hand een klein beetje druk naar buiten uit te oefenen op de stift zodat hij op het moment dat je voldoende hard op het “punt” drukt de stift direct loskomt. Als je hem daarna met geringe druk terwijl je de kroon tussen duim en wijsvinger iets heen en weer draait terugsteekt volbrengt de kroon zijn functies weer.

Waarschijnlijk heb je iets te hard gedrukt op het “punt” waardoor een onderdeel van de keyless works uit zijn juiste positie is gekomen. Hier zit namelijk een veermechanisme aan die een koppeling beweegt die enkele getande wieltjes al dan niet tegen elkaar drukt of juist uit elkaar haalt.

Op zich geen paniek; maar het uurwerk dien je nu uit elkaar te halen en de keyless works opnieuw op juiste wijze te monteren. Als je niet weet hoe dit moet dien je een terzake bekwaam persoon in te schakelen.

Succes!

Bedankt Freek. Ik zal wel iets te hard op het ‘punt’ hebben gedrukt. Binnenkort maar weer naar de horloge maker…