Sinds afgelopen jaar ben ik eigenaar van een prachtig bb58 zwart.
In het begin moest ik eens per maand de kroon gedurende 40 sec uittrekken. Dit was hoeveel de bb voorliep per maand. Opzicht netjes dacht ik. Maar ik wilde eigenlijk gewoon die kroon laten zitten. Nu heb ik door hem in de nacht op zijn kant te leggen afgelopen 3 maanden de kroon niet meer hoeven te gebruiken, hij loopt 8 sec voor
Nu ben ik erg benieuwd of er nog meer liefhebbers zijn die met dit soort waanzin bezig zijn of ben ik de enige
Zeker niet de enige… Ik heb het ook met m’n oude Omega. Blijft perfect op tijd lopen, zolang hij 's nachts maar op z’n zijkant ligt. En hacking doet ie niet aan dus dan is die “workaround” voor mij nóg belangrijker
Nee, heb ook een 58 en een Ranger, draag deze om en om dus komen nooit stil te vallen .
Het maakt mij niet uit als ze een wat voor of achter lopen .
Heb beide wel eens getest de 58 loopt 2 sec. voor en de Ranger maar 1 p 24 uur .
De meeste mechanische horloges hebben in elke positie een andere afwijking. De kunst is om de juiste positie en tijdsduur te vinden om de dagelijkse gemiddelde afwijking te compenseren.
Lukt niet altijd, als alle posities te snel of te langzaam lopen kan je het wel vergeten.
Dat is behoorlijk strak! @nieuw Ik moet eerlijk zeggen dat voordat m’n horloge al teveel gaat afwijken, ik al weer een ander horloge om heb. Dus mij maakt 't allemaal niet zoveel uit.
Dat is dus aardig gelukt. Die 8 sec heb ik nu al een maandje vast. Dus eigenlijk loopt hij correct en liever iets voor dan iets achter daar kan ik echt niet tegen………zou het een vorm van autisme zijn
Nee ik deed zulke dingen in het begin maar ben er mee gestopt. Bij een wissel gewoon enkele slagen opwinden en gelijk zetten, ook de datum indien nodig! Want een horloge met verkeerd ingestelde datum, daar kan ik dan weer niet tegen. Al mijn automaten hebben een (semi) quickset.
En of ie na een paar dagen afwijkt boeit me niet zo, dan heb ik inmiddels al weer gewisseld
Valt best wel mee hoor 40 sec. voor in een maand. cosc norm is -4 +6 maar het is idd afhankelijk hoe je een horloge draagt. Ben je bijvoorbeeld bedlegerig dan zal die een andere afwijking hebben t.o.v iemand die veel sport. Ik ben er niet mee bezig, wissel praktisch iedere dag van horloge.
Wat @fredpanarai1 zegt: een gemiddelde afwijking van iets meer dan 1 seconde per dag is buitengewoon goed. Als het horloge ook in de verschillende posities binnen de -4 +6 per dag blijft voldoet ie zelfs aan de cosc-specs.
En na je correctie loopt ie net zo strak als een gemiddeld -edit goed- quartz-uurwerk.