ik heb op de site gezocht naar een antwoord, maar helaas niets gevonden. Mocht deze vraag al eens eerder gesteld zijn, dan hoor ik dit graag.
Wat is het beste om te doen als je een horloge voor korte en langere tijd af doet? De kroon in- of uitgedraaid? Ik draai eigenlijk nooit de kroon uit als ik horloges wegleg (voor korte of lange tijd).
Ik kreeg laatst de tip om dit wel te doen, maar diegene wist zelf ook niet waarom. Ik zou zelf verwachten dat als het horloge opgewonden is, je 'm lekker moet laten uittikken anders blijft de veer de hele tijd gespannen staan. Maar of dit ergens op slaat weet ik ook niet…
Volgens mij is deze discussie wel eerder gevoerd, of het was op een ander forum, dat kan ook.
Als ik mij niet vergis lag de waarheid ergens in het midden. Voor beide opties zijn voors en tegens te vinden, plus nog de mogelijkheid de automaten op een winder te bewaren. En dat is wat ik zo veel mogelijk doe. Een horloge wat echt langere tijd niet gedragen gaat worden laat ik rustig uitlopen. Daarna gaat ie met kroon dicht de kluis in.
Mijn advies is om de klok af te laten winden. Zoals je zelf al aangeeft is dit beter voor de veer. Dit is het zelfde idee als je hem in een watchwinder zou stoppen. Daar beschadigt het uurwerk van als hij niet de mogelijkheid krijgt om af te winden.