Kroon kapot Damasko

Je schijnt de restanten te kunnen oplossen in een kaliumaluminiumsulfaat oplossing, zonder de interne schroefdraad te beschadigen (omdat het staal van de stem zachter dan dat van de kroon, blijkbaar). Ik vond het ook een beetje een sterk verhaal, maar ga dit trucje binnenkort proberen bij een lastig verkrijgbare en verder toch al verprutste kroon.

@dialstatic
Die Damasko kroon is van speciaal gehard U boat staal dacht ik.
Zo’n stem is van waaibomenstaal dus dat zou best eens kunnen lukken.
Ik zou graag vernemen wat het resultaat van dit experiment is.

2 likes

stemhouder in schroefkroon doorsnede binnen
Bij schroefkroon kan het zijn dat de kern die meeveert losgeraakt is uit de kroon en nu nog aan de stift/stem zit. Reden dat de horlogemaker er niks mee kan zou dan kunnen zijn dat er simpelweg een nieuwe kroon op moet die hij niet heeft of kan bestellen. En…die losgekomen binnenkant met veer niet meer terug kan zetten. Maar dan zou de stem nog helemaal in tact zijn en hoef je alleen de kroon te (laten) vervangen.Overigens moet een stem wel heel beroerd afgebroken zijn wil je deze er niet meer uit krijgen

Komt vaker voor dan je denkt!
Precies achter de kroon zit blijkbaar de zwakste of meest belastte plek.
Bovendien zit zo’n stem meestal zeer strak vast anders komt de kroon los met gelijkzetten, soms zelfs met locktite.
Dus ik hoop dat deze op een andere plek is gebroken.
Als de topicstarter @John1968 even langskomt kan ik er wel even goed naar kijken.
Kijken kost niets hoor.

2 likes

Wel, misschien kan u eens vertellen wat U boat staal is, daar heb ik met name nog nooit van gehoord.
Ik heb in de jaren 80 nog met mijn bedrijf gewerkt op de RDM werf in Rotterdam aan de laatste geproduceerde tijgerklasse onderzeeboten voor de Nederlandse marine. En waaibomen werden daar niet gebruikt.
Uw waaibomen staal opmerking is dan ook iets wat thuis hoort in het sprookjesboek van Grimm.
De gebruikte term in de metaalwereld voor minder geavanceerd metaal is overigens pispotten staal

En dan als laatste, heer drex, even voor alle duidelijkheid, de stem is juist van super verhard metaal gemaakt.
dixi

3 likes

Maar (ver)hard, maakt breekbaar. Toch?

1 like

Yep.

1 like

De stem zit in de schacht (tube) van de kast en heeft vrijwel geen zijwaartse speling, dus geen buigende of knikkende beweging naar de buitenkant.
De stem draait alleen links of rechtsom. Deze torsie beweging kan de stem gemakkelijk hebben.
De stem kan je dan ook niet buigen, als je dat probeert, dan breekt het af.
De oorzaak dat een stem in een horloge afbreekt, zal vermoedelijk komen doordat de kroon in uitgetrokken toestand niet alleen draaiend wordt bewogen maar dat er op de een of andere manier een buigende resp. knikkende zijwaarts druk op uitgeoefend wordt.
Het afbreken gebeurd dan ook bijna altijd bij de kop van de kroon waar de schroefdraad begint.
Uitboren is geen optie, de boor zal niet veel harder zijn dan de stem en zal weinig weg boren.
Conclusie, stem en kroon vernieuwen.
Als de stem toch nog iets uitsteekt, dan heb je geluk en dan is het handig om het stukje stem wat nog uitsteekt vierkant te vijlen met een diamantvijl, vervolgens in een pennetang of bankschroef vast te klemmen en zo voorzichtig uit de kroon te draaien.

2 likes

Ik vraag me af hoet het nou eigenlijk zit met Damasko. Geregeld heb ik gelezen dat Damasko niet levert aan onafhankelijke horlogemakers.
Veel modellen hebben gewoon een ETA kaliber (in de DA series bv), wat dat betreft geen probleem.

Maar de volgende punten roepen vragen op. Je hebt bij Damasko, even in het Engels, de volgende merkeigen oplossingen:

  1. Lubrication Cell
  2. Crown Decoupling Mechanism
  3. Seals en O rings

De smeerstofcel (voor de kroon).
Hier gebruikt Damasko speciaalgereedschap voor. Als je dat niet hebt moet je het maken, of gaan hannesen met niet-organiek gereedschap. Ik heb nooit een foto gezien van die smeerstofcel, ik heb geen idee hoe het er uit ziet en of het lastig is zonder tool.
Dan moet je weten wat voor smeermiddel er wordt gebruikt (en het in huis hebben/krijgen). Het moet in ieder geval compatibel zijn met de Viton pakkingen. Vertellen
ze wat ze daar voor gebruiken? Leveren ze het aan derden? Viton is mooi spul en gaat lang mee, maar desintegreert met de verkeerde smeermiddelen (heb niet horlogegerelateerde discussies gelezen hierover)
Zonder smeerstofcel doet hij het natuurlijk ook. Net als een BMW zonder airco. Maar dat wil je ook goed hebben.

Het gepatenteerde kroon ontkoppel-mechaniek: Speciaalgereedschap nodig?

De pakkingen zelf: Je wilt de originele Viton pakkingen hebben (nou ja, ik wel), je wilt ook geen Hema banden op je race fiets. Kan iedereen die inmiddels bestellen bij Damasko?

Het zou kunnen zijn dat ze hun policy hebben veranderd en inmiddels wel aan horlogemakers leveren. Dan blijft alleen de speciaalgereedschap vraag over.

Kalium is een meststof (in de landbouw ook wel KCL of wel calium chloride genoemd) en het wordt ook gebruikt als strooizout op de wegen in de winter.
aluminium sulfaat wordt o.a. gebruikt om drinkwater te reinigen. Het wordt ook wel eens aluin genoemd, of wel dubbel zout, wat in feite onjuist is. Het zijn dus familie van zouten.
Ik denk dan ook niet dat je een stem kan oplossen met kalium aluminium sulfaat oplossing.

Volgens deze jongens (en het filmpje) kan het wel:

Citaat van onder het filmpje:

De reden dat ik aarzel is dat in mijn geval de kroon van titanium is en ik nergens kan vinden hoe dat er eventueel op reageert.

Wel, het antwoord is vrij simpel.
Gerenommeerde horloge manufacturen willen hun product zg. beschermen door o.a. de beunhazen en andere ongewilde reparatie clubjes uit te schakelen.
Ze zijn dan ook bijna allemaal begonnen met eigen reparatie ateliers.
Dus je hebt een probleem met jouw horloge, dan moet je naar de winkel waar die is gekocht, vervolgens stuurt die winkelier, die er in de meeste gevallen totaal geen verstand van heeft dat ding op naar de reparatie van dat merk.
Bij Longines en andere merken die onder Swatch vallen gaat dat naar Brussel waar alles wordt gerepareerd,
De winkelier krijgt 2 prijzen op 1 de prijs die hij aan Swatch moet betalen en een tweede die hij mag doorberekenen aan de klant.
Tel uit jouw winst. Dus misschien is jouw vraag hoe het nu zit hiermee een beetje beantwoord.

Prachtig verhaal, ik geloof er anders niets van.
Maar ga zelf eens kijken op Wikipedia naar de betekenissen van kalium en aluminium sulfaat.
Dat zijn zouten.
In de landbouw wordt kalium gebruikt als extra bemesting.
aluminium sulfaat wordt ook zelfs gebruikt om hortensia hun blauwe kleur te geven.

Geloof je nou zelf dat zouten verhard metaal kunnen oplossen.
Dat zout erosie veroorzaakt op metaal is juist, maar dan denk ik dat je een stem wel erg lang moet laten weken, dat duurt dan tig generaties en daar heeft een horlogemaker geen tijd voor.

Als de kroon van titanium is, dan heb je geluk. Leg hem een nachtje in 15% zwavelzuur en de stift is weg terwijl het titanium hooguit een beetje grijze verkleuring heeft.

Dit is ook de oplossing als een tapje breekt in een titatium werkstukje. Ik heb dit persoonlijk getest en het kan bevestigd worden door andere hobbyisten.

Succes,

Coos

1 like

Haha, ja ik weet hoe het werkt als je een horloge via een AD naar een servicecentre stuurt. Bij Damasko kost onderhoud aan een ETA met 3 wijzers 430 euronen. (bij Sinn betaal je voor een chronograaf €100 minder). Mijn horlogemaker doet dat voor veel minder. Hij krijgt gewoon onderdelen voor bv Omega, want hij is gecertificeerd. En Omega is niet scheutig met rondsturen van delen. Hij is alleen nogal slecht bereikbaar, en ik heb zelf nog geen onderhoud nodig, dus ik poneer hier de vraag of Damasko aan derden levert.

Daar refereer ik toch niet aan?

1 like

Hee dat wist ik nog niet. (Maar verkleuring van de kroon zullen niet veel mensen willen). Overigens zijn ze niet van titanium.

Het is vooral Sinn wat het austenitische en getegimenteerde (geharde) “U boot Stahl” gebruikt. Sinds kort heeft Damasko een Duiker van een vergelijkbare staalsoort, het kan wat beter tegen langdurige blootstelling aan zout water.
https://www.sinn.de/de/Technik-ABC.htm#technikabc_63
Damasko gebruikt voor alle andere modellen dan hun duikhorloge vooral een door en door hard martensitisch staal. Het is wel iets gevoeliger voor corrosieve omgevingen. Tegimenteren wat Sinn doet geeft als het goed is alleen een harde “huid”. Het krast niet snel, maar theoretisch kun je er dan wat eerder een deukje in slaan.

1 like

Wel, ik heb het stuk gelezen, zeer indrukwekkend. Deze toepassing kende ik nog niet.
Uit mijn vroegere werkzaamheden ben ik redelijk op de hoogte van metalen, maar dit is nieuw voor mij.
Wat ik begrijp uit de toelichting is dat de oppervlakte extra verhard wordt, dat is een metallurgische bewerking, die is bekend en roestvrij staal is ook bekend.
Kennelijk is men nu in staat om de processen nog verder te ontwikkelen,leuk om te lezen.
Alleen denk ik dat een huid van een duikboot eerder taaier moet zijn dan harder, met name om de druk te compenseren, maar dat is mijn mening.

Hier als bonus het Damasko verhaal, op pagina 9 een stukje over beide staalsoorten.

" This type of steel is particularly well-known for being used to build submarines. In particular, the outer hulls of the most modern non-nuclear submarine class in the world, the German Navy s 212, is made from this same material. A particular characteristic of this steel alloy is its ductility. This means that the material, despite its very high level of stability, is also capable of reacting especially elastically, without tearing. This makes austenitic submarine steel the perfect choice of material for DAMASKO, with our typical demands for an extremely long lifespan."

Kun je weer gaan discussieren wat je wilt van een horloge, taaiheid of hardheid. De buitenlaag van het Duikbootstaal is iig gehard. Ik denk dat ze vooral de corrosiebestendigheid zoeken bij een duiker, voor hun andere horloges verkiezen ze ze (en ik) het ijsgeharde martensitische staal. De taaiheid is bijvangst.
Nu weer aan het werk!

Ja, erg leuk om te lezen, ik ben als werktuigbouwkundige uiteraard altijd geïnteresseerd in dit soort innovatieve toepassingen.
Voor duiker horloges kan ik mij voorstellen dat er bepaalde kastoplossingen toegepast worden.
Echter voor de gebruikelijke horloges zal het een horloge alleen maar duurder maken en geeft geen extra toevoeging.

Doe jij het eigenlijk nog steeds met jouw Damasko DA34 (toch?)…? Houd je lang vol…wordt het niet eens tijd voor een tweede ernaast? :wink:

Mooi spul heh…:+1: