Kroon los van uurwerk

Beste,

Hoe kan ik bij dit uurwerk nu de kroon los krijgen?
Ik ben nogal nieuw op dit gebied, bij een aantal andere uurwerken is het wel gelukt, alleen deze heeft er geen zin in.

Alvast bedankt

Hangt er van af hoe dol je bent op de opwindstift.

Het mooiste is natuurlijk als het uurwerk heel blijft.
Bij een ander uurwerk waar ik het laatst deed, drukte ik z’n ‘knopje’ naar beneden en toen kwam de kroon er uit. Het lijkt erop dat bij deze dit het zelfde werkt, alleen doe tie het niet😐

Als ik me niet vergis is dit een geschroefde kroon, heb je hem wel al los gedraaid? Dan zou hij er uit moeten komen vallen.

De kroon is inderdaad geschroefd. Valt er niet uit, of ik doe echt iets niet goed🤓

Misschien iets dieper het ‘knopje’ proberen in te drukken? Ik heb het ook wel eens gehad dat ik hem simpelweg niet diep genoeg indrukte.
En misschien proberen hem eruit te pakken ipv laten vallen. Kan zijn dat er wat vuil oid het een beetje tegenhoudt en dan zou je hem er zo uit moeten kunnen pakken.

Dit uurwerk werkt niet met een drukknopje die je moet induwen maar met het schroefje.
Niet helemaal losdraaien maar gewoon een paar slagen totdat je de stift met kroon eruit kan halen.

Welk schroefje is het dan? Want ik heb het dichtbijzijnde geprobeerd en die werkt niet.

Dit is het mij zeer bekende Vostok uurwerk 2400 serie.
Deze werkt WEL!! met een knopje en NIET!! met een schroefje.
Druk met iets puntigs in het kuiltje onder de pal.
Doe dat met uitgetrokken kroon, anders krijg je de as niet goed teruggeplaatst.
Als je in de buurt Amsterdam komt wil ik wel helpen met dit uurwerk.
Wat moet er aan gebeuren?

André

Het is inderdaad een Vostok horloge.

Als ik het knopje indruk voel ik een klein beetje speling maar de kroon komt er niet mee los. Ook bij een andere klok met het zelfde uurwerk…
Kan het zijn dat dit door ouderdom komt? En vast zit?

Uurwerk moet er uit omdat ik graag de kast wel opknappen .

Dunner puntje zodat je dieper kan indrukken.
Als het vuil is klein drupje was benzine in het putje laten lopen.
Gewoon doorgaan want dit is de correcte methode.

Indrukken en dan moet de stift loskomen, een beetje heen en weer bewegen wil wel eens helpen maar dit is de enige en ook juiste manier. Wel eerst de kroon losschroeven natuurlijk.

Haha, this wat zeg, de hele tijd gedaan met z’n bandenwissel pen. Met een dunne pincet gedaan en hopla er uit!!

Bedankt voor de hulp, weer war geleerd van dag😉

2 likes

Sorry voor mijn foutieve informatie, zo snel gekeken zag het eruit als een tiretteschroef :smile:

Als je goed kijkt naar het uurwerk, dan zie je dat het opwindend behoorlijk ver naar het midden zit. …
Dan is het niet echt aannemelijk dat de tiretteschroef zover naar buiten staat