Kroon niet los te krijgen

Hallo,
Ik heb een probleem waar dit forum vast een oplossing voor heeft :wink:
Bij een goedkoop horloge is vocht achter het glas gekomen (water-resistent, niet waterproof). Nu krijg ik de achterkant wel los, alleen krijg ik de kroon niet los van het binnenwerk zodat ik het glas nog niet schoon/droog kan maken. Hoe krijg ik de kroon los van het binnenwerk zonder het horloge te beschadigen?

Normaal gezien is er een plaats (nabij de kroon, op het binnenwerk) waar je moet duwen. Zo kan je de kroon eruit trekken.

Ik moet je wel zeggen dat ik een leek ben, en ik geen foto van het werk OF type horloge dat jij bezit.

Maar er zal zeker een antwoord komen! (van een echte horlogemaker :slight_smile: )

HaHa, Bedankt voor je snelle reactie, maar dan wacht ik ook nog op het antwoord van een ā€˜echteā€™ horloge makerā€¦ :wink:

Een schroefje in de nabijheid van de kroon HALF losdraaien.
Zie het topic van Morse:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,77932

Ik heb het item van Morse al gelezen, maar zoals gezegt is het een goedkoop horloge. Er zit geen schroefje wat ik half los kan draaien. Als ik de kroon uittrek zie ik een klein busje uit het binnenwerk komen. Verder niets.

Als je kan zeggen over welk werkje het gaat of, beter nog, een duidelijke foto van het binnenwerk kan plaatsen dan kunnen we je raad gevenā€¦

MVG,

Chris.

Bij deze Swatch is de bewuste plaats waar je moet duwen, het kleine gaatje tussen de kroon en het dichtstbijzijnde tandwiel. Het gat is langwerpig zodat je er een fijn schroevendraaiertje voor kan gebruiken, wat de beste manier is. Dit is een vaak voorkomend systeem, dus zoek bij jouw uurwerk naar iets gelijkaardigs in de directe omgeving van de kroon. Duw niet te hard, anders riskeer je onderdelen los te duwen en dan mag je beginnen puzzelen :wink:
Maar zoals de anderen zeggen, een goede macrofoto van het werkje zou het makkelijker maken om advies te gevenā€¦

Ok, ik heb een foto gemaakt en met irfanview ge-resized. Hoe krijg ik die nu in dit forum? Copy - Paste werkt nietā€¦

Maak een gratis account aan op Photobucket, van daar uit kan je gemakkelijk copy-and-pasten.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?4,8340

MVG,

Chris.

Dit is hoe het binnenwerk er uit ziet. Er zitten 2 uurwerken in waarvan ik er bij 1 de batterij uitgehaald heb.

Twee uurwerken ? Leuk ! Nu nog een foto van de voorzijde ! :wink:

Hola, het zijn twee quartz-werkjesā€¦ ben ik niet zo vertrouwd mee, maarā€¦

De werkjes zijn van het merk ā€œHattoriā€, model PC 21.

Zelf heb ik niet zoiets, maar ik wil wel even gokken: aangezien dit wel hĆ©Ć©l eenvoudige en goedkope werkjes zijn zou het me niet verbazen dat de opwindstift er gewoon uitkomt door op het met rood omcirkelde punt te drukken (altijd met ingedrukte kroon en dan zachtjes trekkenā€¦).

Als dat niet lukt, weet ik het ook niet (misschien even drukken op het groen-aangeduide lipje - of het even voorzichtig omhoogduwen-, alhoewel ik dat nogal onwaarschijnlijk zou vinden).

Misschien zijn er andere forumleden die ook zoā€™n werkje hebben en het even kunnen uitproberen en beter advies geven ??

In elk geval kan er niet zoveel misgaan, aangezien deze werkjes via internetwinkels te koop zijn voor zoā€™n 5 Euro, dusā€¦

Hopelijk ???

MVG,

Chris.

En als beloning mag je ons nu toch eens de voorkant laten zien, AvSambeek ! :smiley:

Haha Ok Marc,
Als het lukt zal ik ook een foto van de voorkant maken (met het logo van mijn werkgever :wink: ).

Och, als je niet bij Fortis werkt of zo, kan het wel, denk ik :smiley:

Ben heel nieuwsgierig naar de voorkant nu,maar dat drukken op het rode puntje van de 2e foto gaat 100% zeker lukken!
Om het terug te plaatsen hoef je da tnite in te drukken maar kun je de stift er zo in duwen. Wel voorzichtig! tis .75mm werk! :slight_smile: kijk ook of het goed zit door te draaien en je wijzers te laten bewegen.

Morse Schreef:

De werkjes zijn van het merk ā€œHattoriā€, model PC
21.

Zelf heb ik niet zoiets, maar ik wil wel even
gokken: aangezien dit wel hƩƩl eenvoudige en
goedkope werkjes zijn zou het me niet verbazen dat
de opwindstift er gewoon uitkomt door op het met
rood omcirkelde punt te drukken (altijd met
ingedrukte kroon en dan zachtjes trekkenā€¦).

Het toeval wil dat ik zelf een goedkoop (lees: gratis) uurwerk heb met exact hetzelfde werkje, en ik kan bevestigen dat je op het rode puntje in Morseā€™s foto moet duwen terwijl je voorzichtig aan de kroon trekt. Terugzetten is gewoon een kwestie van er terug in duwen.
Succes ermee (en nu wil ik die voorkant ook wel zien ;))

Ik ga het proberen. Alvast bedankt voor jullie hulp. Als het glas (aan de binnenkant) schoon is, zal ik jullie belonen met een foto van de voorkant :wink:

Nou het is gelukt, dankzij jullie hulp.

Als beloning hier de foto van de voorkant.