Graag doe ik een beroep op de gigantische aanwezige horlogekennis op dit forum.
Bij het opwinden van mijn Speedy moonwatch (uit 1976) grijpt de kroon pas na een paar slagen aan en gaat het horloge voelbaar opwinden. Bij het terugdraaien (linksom) hoor je normaal een ratelend geluid (net als bij de derailleur van een racefiets als je terugtrapt) maar nu niks meer.
Kan iemand mij zeggen wat er aan de hand is en of het eenvoudig te repareren is (me geen rib uit het lijf kost).
Alvast bedankt voor de reacties!
Vermoed dat de opwind raderen afgesleten zijn of de hebelveer is gebroken. Deze twee stalen tandwielen worden door de as, waaraan de kroon zit, verdraaid. Rechtsom draaiend wordt de Breguet vertanding in elkaar gedrukt door de hebel met een drukveer. Het uurwerk wordt opgedraaid.
Linksom draaien laat de Breguet vertanding over elkaar " klikken" en deze maken het bekende geluid. Het is een soort vrijloop.
Moet je echter teleurstellen want beide defecte onderdelen zitten diep in het uurwerk verstopt en in de meeste gevallen zal een revisie noodzakelijk zijn.
Misschien is de opwindas droog en schuift het liggend opwindrad niet over het vierkant of is er roest op dit punt aanwezig. Dan is vetten van de opwind-as een noodgreep.
3 likes
Bedankt voor je snelle reactie! Ik ga er maar mee naar W&V die hebben het horloge een paar jaar geleden ook een onderhoudsbeurt gegeven. Zal nog ff terugkoppelen wat het was.
2 likes
Goed adres en dit uurwerk heeft voor Wim weinig geheimen.
1 like