Kroon probleem, advies gevraagd

Hallo, ik ben nieuw of dit forum en volg met belangstelling de topics. Ik ben geïnteresseerd in militaire horloges periode ww2 en heb onlangs een Cyma aangekocht. Echter bij het uittrekken van de kroon om het horloge op tijd te zetten kwam de opwind-as los. Deze zit weer op zijn plaats, maar ik kan de wijzers niet meer verzetten. Bezoekje horlogemaker dus. Zal dit een ingrijpende reparatie worden? Gr, Martin

1 like

image0.jpeg

Foto erbij is misschien wel leuk.

3 likes

Vaak een loszittende tiretteschroef, is vrij eenvoudig op te lossen.

4 likes

Is waarschijnlijk een fluitje van een cent.

1 like

Schroefje :wink:

2 likes

Ik heb het ook weleens gehad. Exact zoals @Horloge24 zegt. Ik heb er destijds een dag aan gezeten om het zelf op te lossen… Was een Waltham zakhorloge… :grimacing: :sweat_smile: Maar een horlogemaker heeft het zo geregeld voor je. :wink:

Bedankt voor de geruststellende opmerking. Klinkt inderdaad eenvoudig, maar moet ik zelf maar niet aan beginnen lijkt mij?

Opwinden lukt overigens wel, maar geen klikje meer merkbaar voor de wijzers. Klinkt dat nog steeds logisch?

Thanks!

:grin:

Ja, juist als het nokje van de tirette niet in de groef van de opwind-as valt dan zit de hele as los en kan de wijzer verzetting niet geactiveerd worden

2 likes

Duidelijk, super bedankt! Valt nog een hoop te leren voor mij.

1 like

unnamed

Hoi Martin,

Hier een schematische weergave (niet van een Cyma). De stift wordt door de setting lever en de yoke op z’n plek gehouden. Ze worden door een veer (of een schroefje bij de setting lever) op hun plek gehouden. Als de veer van de yoke bijvoorbeeld is gebroken (door te hard aan de kroon te trekken bijvoorbeeld) en/of de setting lever schroef is los geraakt is de stift/stem niet meer geborgd en trek je hem zo uit het uurwerk.

Terug duwen heeft geen zin, je krijgt de stift nooit meer door de 2 nokjes van yoke en setting lever heen. Het horloge zal open moeten, maar alleen aan de dial side om te onderzoeken wat precies het probleem is. Als er geen veertje gebroken is (waar vind je dat onderdeel?) en er slechts iets uit positie is geraakt kan de reparatie meevallen.

Ik hoop dat het makkelijk op te lossen is voor je.

3 likes

Dank voor de uitgebreide toelichting. Horloge ligt bij de uurwerk hersteller. Ik ben benieuwd.

1 like

Update: de Cyma W.W.W. is weer hersteld. Het bleek inderdaad een loszittende tiretteschroef te zijn. Opgelost voor een paar euro… Dit stukje geschiedenis loopt weer als een zonnetje. Uurwerk hersteller bedankt!

5 likes

Hoi Martin, is het inmiddels opgelost?

Edit: fijn dat het een kleinigheidje was!

1 like