Kroon reparatie Certina

Hallo allemaal,

Mijn certina de kroon draait niet meer in ( pakt niet meer ) dus draad is op of anders , is dit goedkoop te repareren ergens , horloge koste nieuw € 520,- dus veel meer dan € 100 heb ik er niet meer voor over na 12 jaar.

De schroefdraad in de kroon maar ook in of op de bus [ tube ] in de kast zal beschadigd zijn. Alleen een nieuwe kroon is een lapmiddel. Nu is de vraag of Certina deze tube los levert of dat er een nieuwe middenkast gemonteerd moet worden.

Hiervoor is het serienummer of referentienummer van het horloge nodig dat op de achterzijde staat. Dan is het noemen van een prijs ook mogelijk.

4 likes

Ik heb het voorgehad op mijn DS actiondiver 2016, kostte me buiten garantie 25 euro voor een nieuwe kroon bij een officiële Certina dealer ( Clem Vercammen Heist op den Berg België)

1 like

Heb je ook 'n foto van kroon en horloge

Ongezien weet ik niet welke kroon er op jou certina zit en of deze te vervangen is door een universele.
Ooki s het mogelijk, met een verloop er tussen te zetten je originele kroon te behouden.

???

Hoe ga je de kroon behouden als kroon en tube het probleem zijn?

Het lijkt mij dat zoals @Horloge24 aangeeft dit enkel kan opgelost worden door kroon en tube te vervangen als er een probleem met de schroefdraad is.

Gelukkig is dit bij Certina helemaal niet duur om deze reparatie uit te voeren als onderdelen beschikbaar zijn.

3 likes

Volgens mij hebben we nog geen foto of typenummer gezien, zodat we weten dat het over een schroef kroon gaat.

?

Nummer op achterzijde vergemakkelijkt het zoeken en sluit fouten uit

1 like

Serienummer: BN0080471 C014407A
Horloge is de Certina DS First day/date
Automaat met schroefkroon ( foto’s staan hier op de site ) de juwelier had het over de middenkast vernieuwen en kwam op €300,-

Ik denk dat deze tube niet te vervangen is dus een nieuwe midcase helaas.

Of uitboren, draad tappen en vervangende tube plaatsen. Gezien zijn budget vrees ik echter dat het vuilnisbak of te koop voor onderdelen wordt :sunglasses:

Uitboren is wel een dingetje, dat moet echt loodrecht op de kast gebeuren.
Omega heeft daar bijvoorbeeld een speciale set voor. In een gewone bankklem krijg je dit waarschijnlijk niet exact voor elkaar.

Als het mis gaat draait de kroon heel zwaar en zet je veel axiale belasting op de tube en op de plek waar de opwindas het uurwerk zelf ingaat (slijtage en of breuk op den duur).

1 like

Update Certina ds first day/date kroon.
Heb de kroon met stem uit het horloge gehaald om te kijken hoe het met de toestand van de schroefdraad is.
Maar dit is dus geen gewone tube met schroefdraad aan de buitenzijde , is helemaal glad aan de buitenzijde en geen idee hoe dit werkt bij deze horloge .
Dan heeft de binnenkast laten vervangen toch ook geen nut ?

Schroefdraad zit IN de bus en binnen in de kroon.

2 likes

Dit.

Oké dank , niets aan te doen neem ik aan ?

Ja , wilde een ander woord tikken in eerste instantie na deze , goed gezien.

Nieuwe middenkast als de tube niet los geleverd wordt.

Dat is al eerder genoemd.

Of alternatief: monteren van een gewone kroon en wetende dat de waterdichtheid minder is

2 likes

Klopt. Vroeger kon je dit gratis laten doen bij de gelaste tubes bij de Seamaster kasten. Tegenwoordig is die (gratis)service niet meer. Ik doe het alleen bij hoge uitzonderingen omdat je voor iedere kast die je uitboord een tooltje op maat moet maken en de juiste tube moet vinden. Geen optie voor deze Certina gezien het budget.

2 likes