Het “keyless works” is het deel dat voor de opwinding en tijdverzet zorgt.
783 is een Tissot kalibernummer, dus blijkbaar weet je wel welk uurwerk erin zit
Dat is inderdaad een van de beruchte kalibers waar @PeterLC het over heeft, dus waarschijnlijk is inderdaad
Overigens is dit:
niet waar (sorry Peter) . Ik verwijder zelf bij deze uurwerken de stift gewoon in de opwindstand en ik heb daar betere ervaringen mee dan in de wijzerverzetstand.
Maar je moet wel altijd heel voorzichtig doen, en de tirette pas indrukken als je zeker weet dat de stift ver genoeg in de opwindraderen zit; druk je te vroeg dan ben je de sigaar
Hey allemaal,
Vandaag eindelijk tijd gehad om her keyless na te kijken.
Tijd veranderen werkt, in en uit trekken ook maar als ik hem draai op de opwindstand hoor je een klikje en dan is er geen tegenkracht meer.
Probeer een video toe te voegen maar dat lukt helaas niet.
Altijd moeilijk op afstand. Ik zou allicht al snel zien/voelen wat er mis is. Je kunt ook zomaar over dingen heen kijken. Ooit eens een Oris chronograaf van een collega in handen gehad. Was al bij een paar “experts” geweest, o.a. via Oris zelf. Liep als een natte krant. Daarna - hoefde niks af te regelen - plus 3s./24h en amplitude 280.
Was gewoon een spiraalwinding die achter de pitonhouder geschoten was. Daarna dus weer lopen als een IronMan atleet.
Kan je er zo niet mee helpen helaas!
Was vergeten nog een bericht te plaatsen maar het is me na wat kloten gelukt! Het veertje zat niet goed en duwde bepaalde onderdelen steeds uit hun plek (weet de benamingen ban alle onderdelen nog niet helemaal). Nu nog even een adres zoeken voor vergulden en dan kan het nieuwe glaasje er in!
Even terugkomen op een eta 2824 en andere familieleden, gebruik je rode schroevendraaier (1,2mm) in het langwerpige gaatje, dan kun je nooit de tirette te ver omhoogduwen om de stift vrij te geven voor het verwijderen.
Volgens de documentatie van Sellita is hier voor een SW200.1 (eta2824 kopie) een schroevendraaier van 1.0mm voor nodig.
Ha die benamingen. Ik ben docent Frans, maar denk het meest in Engelse termen. Komt door Marshall Suthcliff van wristwatch-revival… Komt jou bekend voor hè Rick?
Sorry Serge, dat was geen bedoelde quote…
Levert wel een badge op. Nou moe…Haha
Haha komt mij zeker bekend voor. Ben door zijn video’s ook beter met de Engelse termen.
The joak of joke…en de joke- spring : " born to fly"…
Ja, hilarisch, ik weet zeker nog wie dat was, die vergeet dat zijn hele leven niet meer.
Dat was een Cartier met een ETA 2892 A2 uurwerk
In ieder geval, kan hij dat uurwerk inmiddels wel dromen.
En er moet ook zeker wel gezegd worden dat hij inmiddels een zeer ervaren sleutelaar is geworden en naast het sleutelen samen met Harry een steun en toeverlaat is bij mijn clinics.
dixi
Klopt, de zwarte dus.
Ik ben bang dat ik hetzelfde probleem heb als TS.
Binnenkant was vochtig dus uurwerkje eruit, schoonmaken e.d. en nu wil de stift er niet meer (volledig) in. Horloge (neppert met ongemerkt automatisch uurwerk) is van een collega en ik heb geen ervaring met het demonteren van uurwerken, wil hem natuurlijk wel graag werkend terug geven… Zal ik gereedschap bestellen en een poging wagen of is het wellicht beter om hier hulp bij te zoeken?
Je laatste idee is het beste. Laat het iemand doen, het is echt vervelend om een horloge van een collega in opdracht te vernaggelen…
Gaat met een beetje pech wel een klus zijn. Wijzers, wijzerplaat, datumsysteem (indien aanwezig), moeten er allemaal af voor je bij het probleem kunt - namelijk dat de hebel uit het liggend opwindrad geschoten is; 99% zeker. Maar beter om het te laten doen door iemand die weet wat er aan de hand is, dan zelf aan de slag…
Werken aan nephorloges zal niet voor iedereen een optie zijn vrees ik. Kunnen serieuze consequenties aan hangen, zeker wanneer je als horlogemaker voor het originele merk gecertificeerd bent. Succes…!