Kroon/stift werkt niet meer

Heyhallo,
Ik heb even een vraagje voordat ik mijn horloge weer uit elkaar haal. Ik ben bezig met het voor het eerst restaureren van een vintage horloge. Ik was begonnen met het uurwerk en die loopt/liep weer goed. Als de kroon/stift helemaal was ingedrukt kon ik opwinden en als ik hem er een beetje uit trok kon ik de tijd verstellen.

Moest vandaag het uurwerk er even uithalen om wat dingen op te meten, het pinnetje ingedrukt en kon zoals normaal de stift er zo uit halen. Echter bij het opnieuw erin stoppen gaat er iets mis. Als ik hem er deels in heb dan komt hij op het punt dat ik de tijd kan veranderen, als ik hem er verder in doe hoor ik de stift soort van in plaats klikken, maar er veranderd niks. Ik kan hem alsnog niet opwinden zelfs helemaal erin blijft het horloge op de tijd verstel stand staan. De stift goed bekeken en alles ziet er goed uit.

Indien nodig haal ik het horloge uit elkaar en kijk ik of er iets fout/los is gegaan, maar heeft iemand zoiets eerder gehad? Of enig idee waar dit aan kan liggen?

Misschien iets teveel geforceerd? Terugplaatsen moet met beleid een beetje voelend of de boel in elkaar grijpt

Hou,

Ik vermoed dat je de vergrendeling van de opwindpion hebt doorgedrukt. Keyless uit elkaar en opnieuw in elkaar zetten.
Bij het plaatsen van de stift goed de pin indrukken.

2 likes

Klinkt een beetje alsof de tiretteveer niet meer in het nokje van de tirette zit. Mogelijk was de “klik” die je hoorde het moment waarom de veer er overheen is geschoven.
Als dat het geval zou zijn, dan moet ie wel weer open (alleen wijzerplaatzijde)…

2 likes

@Plees heb wel echt beleid gebruikt…

@Serge2 ahh oke, dan ga ik het toch maar weer even uit elkaar halen en nakijken.

@BorisK hoop dat het zoiets “simpels” gaat zijn. Ga het morgen maar weer even open maken.

2 likes

Ik denk dat BorisK het juist heeft omschreven wat je kunt doen. Je zal zien, dat ee vergrendeling over de pion geschoten zit en daarom werkt het niet.

Wijzerplaat eraf en het keyless weer opnieuw in elkaar steken. Laat anders even een foto zien.

Is het een ETA 2824 of 2836?

1 like

Bijna. De hebel is waarschijnlijk uit het liggend opwindrad geschoten.

En w.b. de vraag van André, wat voor uurwerk is het inderdaad? Er is een Tissot/Omega caliber dat berucht is w.b. de gevoeligheid hiervoor; daar moet je juist de kroon in de tweede positie trekken alvorens de stift te verwijderen, anders gaat het altijd fout. Ben even het calibernummer kwijt, maar zit o.a. in de Omega Stingray. Ik spreek uit ervaring. :sweat_smile:

1 like

Zou ook kunnen, inderdaad

Tissot 2451/2461?

Kan zomaar. Wat een onding wat dat betreft. :face_with_raised_eyebrow:

Het is een seastar 783. Weet zo uit mijn hoofd niet welk uurwerk er in zit. Is opwindbaar door de kroon en door beweging. 21 jewels. Beste plan is dus maar even weer stap voor stap uit elkaar halen en kijken wat er los zit?

Goeie tip! Die ga ik even onthouden als ik aan mn Seastar ga beginnen.

1 like

Waarschijnlijk hoef je alleen bij het wijzerverzet gedeelte zijn. Dat is aan de wijzerplaat zijde.
De zijde met het raderwerk en de balans voorlopig even ongemoeid laten.

Helemaal top dan ga ik dat morgen na werk even nakijken. Enorm bedankt voor alle hulp ik hou jullie op de hoogte.

1 like

Idd wijzerplaat eraf en alleen even het keyless doen.
Wat @PeterLC al zegt de hebel is naast het liggen opwindrad geschoten. Gebeurt vaak hoor. Ook bij de eta 2824-2.
Dus met beleid indrukken. Meestal zachtjes aan kroon en stift trekken terwijl je de tirette zachtjes indruk dan voel je precies wanneer het genoeg ingedrukt is en is de kans kleiner dat het weer gebeurt. Of ja dat is mijn ervaring iig.

Succes morgen.

2 likes

Dit dus.

@Tokes Voor de ontwetende hier; wat bedoelen jullie met keyless?

Vroeger in de tijd van de zakhorloges, moest je deze opwinden met een sleuteltje. Ook de wijzers verzetten deed je hiermee.
Er zaten dan twee gaten in het achterdeksel. Naarmate de ontwikkeling verder ging, verving men het opwinden door een sleutel door de kroon te draaien. Eerst nog met een knopje aan de zijkant om de wijzers te verzetten, later door de kroon uit te trekken.
Op opwindstift krijgt dan twee functies, waardoor er geen sleutel meer nodig is. Keyless dus.

We noemen dat on het NL wijzerverzetwerk. Althans ik… alle officiële benamingen weet ik ook niet

2 likes

Even een tip.
Bij sommige uurwerken is het aan te raden de opwindas te verwijderen in tijd of datumverzet stand om dit probleem te vermijden. Bij andere uurwerken juist in opwind stand.
Helaas is daar geen lijst van te vinden.

Zo is iemand op dit forum uren en uren bezig geweest met terugplaatsen van de as van een ETA automaat :slight_smile:

Vuistregel:
As loshalen in tijd of datumverzetstand: O.a. Vostok en ETA uurwerken.
As loshalen in opwindstand: Vintage handwinder.

Maar je weet het nooit van te voren.
Het kan helpen het “keyless works” te bestuderen voor montage wijzerplaat.

3 likes