Kroon Tissot PR516 slipt door met opwinden.

Hallo allemaal,

Tijdje niet actief geweest maar inmiddels weer eens wat gekocht via marktplaats, blijft altijd spannend. Het gaat om een Tissot PR516 ref.44630-2X, helaas was de afstand tussen mij en de verkopende partij dat ik hem op heb laten sturen. Leek mij nog wel relatief veilig gezien de redelijk lage aanschafprijs en uitgebreide foto reportage met verhaaltje over een recente service met naam van een juwelier. Heb hem een paar dagen gedragen en daarna weggelegd, na een paar dagen heb ik hem weer iets opgewonden met de kroon om hem in gang te zetten. Na 4 keer draaien viel me op dat de kroon door draaide, er was geen krachtoverbrenging meer van kroon op het uurwerk… met uitgetrokken kroon gaat die ook moeizaam terug tegen de kast aan.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem? en zit een Tissot 784-2 uurwerk in de kast. Horloge loopt verder wel normaal nu maar er is wel duidelijk iets mis met de kroon.

Iemand suggesties welke bedrijven hiervoor te benaderen of misschien een enthousiaste hobbyist? Heb vorig jaar zelf wel een handopwindertje weer aan het lopen gemaakt maar dit is wel even een stukje gecompliceerder.

uurwerk

alvast bedankt!

2 likes

Kan van alles zijn maar ik denk eigenlijk dat je liggend opwind rad en bascule niet meer op de juiste plek zitten. Dan kun je draaien wat je wilt maar zolang hij niet in het staand opwind rad grijpt zul je het horloge niet kunnen opwinden. Bij oudere (slecht onderhouden) uurwerken zie je wel is sterke slijtage aan het staand opwind rad wat resulteert in dat hij wel is doorschiet bij opwinden omdat de tanden van het rad afgeknabbeld zijn. Gezien de staat van het horloge (op de foto) en dat hij helemaal niet meer opwind (?) lijkt me dat wat onwaarschijnlijk, maar antwoord heb je pas als er inderdaad iemand naar kijkt voor je. :smile:

Ook op basis van dit denk ik aan het eerste scenario.

Het probleem is dat je eerst de datum eraf moet halen voordat je daar bij kan. Maar zolang je foto’s maakt heb ik er volle vertrouwen in dat je het zou moeten kunnen als je gewoon basis handopwinders aan de praat krijgt. Ze zijn wel te doen die Tissot uurwerkjes, echt mijn voorkeur hebben ze niet.

Bedankt voor je antwoord,

Nu moet ik wel erbij zeggen dat de afbeelding van internet komt hoor, had geen actuele foto van mijn eigen Tissot op de telefoon staan. Al is de toestand gewoon hetzelfde.

Klopt, hij wind totaal niet meer op. Zo goed als geen weerstand merkbaar op de kroon bij het draaien.

Zal zo’n basis set horlogegereedschap voldoende zijn om deze reparatie uit te voeren? Heb al een setje bergeon schroevendraaiertjes en een aantal basis zaken zoals een wijzer afnemer en de nodige pincetten.

Kan het zelf wel eens proberen, had zelf inderdaad al wat filmpjes bekeken van dit uurwerk en was me al opgevallen dat je onder de datum schijf moet zijn, leek me best aardig te doen.

1 like

Succes… de tige terugplaatsen is een crime bij dit caliber. Als je het doet, zorg ervoor dat het in de wijzerverzet stand staat, dan heb je minder kans dat de hebel verplaatst…en dan moet alles opnieuw…

2 likes

Vandaag een paar uur over dus maar eens een poging gewaagd,

Let op, ben hier geen expert in dus de terminologie kan wel eens afwijken. Werkwijzes idem.

Eerst de band eens verwijderd, wat een vreselijk systeem trouwens hoe ze de bandaanzet vast hebben gemaakt aan de kast. Een soort oversized dikke springbars die je met een haakje in kunt drukken door de schakel. Bleken ook iets verbogen en versleten, eens kijken of daar nog wat nieuws voor te krijgen valt.

kast geopend met een lapje leer.

Vond het er eigenlijk geeneens zo heel beroerd uitzien, keurig schoon en geen ‘afgekloven’ schroefkopjes. Viel me wel op dat er wat speling zit op de rotor, al schijnt dat best gebruikelijk te zijn voor deze calibers.

Kroon en stem verwijderd om hem uit de kast te kunnen halen, de kroon en stem even goed bekeken met de loupe en zag er geen beschadigingen aan, ook geen braampjes op het vierkante vlak

2 Bruggen verwijderd zodat de datumschijf verwijderd kon worden, ook hier geen gekke zaken aangetroffen.

Tandjes van het opwindmechaniek zagen er netjes uit zonder bramen, bij opwinden grepen ze volledig in elkaar. Wat wel opviel was dat 1 van die platte veren (?) die het schuiven van de tandwielen bij in en uittrekken kroon niet volledig vlak aanlag, heb deze voorzichtig teruggebogen en voilà wisselen tussen tijd stellen en opwinden gaat weer soepeltjes, kroon laat zich makkelijk indrukken.

Langst bezig geweest de datumschijf terug te zetten, dat kruisvormige wieltje met 2 pennen eraan bovenaan wilde niet direct goed in het tandwiel ernaast vallen, als je handmatig de datum verder draaide had je weerstand op de kroon. aantal pogingen gedaan tot die goed erin lag.

Wijzerplaat teruggezet en wijzers voorzichtig gemonteerd. Alle functies nogmaals getest, heb hem nu een uurtje aan het lopen en hij lijkt aardig tijd te houden. Zal de kast nog even iets oppoetsen voor die terug erin mag.

9 likes

Wat een top actie! Bedankt voor het delen. Ik heb zelf twee Tissot’s met dit uurwerk en mocht het bij mij ooit gaan gebeuren, weet ik wat er aan de hand zou kunnen zijn. (Niet ws. dat ik zelf zou gaan proberen dit op te lossen).

1 like

Vandaag de kast zijkanten voorzichtig iets gepolijst en poging gedaan wat krasjes uit het glaasje te krijgen.

Nu was het kastdeksel ook behoorlijk bekrast en het gepolijste gedeelte zat weinig glans meer in, met de dremel en een wattenschijfje het weer best toonbaar gekregen. Voor het brushed middendeel bedacht dat dit wel na te bootsen was met een stuk schuurpapier, even wat filmpjes gekeken hoe de pro’s het doen bij Rolex kastdeksels. Helaas was er geen los stuk glas beschikbaar… gelukkig heeft de vriendin een mooie granieten plaat om bvb fondant op uit te rollen… stukkie korrel 1200 erop getaped en voorzichtig een aantal toeren het deksel eroverheen getrokken. Nu blijkt wel dat een Tissot deksel lang niet zo mooi vlak is, er kwam een ‘high spot’ in het midden alsof er een deuk inzit van binnenuit. Kan ook wel kloppen, Daar zit het tissot logo vanbinnen ingeslagen. Na wat creativiteit toch geslaagd een volle baan te trekken waar vrijwel alles raakt. Vond het resultaat lang niet gek.

Alles even in de sierraden ultrasoon gestopt en laten drogen, tussentijds de band er eens bijgepakt.

Nja dit zijn dus die pennen, tot nu toe nog niet iets gevonden wat past.

Weet iemand nog een adres of webshop voor een paar losse schakels of volledige band? De pennen zijn dusdanig ver versleten dat die bijna losbreekt op 2 schakels. Kan gek genoeg via google nergens een losse band vinden.

Hele spulletje weer samengebouwd, hij oogt alweer een stuk frisser.

2 likes