Kroon Tissot PR516 slipt door met opwinden.

Hallo allemaal,

Tijdje niet actief geweest maar inmiddels weer eens wat gekocht via marktplaats, blijft altijd spannend. Het gaat om een Tissot PR516 ref.44630-2X, helaas was de afstand tussen mij en de verkopende partij dat ik hem op heb laten sturen. Leek mij nog wel relatief veilig gezien de redelijk lage aanschafprijs en uitgebreide foto reportage met verhaaltje over een recente service met naam van een juwelier. Heb hem een paar dagen gedragen en daarna weggelegd, na een paar dagen heb ik hem weer iets opgewonden met de kroon om hem in gang te zetten. Na 4 keer draaien viel me op dat de kroon door draaide, er was geen krachtoverbrenging meer van kroon op het uurwerk… met uitgetrokken kroon gaat die ook moeizaam terug tegen de kast aan.

Heeft iemand hier ervaring met dit probleem? en zit een Tissot 784-2 uurwerk in de kast. Horloge loopt verder wel normaal nu maar er is wel duidelijk iets mis met de kroon.

Iemand suggesties welke bedrijven hiervoor te benaderen of misschien een enthousiaste hobbyist? Heb vorig jaar zelf wel een handopwindertje weer aan het lopen gemaakt maar dit is wel even een stukje gecompliceerder.

uurwerk

alvast bedankt!

Kan van alles zijn maar ik denk eigenlijk dat je liggend opwind rad en bascule niet meer op de juiste plek zitten. Dan kun je draaien wat je wilt maar zolang hij niet in het staand opwind rad grijpt zul je het horloge niet kunnen opwinden. Bij oudere (slecht onderhouden) uurwerken zie je wel is sterke slijtage aan het staand opwind rad wat resulteert in dat hij wel is doorschiet bij opwinden omdat de tanden van het rad afgeknabbeld zijn. Gezien de staat van het horloge (op de foto) en dat hij helemaal niet meer opwind (?) lijkt me dat wat onwaarschijnlijk, maar antwoord heb je pas als er inderdaad iemand naar kijkt voor je. :smile:

Ook op basis van dit denk ik aan het eerste scenario.

Het probleem is dat je eerst de datum eraf moet halen voordat je daar bij kan. Maar zolang je foto’s maakt heb ik er volle vertrouwen in dat je het zou moeten kunnen als je gewoon basis handopwinders aan de praat krijgt. Ze zijn wel te doen die Tissot uurwerkjes, echt mijn voorkeur hebben ze niet.