Kroon van Certina DS afgebroken / spoorloos

Ik heb nog een ca. 25 jaar oud quartz horloge waarvan de kroon is afgebroken.
Het heeft altijd nog goed zijn best gedaan en het heeft ook nog wat emotionele waarde voor mij.
De informatie die ik heb gekregen is dat een originele kroon niet meer verkrijgbaar is.
Ik weet dat er losse kroontjes tekoop zijn maar ik weet eigenlijk niet hoe die er uit moet zien.
Reden waarom ik hierbij wat vragen deponeer.
Welke uitvoering heeft het kroontje? Perspassing? Schroefdraad? Tapeind met schroefdraad of binnen schroefdraad?
Als dat laatste het geval is hoe krijg ik de schroefdraad weer schoon?
Moet ik de stift ook demonteren?
Misschien kan iemand me op weg helpen.

1 like

je kan in ieder geval proberen op typenummer te zoeken om een beeld van de kroon te krijgen…

Heb ik geprobeerd maar ik word er niet veel wijzer van.
Ik heb al de nummers geprobeerd.

1 like

De kroon is van de stift gebroken. Stift is heel. Kroon “stam” zit er nog. Beetje horlogemaker heeft wel een passende kroon.

1 like

Maar nu wel te kort. Moet dus ook vervangen worden.

Kun je dat stukje kroon er niet afdraaien dan? (Maar nieuwe stift vinden zal waarschijnlijk geen probleem zijn.)

1 like

Ik zat er zelf ook aan te denken om het stukje kroon er af te halen.
Het is dan wel behulpzaam als je weet of je moet draaien of trekken. Als ik er zelf naar kijk dan vermoed ik dat er een stukje schroefdraad aan de kroon heeft gezeten. Ik denk rechtse draad maar zeker weten doe ik dat niet.
Als ik het stukje kroon er uit draai, hoe kan ik de stift dan klemmen?
Dat soort vragen.

Ik zou de stem eruit halen. Vervolgens kan je met een fijn tangetje de stem klemmen en een ander tangetje de kroon restanten verwijderen. Wellicht eerst iets van kruipolie toepassen om de boel los te weken.

1 like

Sowieso draaien en de stift klem je vast met een pennentang of een (kleine) platte tang, nadat je de stift eerst hebt verwijderd. Ik zou, zonder ervaring hiermee, echter naar een echte horlogemaker (d.w.z. geen juwelier) gaan die vast ook een passende kroon voor je zal hebben.

1 like

Op Ebay staat eenzelfde Certina met in de omschrijving: ETA 955.412 quartz.

Dat helpt je misschien ook verder.

Ik heb inderdaad een youtube filmpje gevonden waarbij het verwijderen van kroon en stift uitgelegd wordt.
Dit gaat me waarschijnlijk flink helpen.
Naast alle andere adviezen hier moet het toch lukken?
Met mijn achtergrond als gereedschap -instrumentmaker kom ik denk ik een heel eind.
Allen veel dank. Als er problemen opduiken meld ik me wel weer.

3 likes

Mijn eerste stappen op het gebied van service en reparatie zijn gezet. Daarbij ook flink geholpen door tips van leden op dit forum. Dank daarvoor.
Er zit weer een kroon aan het horloge en alles functioneert.

Er doet zich nu echter een nieuw probleem voor waar ik in mijn argeloosheid niet op gerekend had.
De sluiting van de originele band is overleden.
Door de jaren heen heeft die de toename van mijn polsomvang niet kunnen bijbenen.
Op de foto staat nog het restant van de originele band maar die is een behoorlijk stuk te kort.
Ik dacht, even een nieuw bandje…
Daar kom ik echter niet uit.

Wie heeft een goed idee?
De huidige band is 18mm aan de kastzijde en 16mm aan de sluitingzijde. De maat tussen de lugs? is 10mm.
Wordt het zoeken in de kringloop of op een rommelmarkt?

2 likes

Is het een Certina 113726044? Je zou kunnen zoeken op Ebay, op een soortgelijke Certina (sloper) en daarvan (delen) van de band gebruiken. Dat is de meest makkelijke optie.

Denk dat je daar de rest van je leven naar op zoek kunt blijven. Kans dat je precies dit model vindt, met een bruikbare (lang genoeg) band is heeeel klein.

Zie deze op Ebay. Is dit hetzelfde model? Die zou je kunnen kopen en (een deel van) de band gebruiken.

Niet een heel goedkope optie. Maar je hebt de pech dat jouw horloge een niet gangbare lugwidth heeft en je er dus geen standaard (formaat) banden aan kunt monteren.

Succes, in ieder geval!

Lassale en Taged dankjewel voor jullie reactie.
Ik was al bang dat het zoiets zou worden.
In ieder geval heb ik nu wel de bevestiging dat het niet een erg courant bandje is.

2 likes

En deze optie? Een stalen band bestellen in het Verre Oosten?

Die is mogelijk passend te maken

Als je bij AliExpress zoekt op 18mm watch bracelet kom je deze tegen. Er staan er wel meer op die enigszins lijken op de standaard band. Misschien niet de meest elegante oplossing, maar dan is het horloge weer te gebruiken.

Een tijdje geleden heb ik voor een kennis een vergelijkbaar bandje besteld voor een kennis.
Dat paste niet en bovendien vond hij het niet mooi. Het is toen leer geworden.
Ik heb dat nog liggen. Toeval of niet maar ik had het inmiddels al gedeeltelijk gesloopt om te kijken of het passend tussen de lugs is te maken.
De midden gedeelte van de schakel is 11 mm.
Aan beide zijden 0,5 mm wegfrezen geeft de goede maat.
Hoewel mijn werkzame leven al jaren achter me ligt heb ik nog wel toegang tot de metaalbewerkingmachines .
Dat ga ik vanmiddag eens proberen.
Als het lukt moet ik nog wel een zelfde soort bandje bij bestellen omdat hetgene wat ik heb niet genoeg is voor mijn pols.
Van twee banden moet een passende band te maken zijn.

Het kan even duren in verband met de levertijden van dat spul uit het oosten.
Ik zal het resultaat tzt hier laten zien.
Dank voor het meedenken.

2 likes

Zoals beloofd hierbij het voorlopig resultaat.
Voorlopig omdat ik er nog niet helemaal tevreden over ben maar het kan slechter om het maar even op zijn twents te zeggen.
Het is voor mij in ieder geval weer draagbaar.
Nogmaals dank voor het meedenken.

5 likes

Ziet er keurig uit. Netjes gedaan hoor