Kroon vervangen Meistersinger

Een paar jaar geleden heb ik de kroon van Meistersinger eraf gelopen. (Wellicht niet goed ingedraaid?). Is er een HF lid (in de buurt van Leeuwarden) die mij kan helpen deze te vervangen?

Upload even een foto als extra info

Bij deze de foto’s:

Is de stift afgebroken, of is de kroon echt alleen maar losgedraaid van de stift? Kan het net niet goed zien op de foto van de kroon. Gewoon onscherp, zoals helaas vaker hier. :wink:

In het laatste geval, kwartiertje werk. Maar, succes met iemand in jouw regio vinden…

1 like

Lijkt op de foto gebroken er is een scherpere foto nodig voor een goed oordeel

1 like

Ik zal zo nog even een foto maken.

1 like

Poging 2, anders morgen even met de camera.

Wordt er niet veel wijzer van…

1 like

Ik kan de kroon er opzetten maar deze draait niet vast. Ik kan de kroon niet gebruiken.

1 like

Vermoedelijk is hij gewoon afgebroken dan

Dan moet er een nieuwe stift in het uurwerk en kroontje

Is niet veel werk en kosten zijn laag

Is nog niet zo simpel het restant van de stift (gehard staal) uit de kroon (messing of ongehard staal) te boren.

1 like

Dat bedoel ik ook niet

Gewoon via ebay nieuw kroontje opsnorren :slight_smile:

Heb zelf nog een hublot big bang kroon liggen met afgebroken stam

Ook een nieuwe voor besteld

Is een onderdeel van een BOOM :joy:. Je zult gewoon een opwind-as bedoelen.

Zo eenvoudig is een Meistersinger kroon niet te “scoren”.

5 likes

Ah ja ik snap het… ik legde het zo slecht uit dat je precies wist wat ik bedoelde

Een stem vertaald naar Nederlands is stam, en ik ken zat mensen die het gewoon stam noemen :smiley:

Net als dat de een de opwindveer de barrel noemt of veer of opwindveer of mainspring etc etc etc

Kroon is zeker te vinden hoor

1 like

Dat gaat nog vies tegenvallen, Meistersinger kronen zijn niet goedkoop en worden tegenwoordig ook niet meer los geleverd alleen in een compleet setje.
@ChrisSchram als ik je een advies mag geven ga ermee naar een Meistersinger dealer of horlogemaker die originele onderdelen kan bestellen, dan weet je zeker dat je de juiste originele kroon hebt.

3 likes

Ik zal eens gaan informeren… dank. Ik houd jullie wel even op de hoogte.

1 like

Kosten zijn laag bedoel ik meer in relatie met de waarde van het horloge

Misschien is de oude kroon nog te redden is slecht te zien aan de kroon

Naar meistersinger dealer gaan is de beste optie, het makkelijk te vinden neem ik terug maar heb er wel vaker kronen van te koop zien staan op ebay

Misschien steekt er een stukje opwindasstemstam uit de kroon dat die nog net kan worden los gedraaid

Maar op fe foto blijft dit lastig zichtbaar

Naar een dealer gaan is de beste optie

Hier ga ik toch ook iets zeggen.
Een barrel is geen veer maar de as in de veertrommel met een uitstekend stukje metaal, een soort haakje op de as, waar de veer omheen zit en inhaakt om de veer te kunnen opwinden.
Als je een nieuwe opwindveer besteld bij de horloge groothandel en je noemt dat een barrel, dan zal de persoon die de order behandeld zich achter z’n oor krabben en afvragen of het besteld is door een horlogemaker of een automonteur van tweedehands auto’s.
dixi

3 likes

Bedankt voor je vakkundig advies!

Iedereen zn punt is wel duidelijk nu

Maar wat een gezeik zeg :rofl:

Mijn punt is er zijn verschillende benamingen voor onderdelen en dat er dan gezeurd word dat ik een opwindas een stam noem is gewoon mierenneuken

Dit soort opmerkingen doen mijn tenen krommen en geeft het niveau aan van uw kennis op horlogemakers gebied.

Waarom ben ik überhaupt lid geworden! Geef graag mijn kennis door aan liefhebbers maar met dit soort opmerkingen bereikt u het tegenovergestelde.

5 likes