Waar halen jullie je onderdelen vandaan.
Ik heb een citizen waar het knopje van de kroon is afgebroken maar waar haal ik onderdelen?
En is dit een standaard onderdeel of merkgebonden.
je hebt er niet veel aan maar volgens mij zijn dat soort
asjes redelijk standaard en vaak uitwisselbaar
of in te korten en zelfs te verlengen, maar dat zal iemand anders hier je nog wel uitleggen.
ik wilde eigenlijk een tegenvraag stellen
n.l. hoe heb je dat asje er bij dit model eruit gekregen,
ik zit ook wel n’s te prutsen maar ik vind het best lastig
om uit te vogelen waar ik met een pennetje moet prikken
of welk schroefje te draaien.
olle griese Schreef:
Waar halen jullie je onderdelen vandaan.
Ik heb een citizen waar het knopje van de kroon is
afgebroken maar waar haal ik onderdelen?
En is dit een standaard onderdeel of
merkgebonden.
http://i1093.photobucket.com/albums/i439/ollegries
e/kroon_zps6174d1eb.jpghttp://i1093.photobucket.com/albums/i439/ollegries
e/citizen_zps734d9d4d.jpg
geen idee in hoeverre n kroon of asje standaard is, maar zit er in n citizen niet n miyota uurwerkje? misschien dat met info v achterdeksel je verder op weg geholpen kan worden?
Op eBay.com zitten verkopers die horloge gerelateerde onderdelen verkopen.
Ook worden daar partijen losse kronen verkocht ,b.v. vacheron.nl
Gewoon de juiste zoektermen gebruiken en eventueel opslaan , en je wordt automatisch op de hoogte gehouden.
Als je je adres via een PB aan me doorgeeft , stuur ik je een kroon die vast zal passsen.
mvg.,Koos
Ik denk dat dit horloge wel wat meer TLC nodig heeft dan alleen een nieuwe kroon… de tube is ook beschadigd… zal het horloge wel niet meer waterdicht zijn…
Als het een Miyota werkje is… wat wel aannemelijk is bij een Citizen, dan kan een uurwerkfourniturengroothandel (3 keer woordwaarde ) je zeker wel helpen… al moet je daarvoor wel een KVK inschrijving hebben…
Op Ebay heb je als particulier inderdaad makkelijker beet… Vacheron.nl is inderdaad één van de leveranciers op Ebay die van alles en nogwat heeft… vorige week nog een opwindstift voor een ETA 2472 besteld bij haar.
Ik zou op het voorstel van Koos ingaan :-).
Asjes zijn nooit standaard en bijna niet uitwisselbaar, wel te krijgen als je het juiste uurwerk type weet.
Als je deze verwarmt (warm is niet rood heet) zou je met een tangetje voorzichtig het restant er af moeten kunnen draaien. Kroon van Koos er op (liefs met een beetje groene loctide) en klaar. Wel handig om even de dikte van het asje, kroon e.d. op te meten zodat Koos weet wat hij moet sturen.
Succes!
Men
De kast is een beetje crispy, ik weet het maar ik vond dit horloge in de kast en vind het een leuk probeerseltje.
Uurwerk loopt perfect na een batterijwissel.
Onderstaand staat achter op het deksel.
En dit is het klokje.
Ik denk dat ik deze ongeveer 25 jaar geleden heb gekocht.
Hoe het asje er uit gaat was ik ook al mee aan het prutsen.
Ik heb er een plaat(je) afgeschoeft maar toen kon ik nog geen (druk)punt vinden.
Vervolgens tilde ik het uurwerkje een beetje op en zag dat het asje vanzelf lostte.
Dus weet eigenlijk nog steeds niet hoe het asje er officieel uit moet 

Waarschijnlijk daar drukken… dan kantelt de Tirette een beetje, genoeg om de pal uit de groef in de stift te lichten, en de stift te verwijderen…
Ah… duidelijk
b.t.w. ik heb wel n’s gelezen dat wanneer je tever drukt
of in het geval van een schroefje teveel draait dat je wijzers er af kunnen vallen ?
Arie,
Het gaatje wat je een rood rondje omheen hebt gezet is dusdanig klein dat hij met het blote oog nauwelijks te zien is en ik me afvraag of de punt van een naald niet te dik is.
Misschien moet ik wel aan dit priegelwerk wennen hoor.
Als je me een V8 voor zet kan ik er alles mee, das mijn andere hobby. lol
Ik heb zelf nooit groter dan V2 gedaan… of eigenlijk een L 2… één cilinder liggend, de ander staand… maar een V8, da’s gewoon meer van’t zelfde…
‘t nadeel van Quartz werkjes is dat ze vaak zo klein zijn dat ze zo in een dameshorloge passen… beetje de standaard 5½ x 6¾ ‘’’
Wijzers zullen er niet zo snel afvallen… die zitten op de asjes geperst met een klempassing… in de regel gewoon een klein “kraagje” getrokken in de wijzer… alleen de secondenwijzer heeft dan wel een ingeklonken naafje…
Bij uurwerken waarbij je de stift moet lossen door het losdraaien van een klein schroefje, waar de tirette mee vastzit in het uurwerk, daar moet je wel opletten ja. lossen is genoeg… niet helemaal losschroeven… anders ligt de tirette los… en da’s gepriegel…de FE 68 heeft zo’n constructie bijvoorbeeld…
Wel een heel mooie wijzerplaat…
Is niet zo simpel. Zoals een voorganger al had opgemerkt, is de tube in de kast ook beschadigt. Zoals de foto toont heeft de kroon misschien een klap gekregen op de kroon wat ook beschadiging geeft in het uurwerk op het einde van de tige of stift.
Het model kroon is japans en heeft een speciale tube. Ik heb hier wel een 30 tal verschillende modellen van deze kronen liggen en dan is er nog dikwijls niet de juiste bij.
Het makkelijkst is de tube te vervangen, maat 160, 180 of 200 volgens de grootte van opening in de kast. Een zwitsers model op zetten , zal je makkelijker vinden dan dit oud japans model. Ook kan je de oude stift verlengen met een verlengstuk.
Alles bij mekaar geen makkelijke handelingen, student horlogemakers doen hier al maanden over op deze reeks van bewerkingen.
Ik wens je veel suc6.
6 kronen van Koos ontvangen.
Wauw, helemaal geweldig.
Nu kan ik dat varkentje wel even wassen.
De tip van warm stoken was perfect, het laatste stukje kroon was zomaar van het asje af.
Nieuwe gemonteerd en de tip van Koos om voor het lijmen eerst de lengte te controleren in acht genomen.
Tot dusver ging het voor de wind.
Maar toen moest het asje er weer in.
De laatste milimeter kreeg ik maar niet voor elkaar.
Geen nood, ik schroef de afdekplaat er wel even af.
Asje op z,n plaats gedrukt en even het horloge omdraaien en kijken of de wijzers draaien.
Tja, dat had ik beter niet kunnen doen.
Geen idee waar ik ze weer moet steken.
Geen nood, het was een oud horloge en ik heb er heel veel van geleerd.
Ik haal nooit maar dan ook nooit weer een horloge uit elkaar 
gecondoleerd 
dus… Altijd bij elke stap foto’s maken
dan kun je daarna de boel weer terugplaatsen
sterkte ::o
Carpe tempus Schreef:
gecondoleerd
dus… Altijd bij elke stap foto’s maken
dan kun je daarna de boel weer terugplaatsensterkte ::o
+1
wel jammer vh klokje. misschien dat uemand t nig es kan fixen. maar lijkt me t toch wel n leuke ervaring.
Jammer Peter , maar niet de moed opgeven,lopen kon je vast ook niet in één keer.
Je mag het uurwerkje naar mij opsturen om te bekijken of ik nog iets voor je kan
betekenen.
mvg., Koos
zolang je geen onderdelen mist… dan is het niet meer dan een heel kleine puzzel… hoe denk je dat het gegaan is met mijn eerste reparatie?.. toen kende ik het forum nog niet eens…
grofweg werkt de minuterie in elk horloge ongeveer hetzelfde… en er staat hier in het archief nog een verslagje van Morse, waarin hij een AS 1131 serviced… daar heb ik veel van geleerd… (en er is bij mij nog geen enkel uurwerk “verloren gegaan” )