Hallo,
Hoe demonteer en monteer je de kroon van een opwind stift met een vierkante aansluiting, dus geen schroefdraad ?
Dat zul je even met foto’s moeten toelichten. Kan me er niks bij voor stellen.
Het vierkante deel in een ’ pinvice’ zetten.Desnoods in een bankschroefje of met een tang vasthouden. Dan de kroon gewoon tegen de klok in eraf draaien.
De stift zit in de kroon gedrukt. Ik kan me nog herinneren dat ik aardig heb lopen kl€#@ om de gebroken stift van mijn Roskopf te vervangen.
De stift goed vastzetten en heel voorzichtig de kroon er vanaf tikken.
Op het forum moeten wel horlogesmakers zijn die hier meer ervaring mee hebben en je kunnen voorzien van handige tips. @brunod of @vinwat misschien ?
O sorry, ik dacht dat het een gewone was!🫣
Niet naar mij luisteren dus, ik ben ook maar een beginneling😜
Die kronen zijn op de stif geduwd.
Dus iets om de basis van de kroon tegen te houden (en niet tegen de kroon tegen om niet te beschadigen), de stift met een tang houden en een goede slag hamer op de tang.
Mvg,
BD
Waarom wil je die kroon van de stift sf halen? Ik zie niets verkeerd aan de stift met kroon
Eerst goed kijken voordat je een nutteloze en totaal verkeerd advies in dit topic schrijft.
Als je geen idee hebt waarover het gaat, is het misschien beter om dan niets te schrijven.
Dit soort situaties komen op dit forum regelmatig voor.
Dixi
Ja, inderdaad. Ik was in de war met beginnende sleutelaars die soms - nogal basic- informatie zoeken…
Ik heb ook al mijn excuses aangeboden…
Allen bedankt voor de reacties.
Volgens mij is er niets mis met de kroon, ik wil graag weten hoe je de kroon demonteert en monteert.
Pure nieuwsgierigheid.
Ik zal daar later in een topic laten zien hoe je dat kan doen.
Dixi
Lijkt me interessant, ben benieuwd.
Hallo,
Is het topic al gemaakt ?