Maar er ís nog een probleempje mee: het kroonrad, dat bij dit horloge tegen de binnenkant van de achterplatine geschroefd zit, klemt een beetje, waardoor het opwinden zwaarder loopt dan gewenst. Als ik de schroef iets losser zet loopt het opwinden licht, mag ik ben bang dat hij dan losdraait bij het vrij ruime terugslagje dat de pal overlaat.
De lagerring van het kroonrad is dus eigenlijk heel iets te dun. 0.02 mm erbij zou haast al genoeg zijn. Wie heeft een goede strategie om dit op te lossen? Ik zat eraan te denken om zo’n ringetje dat het uurrad in bedwang houdt, bij te snijden om als extra opdik het kroonrad net iets meer ruimte te geven. Maar betere ideeën zijn zeer welkom!
Dit is een plaatje van de achterkant van het uurwerk:
Het enige wat ik kan bedenken is dat het rad te hoog op de arbor zit en adviseer ik als volgt;
Ik zou de brug demonteren en de veerton goed bekijken met het rad erop, kijk dan goed of het rad niet een fractie te hoog zit, je kan dat goed zien door de ruimte tussen het rad en de veerton goed te bekijken. vaak kan het rad beter op de arbor gemonteerd worden als je het dan een kwartslag doordraait en dan weer het rad erop zet, dan weer goed kijken of dat inderdaad het geval is, zo niet weer een kwart doordraaien net zolang het rad dieper op de arbor is komen te zitten.
Dit soort dingen komt vaker voor en dit is dan de oplossing.
dixi
Volgens mij zit bij dit uurwerk het palrad vast op de arbor (hoewel het eigenlijk geen palrad is, want de pal zit, ook aan de binnenkant van de brug, bij het kroonrad). Maar de veerton zelf draait soepel (op de foto is het lager gedemonteerd, dat met 2 schroeven vast zit).
De klemming zit puur op het kroonrad zelf, en is ook voelbaar als ik de brug gedemonteerd heb en het rad met een stukje penhout probeer rond te draaien.
Ik denk dat hij al heel lang wat zwaar loopt: het profiel van de kroon is compleet weggesleten. Ik ga proberen met een zeer dun ringetje te zorgen dat de stalen lagerring goed kan worden vastgeschroefd, terwijl het kroonrad helemaal vrij kan draaien.
Probleem opgelost. Ik wilde eigenlijk een extra heel dun ringetje onder de stalen kroonradlagerring leggen zodat het iets naar voren zou komen zodat het kroonrad vrij kon lopen, maar heb het uiteindelijk toch anders aangepakt. Als ik de schroef onder de loep bekeek, leek het alsof hij iets bol stond, en de rand dus daardoor net tegen het kroonrad klemde.
Ik heb dus geprobeerd om die grote kop van die schroef wat platter te trekken of zelfs heel iets hol, en dat is gelukt! De veer windt nu veel gemakkelijker op, terwijl de schroef toch veilig vastgedraaid zit.
Wat ik heb gedaan: ik had een ring van een afgebroken messing uurwijzer van een oud dameshorloge. Die legde ik op de plek waar het kroonrad moest komen (maar hij was dikker dan de lagerring en had ook een veel groter gat).
Vervolgens draaide ik de schroef voorzichtig vast in een zeer langzaam tempo. Aan de lichtval zag ik dat ik de schroef heel iets hol trok, doordat hij in het grote gat van de messing ring werd getrokken. Vervolgens weer losdraaien en de ring weghalen. Daarna kon ik het kroonrad met lager vastzetten met de schroef terwijl hij heel soepel bleef draaien. Voilà!
Ik heb nog een (hopelijk) passende goudkleurige kroon besteld bij cousins, dan is hij helemaal af