Hallo, ik heb sinds vanmorgen een probleem met mn oude Zenith horloge met cal. 120.
Ik kreeg het kroontje er niet meer uit om op tijd te zetten (handopwind).
Als ik de schroefdeksel van achter losdraaide ging het echter wel.
Na m weer dichtgedraaid te hebben trok ik het kroontje met steeltje en al uit het horloge. Krijg het niet meer goed op zn plaats nu.:+
Serieus probleem? Het is nl. wel echt een mooi horloge…
Persoonlijk vind ik het advies van Schockman uitstekend zeker wanneer je zelf niet in staat bent om het dmv. het juiste gereedschap en kennis te herstellen.
Rest de vraag, wat versta jij onder een horloge technisch idee?
mvg, Frans
horlogeco Schreef:
jaja, inderdaad daar zal ie uiteindelijk wel
terecht komen, briljant:}
Ik dacht, misschien heeft iemand een
horlogetechnisch idee?
Shockman het horloge is nu idd bij de horlogemaker.
Je bericht kwam net na mn reaktie.
Nou okee, toch nog bedankt voor je aanbod.
Ik ga me toch wat meer in horlogetechniek verdiepen…
Ik weet wel wat er gebeurd is: De hebel is uit het liggend opwindrad geschoten. Wijzers en plaat eraf, twee kneepjes met de spiraaltang, tiretteschroef aandraaien en bij plaatsing van de stift heel voorzichtig los(ser) en weer vast, beetje bijsmeren, klaar. Het steeltje heet opwindas of stift.
Maar bovenstaand scenario is wel het meest optimistische.
Zou het niet kunnen dat gewoon de tyretteschroef is losgeraakt waardoor de stif er ineens uitschiet als je er aan trekt. en het nu een probleem geeft omdat je de schroef niet meer in het gaatje van de tirette komt waardoor deze scheef zit en je deze niet meer kan monteren.
Op zich een klein probleempje lijkt mij alleen moeten de wijzers en de wijzerplaat er af.
Het zal in ieder geval wel goedkomen nu hij bij de holrogemaker ligt maar ik vraag mij wel af wat rekent die man hiervoor.
Bedankt voor de reakties, ik ben ook benieuwd naar de prijs.
Ik geloof dat deze horlogemaker nogal aan de prijs is nl.
Als ik m terug heb zal ik wel even mailen en een foto van het horloge maken voor het forum,
Groet, Steven
Ja, nu je het zegt, hij zou eerst met een prijsopgave komen.
Het horloge loopt wel heel mooi op tijd, dus ik denk niet dat het schoongemaakt hoeft te worden. Heb momenteel ook niet te veel te spenderen.Groet Steven
De stift was niet in orde, nieuw stiftje en klaar. 25 eurootjes.
Ik heb nu nog een omega horloge ook dat naar de horlogemaker moet. Loopt 2 uur per dag te snel! Das wel erg snel denk ik, mssch. is het veertje niet meer in orde ofzo.
Hier een foto van de Zenith
Even uitzoeken hoe een foto te plaatsen eerst…
Stift “niet in orde”…? Die is van gehard staal en is of heel, of heel maar verroest, of gebroken. Slijten doen ze niet. Nou ja, als 't weer werkt is 't goed. (tu)
Voor een foto heb je een image host nodig als Imageshack e.d. - maar daar was je zelf wellicht ook al achter. Doe maar pics inderdaad, we zijn benieuwd.