Kroontube niet “diep” genoeg geplaatst?

Hallo!

Ik heb een Nomos Worldtimer welke onlangs onder garantie hersteld is, de kleine seconde was er afgevallen.

Het horloge is vandaag retour gekomen en nu vallen mij twee dingen op.

1. Handmatig opwinden gaat super stroef. Ook bij geen power reserve (het is een automaat), windt het horloge heel zwaar op.

2. De kroontube (?) lijkt te ver uit de kast te zitten:

Dit is voor:

En dit is nu:

Zie ik het verkeerd of lijkt de tube iets uit te steken van de kast? Op foto twee is de kroon maximaal aangedraaid. En kunnen de twee problemen met elkaar verband hebben?

Jullie hulp/inzicht wordt gewaardeerd. Op basis daarvan kan ik bepalen of ik het horloge wederom naar Nomos kan (laten) sturen.

Dank!

1 like

Ik heb zelf een vrij matige ervaring met Nomos after-sales dus ik neem je klacht zeer serieus. Maar op de foto’s zie ik echt geen enkel verschil.

Je observatie zou totaal niet moeten kunnen, er hoeft niks aan de kroon/opwindas/tube gedaan te worden om een wijzertje op te drukken… :thinking: …ja de as/kroon moet er even uit natuurlijk, maar die kan er maar op 1 manier weer terug in. Als het echt niet goed voelt dan is het dat ook niet!

6 likes

Dank voor je antwoord! Ik ben wel erg “op zoek” dus het kan inderdaad goed dat er geen verschil tussen foto 1 en 2 zit. Opwinden gaat wel echt stroef. Daarnaast heeft de kast ook een lichte polishing gehad waar ik niet perse blij mee ben dus wellicht kleurt dat mijn ervaring ook.

1 like

Ik zie wat je bedoelt maar voor mijn gevoel komt dat eerder door de belichting in de eerste foto. Maar als ik goed kijk, zie ik daar nog steeds een randje.

1 like

Ongetwijfeld dat je het al hebt geprobeerd hoor… maar heb je hem al een paar keer de andere kant op gedraaid? Soms ‘reset’ dat een beetje. En even de kroon in en uittrekken.

2 likes

Dank voor de tip!

Dat heeft helaas geen invloed. Ik begrijp denk ik nu wel waarom ie zo stroef draait: de rotor draait mee bij het aandraaien en dat is volgens mij nieuw.

3 likes

Garantie geldt ook op arbeid, snel terug voordat je hem kaduuk draait/trekt.

2 likes

Terug er mee. Fingers crossed dat dit niet alleen opgelost wordt, maar je er niet meteen weer een ander issue bij krijgt. Dat was mijn ervaring destijds… …en die van jou inmiddels ook. Moet allemaal snel-snel-snel en QC verliest het daarbij regelmatig.

Wellicht ook een idee om even aan het Horlogeforum te refereren wat betreft jouw ruggespraak. Schrijf er vooral bij dat dit het Nederlandse equivalent van het Uhrforum is. Een beetje overdrijven :wink: kan geen kwaad. Dan komt het wellicht terecht bij een van de betere jongens/meiden aldaar.

3 likes

Plot thickens. Alleen met wijzerplaat naar beneden. Deze gaat idd weer retour.

Dank allen voor jullie hulp!

2 likes

Balen zeg. Ellende!

1 like

Dank. Normaliter probeer ik me niet te ergeren aan dit soort zaken, maar ik ben nu behoorlijk geïrriteerd.

Ook nog die light polish waar ik niet om gevraagd heb. Vind dat de bracelet nu een stuk brakker aansluit. Voelt een beetje alsof ze een wijzertje moesten aanduwen en m’n horloge vernaggelt hebben in het proces.

1 like

Ik vroeg destijds alleen om afregelen. Kreeg ik een nieuwe balans en kloof, waarbij de kleur van de kloof afweek van de rest van het uurwerk. Enne - yep, zichtbodem. Tangente Expo 2000 (ja is een tijdje terug!). Plus - beschadigde klemdeksel. Nie wieder Nomos.

3 likes

:anguished:

1 like

Tikje met de :hammer:

Goed idee. Heb nog wel een toepasselijk hamertje liggen:

1 like

Misschien is het uurwerk iets verdraaid in de kast terug gezet, dan wordt de stift wat scheef gedwongen door de kastbuis en en het uurwerk zelf, loopt dan dus aan in de doorgang op de platine en veertonkloof, dan gaat het verdraaien en ook uitrekken erg stroef.
Is snel te verhelpen, maar zou niet mogen gebeuren denk ik als er een uitgangs controleur bij Nomos voor de verzending nog even nakijkt of de reparatie goed gedaan is voordat hij retour klant gaat.

4 likes

Het schroefdraad voor de kroon lijkt op beide foto’s op dezelfde afstand te zitten. Het licht lijkt hier mogelijk een iets vertekend beeld te geven.

Wat betreft het bedienen van de kroon, het kan zijn dat men nieuwe pakkingen (rubberen ringetjes) in de kroon en/of kroonbuis heeft gedaan. De mate van smering en dikte van deze rubbers hebben allen invloed op het gevoel tijdens gebruik. Uiteraard moet het niet te zwaar gaan.

Edit:

Een rotor die mee draait is foute boel, dus retour ermee. :+1:

1 like

Dat klinkt an sich aannemelijk. bij het aandraaien van de schroefkroon voelt het ook alsof de kroon niet direct de schroefdraad vindt.

Dank voor de edit! Dat is idd gelijk. Fijn om het zo te zien. Vreemd hoe je allerlei spookgebreken gaat vinden als je eenmaal ergens tegen aanloopt

Ja, dat gaan we idd doen.

Dank allemaal voor het meedenken en kijken!

1 like